شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴
شوشان - علی ذکوی :
پس از اعتراضات مردم ایذه در روزهای اخیر، حاج آقای موسوی فرد  نماینده ولی فقیه در استان تصمیم گرفتند به جای انکار مشکلات و اعتراضات، رو در رو با مردم ایذه، پای درد دلشان بنشینند و صدایشان را بشنوند. این تصمیم از سوی مسئولی که نماینده رسمی حاکمیت است تصمیمی ارزشمند و حاکی از نگاه درست و مسئولانه ای است که بر مبنای آن، به جای تهدید و بازداشت معترضین به گفتگو می پردازد و بی پرده پای حرف دل مردم می نشیند.
اما حضور نمایندگان ادارات کل در شهرستان ایذه جای نقد دارد که در زیر به  مواردی از آن اشاره می شود:

۱. شاید حضور مدیران کل در شهرستانها و ارتباط مستقیم آنها با مردم نشان می دهد که  ادارات زیر مجموعه به خوبی به وظایفشان عمل نمی کنند که باید علل این ناکارآمدی بررسی و مرتفع شود. 

۲. مدیران کل باید از ادارات زیر مجموعه بازدید کنند و  هم حرف مدیران ادارات و کارشناسانشان را بشنوند هم پای درد دل مردم بنشینند. در یک روز تعطیل در نماز جمعه، فرصت پیگیری بسیاری از مسائل پیش نخواهد آمد و نیاز به زمان بیشتری است.

۳. اگر مدیران کل از  عملکرد ادارات زیر مجموعه مطمئن نیستند لازمه اش حضور نامحسوس و ناشناس در یک روز اداری در ادارات زیرمجموعه است نه حضور مستقیم و از پیش تعیین شده  در میان مردم.

۴. چرا نظام بروکراسی طوری طراحی شده است که یک مدیر میانی ناچار شود به جای نقش واسطه گری میان مدیران محلی و مدیران بالادستی، خود در نقش مدیر محلی ظاهر شود؟ در این صورت فلسفه وجود ادارات در شهرستانها و فلسفه نهادهای بازرسی و ارزیابی عملکرد ادارات چیست؟

۵. آیا بهتر نیست به جای سلب اعتماد مردم از ادارات محلی، کارآیی این ادارات را آنقدر بالا ببریم که مردم احساس کنند مدیر یک اداره محلی از وزیر قابل اعتمادتر و کاراتر است؟ اگر بنا باشد مردم به جای مدیران محلی به مدیر کل و به جای مدیر کل به وزیر و رییس جمهور مراجعه کنند دیگر نظام سلسله مراتب اداری چه توجیهی دارد؟

پیشنهاد می شود یک بار و برای همیشه نظام بروکراسی اداری کشور  متحول شود شایسته سالاری، حذف قوانین کهنه و قوانینی که فلسفه وضع آنها از بین رفته، یکپارچه سازی و ارتباط نظام اداری در ادارات مختلف، حذف تعارضات منافع افراد و ادارات، خوداصلاحگری، شفافیت و پاسخگویی شاکله اصلی نظام اداری کشور شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار