شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۴
کارخانه‌های زباله‌سوز نه تنها دیگر نمی‌توانند یارانه‌های تعیین‌شده برای پروژه‌های مفید برای محیط‌زیست دریافت کنند، بلکه از دیگر منابع مالی اصلی اتحادیه اروپا نیز نمی توانند استفاده کنند. و پارلمان اروپا از کشورهای عضو خواسته است که سوزاندن را به حداقل برسانند.
مصیب شیرانی / کارشناس ارشد منابع طبیعی و محیط زیست :
در چند سال اخیر رویه در کشور براه افتاده که تاکید و تشویق زباله سوزی میکند آیا زباله سوزی خوب است یا بد .
مقدمه : در برخی موارد دفن زباله ممکن است گزینه بهتری نسبت به سوزاندن باشد. این مسائل باید مورد به مورد بررسی شود و تصمیم گیری باید بر اساس نظر کارشناسی باشد، نه بر اساس طغیان احساسات. برخی اعتقاد دارند چیزی به نام جامعه زباله صفر وجود ندارد .. مطمئناً می‌توانیم با بازیافت و کمپوست میزان زباله را کاهش دهیم. اما حتی بازیافت نیز مشکلاتی را ایجاد می کند. اینجا هم بستگی به چی و کجا داره. در برخی موارد بازیافت کاغذ ممکن است بسیار سودآور باشد، در برخی دیگر اصلاً. برخی از پلاستیک ها را می توان به صورت اقتصادی بازیافت کرد، برخی دیگر نه.مسائل پیچیده است و با زبان هوشمندانه و استفاده گزینشی از ادبیات می توان در جهات مختلف چرخید. نکته اصلی در همه اینها این است که ناهار رایگان وجود ندارد. این بررسی های به تجزیه و تحلیل ریسک و فایده می رسد، اما این تجزیه و تحلیل ممکن است بسته به متغیرهای محلی، نتایج متفاوتی در شهرداری های مختلف به همراه داشته باشد. تنها نتیجه مشروع این است که هیچ نتیجه ای وجود ندارد.


در ادامه نگاهی به زباله سوزی دراروپا چیستی و چرایی آن داریم .
در اروپا، واکنش‌ها به دلیل سوزاندن زباله‌ها در حال افزایش است
سال‌هاست که کشورهای اروپایی زباله‌سوز به انرژی ساخته‌اند و می‌گویند فناوری جدید آلودگی را به حداقل می‌رساند و تولید انرژی را افزایش می‌دهد. اما با افزایش نگرانی در مورد انتشار گاز دی اکسید کربن کارخانه ها، اتحادیه اروپا اکنون حمایت خود را از تاسیسات سوزاندن زباله متوقف می کند (بث گاردینر • 1 آوریل 2021 )
جورجیا الیوت اسمیت، مهندس محیط زیست: که اکنون میلیاردها پوندهزنیه در زباله سوزهای جدید می تواند بریتانیا را در ده ها سال زباله سوزی محبوس کند و کار را برای مقامات محلی که دارای کمبود نقدینگی هستند برای افزایش نرخ بازیافت و کمپوست دشوارتر کند. این کشور در حال حاضر نزدیک به 45 درصد از زباله های خود را می سوزاند .
الیوت اسمیت: "وقتی جانور را ساختید، باید به غذا دادن به آن ادامه دهید."زباله سوزی فرایند قابل توقفی نیست؟!!!
آلودگی ناشی از زباله سوز : کشورهای ثروتمندی مانند سوئد و دانمارک که به شدت به نیروگاه های زباله به انرژی متکی هستند، می گویند سیستم های پیچیده تصفیه آلاینده های آنها به معنای بیجا بودن چنین نگرانی هایی است. اما منتقدان خاطرنشان می کنند که بسیاری از کشورها منابع لازم برای بهترین سیستم های کنترل آلودگی را ندارند
کارشناسان محیط زیست می گویند که انتشارات خطرناکی مانند دیوکسین و ذرات معلق گاهی گزارش نمی شوند و اجرای آن اغلب دچار اخلال است .
به طور کلی، زباله سوزهای اروپایی در سال 2018 حدود 95 میلیون تن دی اکسید کربن را پمپاژ کردند که حدود 2 درصد از کل انتشار را تشکیل می دهد.
این ردپای به مقامات اتحادیه اروپا کمک کرد تا از پیش‌نویس دستورالعمل‌های مهم سرمایه‌گذاری سبز، معروف به «رده‌بندی مالی پایدار» که انتظار می‌رود در سال جاری(2021)رسماً تصویب شود، سوزاندن را کنار بگذارند. کارخانه‌های زباله‌سوز نه تنها دیگر نمی‌توانند یارانه‌های تعیین‌شده برای پروژه‌های مفید برای محیط‌زیست دریافت کنند، بلکه از دیگر منابع مالی اصلی اتحادیه اروپا نیز نمی توانند استفاده کنند. و پارلمان اروپا از کشورهای عضو خواسته است که سوزاندن را به حداقل برسانند.
جان واک هماهنگ کننده در Zero Waste Europe، شبکه ای از گروه های مدافع، گفت: «به نظر می رسد که اوضاع در بروکسل واقعاً در حال تغییر است. رهبران، به نظر او، "شروع به درک این موضوع کرده اند که سوزاندن یک منبع بزرگ گازهای گلخانه ای است."
. زباله سوزی در اروپا : این صنعت نیروگاه‌یی تولید برق 18 میلیون اروپایی و گرمای 15 میلیون نفر را تامین می‌کنند .اگر زباله را در اروپا نسوزانند باید سوخت فسیلی مصرف کنند.؟
. مادس یاکوبسن، رئیس انجمن زباله دانمارکی، که نماینده مقامات شهری است : این نیروگاه‌ها 5 درصد برق کشور و نزدیک به یک چهارم گرما را در شبکه‌های محلی تولید می‌کنند که به سیستم‌های گرمایش منطقه‌ای معروف هستند.
با تلاش برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه کاهش کربن، قانونگذاران دانمارکی سال گذشته موافقت کردند با بسته شدن هفت کارخانه زباله سوز، ظرفیت سوزاندن را تا 30 درصد در یک دهه کاهش دهند، در حالی که بازیافت را به طور چشمگیری گسترش دهند(2021)
ایا کشورها اروپایی به دنیال ساخت نیروگاهاهی زبال سوز هستند. بله در اروپای شرقی :یونان، بلغارستان و رومانی بیشتر زباله های خود را دفن می کنند و احتمالاً به ظرفیت سوزاندن بیشتری نیاز خواهند داشت-- ایتالیا و اسپانیا از جمله دیگر کشورهایی هستند که ممکن است کارخانه های جدیدی نیز بسازند.
پاول گلوسینسکی، از انجمن زمین، لهستانی، : در اروپای مرکزی و شرقی، "فشار بسیار قوی و بازار پرسود برای زباله سوزهای جدید وجود دارد." لهستان در حال حاضر حدود 9 کارخانه زباله سوز دارد، به علاوه تعداد مشابهی کارخانه سیمان که از زباله های فرآوری شده به عنوان سوخت استفاده می کنند. حدود 70 پروژه جدید به دنبال تصویب هستند، از جمله پیشنهادهایی برای تبدیل نیروگاه های زغال سنگ قدیمی برای سوزاندن زباله ها. که اجرای ضعیف قانون در لهستان به این معنی است که انتشار سمومی مانند دیوکسین ها و فوران ها اغلب به سطوح خطرناکی خواهد رسد، اما تشدید قوانین اتحادیه اروپا ممکن است مانع از این اتفاق باشد.

تظاهرکنندگان به ادامه فعالیت کارخانه زباله سوز در ادمونتون در شمال لندن اعتراض کردند. زباله سوز ادمونتون را متوقف کنید(2021)
نکته مهم در اروپا یا باید در نیروگاه از زباله استفاده کنند یا سوخت های فسیلی که اغلب زغال سنگ است.
بررسی نشان داد که حدود 60 درصد زباله‌هایی که به زباله‌سوزها انگلیس می‌روند، قابل بازیافت هستند.
مقیولیت اجتماعی زباله سوز ها کاهش یافته و اعتراضات مدنی بر علیه آن شکل کرفته است .

نکات مهم
اولین نکته در سیستم های زباله سوز باید تفکی از مبدا کامل اجرا شود. بازیافت صورت گیرد.
زباله در زباله سوزها جایگزین سوخت زغال سنگ و سوخت های فسیلی شده اند تا تامین کننده نیروی برق و گرمایش توام باشند. در حقیقت در اروپا به جای مصرف سوخته های فسیلی برای تولید گرما و انرژی زباله ها خشک حاوی هیدروکربن ها را می سوزانند.
سوخت زباله 75درصد زباله خشک و پلاستیک است.
اعتراضات مدنی در خصوص عدم استفاده از زباله سوز شکل گرفته است
هزینه های کنترل آلاینده های به شدت بالاست. اغلب سیستم کنترل دچار اخلال است. و همه کشورها توان مالی کنترل آلاینده ها راندارند.
برنامه بلند مدت کاهش تعداد و تقویت تفکیک از مبدا است . وام ها و بودجه های حمایت و وام های کمیسیون اروپا قطع شده است.
شایان ذکر است زباله در ایران 25 درصد خشک و 75 در صد تر است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار