اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۸
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در جدیدترین اظهارنظر خویش، به کیفر رساندن آمران و عاملان به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی را یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی دانستند‌. این در حالی است که بنا بر اطلاعات غیر موثق، دولت آمریکا، اعلام عدم پیگیری شهادت سردار سلیمانی را از سوی ایران، یکی از شروط بیرون بردن نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی دانسته است.
بر اساس این دو مقدمه، هیچ‌کدام از دو سو، حاضر به امضای توافق برجام نیستند و کاری هم از دست کشورهای اروپایی ساخته نیست.
واقعیت امروز جهان این است که دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه، عالی‌ترین مرجع حقوقی برای رسیدگی به اختلافات و تحقیق در جنایات کشورها علیه یکدیگر است. چنان‌چه جمهوری اسلامی خواهان به کیفر رساندن آمران و عاملان به شهادت رساند سردار سلیمانی است، به‌رغم زمانبر بودن فرآیند رسیدگی‌های حقوقی و به‌رغم عدم اطمینان جمهوری اسلامی به قضاوت عادلانه این دادگاه، ولی برای نشان دادن حسن نیت و احترام به سازمان‌های بین‌المللی، بهتر است تعیین کیفر و اجرای عدالت را به دور از تبلیغات داخلی، به دست آن دادگاه بسپارد.
از سوی دیگر، چنان‌چه جمهوری اسلامی بنا به فرموده مکرر ریاست‌جمهوری، معیشت مردم و اقتصاد کشور را به توافقنامه برجام گره نزده است و نمی‌خواهد زیر بار این توافق ننگین برود، بهتر است هر چه زود پایان مذاکرات را اعلام کند و از دولت پیشین عبرت بگیرد و بیش از این، به بیرون از مرزها دل نبندد‍!
واقعیت دیگر آن است که سردار شهید سلیمانی عزیز، خویش را سرباز ملت می دانستند و او نیز همچون خیل شهیدانی است که در میدان‌های جنگ تحمیلی یا در خیابان‌های شهرهای ایران، خون و جان خویش را سپر بلای تیغ‌های تیز علیه نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران قرار دادند و اعتبار معنوی و دوستی مردم ایران با این عزیزان دقیقاً به جهت سرباز بودن و نقش آنان در خدمت به کشور است. از سوی دیگر، تاکنون و در تاریخ معاصر ایران حتی پس از برقراری جمهوری اسلامی ایران، در هر برهه بالاخره دستان آلوده سران کشورهای پیرامونی موجب به‌ناحق ریختن خون سرخ شهیدان ایران، شده است ولی بنا به مصالح ملی و عمومی‌تر، انتقام و کیفر آنان به فراموشی سپرده شده است و هیچ‌گاه، مصالح تاریخی ایران فدا نشده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار