شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
شوشان - محمدرضا چمن نژادیان فعال فرهنگی و مدنی : 
حادثه ی دلخراش و جانکاه برج دوقلوی آبادان که مشابه برج های دوقلوی یازده سپتامبر  امپریالیسم جهانی در دوم خرداد ۱۴۰۱ فرو ریخت. و جان دهها نفر از هموطنان و هم استانی های عزیزمان را گرفت. هر چند حادثه یازده سپتامبر آثار ویران کننده برای ملل مسلمان و جهان سوم تاکنون برجای گذاشته شده است. و احتمال یک اقدام تروریستی ساده را مبدل به یک راهبرد صهیونیستی و امپریالیسم جهانی برای تحقق اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کرده است.و موجبات یورش های خانمان سوز و جنایات بی وقفه و همه جانبه را با آتش تهیه ی افکار عمومی فراهم نمود. تا بستری برای آتش به اختیار استکباری جهانی آماده کند. ولی در حادثه ی وحشتناک برجهای دوقلوی آبادان همان خوی زیاد خواهانه و تجاوزگرایانه به شاخصهای علمی، مدیریتی و حقوق شهروندی منجر به فاجعه ی متروپلیستی ایرانی گردید. که به نوعی همپای فلسفه ی وجودی امپریالیسم جهانی مکتب متروپلیستی وطنی را ابداع و به افکار عمومی ایرانیان و جهانیان معرفی کرد.
و امروزه مرتب ابعادی دیگری از جنایات و خیانت در پروژه ها، فساد مدیریتها و بی کیفیتی غیر استاندارد زیر ساخت را عیان تر می گردند. متعاقب آن حماقت ها در چشم پوشی نسبت به رعایت استانداردهای سفت و سخت زیر ساختهای مدیریتی، امنیتی و حقوق شهروندی مشاهده می کنیم. سریالهای از رشته اتفاقات متروپلیسمی ایرانی و وطنی  در اقصار نقاط مملکت پشت سر هم دارد رخ می دهد.نمونه های حوادث جاده ای، ریلی وحشتناک اخیر یزد به مشهد، ترورها فرزندان مملکت، بی توجهی به مطالبات مدنی ، معیشتی فرهنگیان و بازنشستگان، آتش سوزیها، ربودن امانات مردم در بانک ملی، فرو ریختن بناها در جای جای کشور،اخیراً در نوسود پاوه کرمانشاه و...  همه و همه در سطح ملی و محلی مایه ی تاسف و تاثر اهالی این سرزمین گشته است. و هوشیار روزآمد را بیش از پیش حیاتی کرده است. در همین راستا و نمونه های متعدد میدانی را می توان در  شهرستان استراتژیک نفتی و گازی  امیدیه بر شمرد. که متاسفانه زیر ساختهای مدیریتی، تاسیساتی و جاده ای متروملسیتی وطنی  کم‌کیفیت کم نیستند، و کم ندارد. این هوشیاری عالمانه، عاقلانه و مسئولانه را که بارها تلنگر زده شده است. و در برخی زمینه ها با ورود مدعی العموم و سربازان گمنام امام زمان عج نتایج موفق و قابل تقدیری در برخورد با مفاسد داشته است. بار دیگر و ریزتر به بهانه اتفاقات ملی و محلی برای جلوگیری از فجایع ناشی از فساد در زیر ساختها، دفاع از بیت المال و عبرت گیری مدیران ناکارآمد  متذکر می گردد. تجارب تلخ ملی و محلی هوشیاری متولیان نظارتی، مدعی العموم و مدیریتی را صد چندان  می طلبد. به عنوان بخشی از رسالت شهروندی ، مدنی و فرهنگی اشاراتی به آسیبهای تشخیصی در رابطه با امور زیر ساختی، شهری و مدیریتی می گردد. که رسیدگی و تشخیص برابر نگاه حقوقی، مدیریتی و نظارتی بر عهده مسئولین امر می باشد. بناها، زیر ساختهای و ساختمان‌های اداری ساخته شده در شهرستان امیدیه  با ده ها میلیارد تومان بی کیفیت و رها شده کم نیستند،که باید شناسایی و آسیب شناسی کرد و با سهل انگاران و متولیان خائن به بیت المال،حقوق ملت و همشهریان باید برخورد قاطع و عبرت آموز شود. زیرا با خسارات جبران ناپذیر، سهل انگاری مدیریتی، حیف و میل امکانات ضمن اینکه موجبات یاس و ناامیدی عمومی و سازمانی را فراهم آورده اند. باعث فرصت سوزی و هدر رفتن امکانات بدون استفاده ی حداقلی شده اند. نمونه ها :

۱- جاده ی ۲۰ کیلومتری  فی مابین امیدیه به جایران و جولکی که باستانی با تخصیص اعتبار اولیه ی حدوداً ۳۵ میلیاردتومانی آن الان به حدود ۳۵۰ میلیارد تومان خسارت به بیت المال باستانی پس از ۱۷ سال شده است. و قطعاتی نصف و نیمه و  بی کیفیت رها شده است. خسارات جانی و‌مالی فراوان به اهالی شهرستان امیدیه، بخشهای جایزان، جولکی و میلیاردها تومان هزینه و خسارت بر شرکت‌های نفتی و گازی، ترانزیت کالا از بنادر و...با طولانی شدن دو برابری مسیر تردد وارد  کارکنان ده ها تاسیسات و کارخانه ها نفتی و‌گازی در بیدبلند، کرنج ، پارسی،  کلاستر با صدها چاه و... بلاتکلیف و بی سرانجام مانده است.

۲- تونل ۱۸۰۰ متری که  احتمال زیاد بخاطر مشکلات جدی و فاجعه بار  در احداث غیر  قابل استفاده باشد. که کارشناسان دستگاه های مختلف باید رسیدگی نمایند. که ساخت تونل، جاده و  آسفالت آن مصداق عینی یک متروپلیسم وطنی با فاجعه ی وحشتناک در پیش رو است.

۳- ویرانی و رها شدن ساختمان تعاونی مصرف قدیمی شرکت بهره برداری نفت وگاز آغاجاری  جنب مسجد جامع قدس و وسط شهر پس با زیر بنایی بیش از دو هزار تومان با سوله و ساخت نیمه کاره رها شده  از حدود سه دهه است، که تماماً مصالح فرسوده و بهترین نقطه ی شهر را بلاستفاده اشغال کرده و رها شده با معضلات می باشد. 

۴- ویرانی و غارت آهن آلات، درب پنجره، تاسیسات برق، آب و.... با رهایی غیر مسئولانه ی ساختمان نوساز دبیر سرای آموزش و پرورش امیدیه جنب مدیریت آن می باشد. که با ساخت عرصه ی چندین هزار متر مربعی و زیر بنایی بیش از حدوداً ۱۰۰۰ متری در دو طبقه  به ظرفیت ۶ سوئیت کامل به ویرانه ای با معضلات اجتماعی تبدیل شده است. و متاسفانه با کندن تعمدی درب ورودی کلیه ی  امکانات دولتی و شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری بدون اینکه یک روز استفاده به یغما رفته بدون اینکه کسی مسئولیت آنرا بپذیرد. هم اکنون با وجود رسانه ای شدن و مطلع بودن دستگاه های حاکمیتی و اداری بی در و پیکر و رها با تشدید معضلات اجتماعی و ناهنجاریهای اخلاقی شده است.

۵- رهایی،بلااستفاده ، غارت آهن آلات ، در و پنجره، امکانات  تاسیساتی و..‌ ده ها واحد از منازل مسکونی شرکت پالایش و خطوط لوله در شهر میانکوه که بارها رسانه ای و اصحاب رسانه متذکر شده اند.

۶- همین طور بلااستفاده ، رهایی و از بین رفتن با فرسودگی و به یغما رفتن امکانات و تاسیسات ده ها منزل مسکونی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در امیدیه می باشند.

 ۷- رسیدگی به چرایی و متروپلیستی وطنی از ناحیه ی رانت، لابی و فساد ناکارآمدانه بودن  مدیریت ها در اجرای پروژه های بی کیفیت و زیر ساختهای جاده های ورودی و خروجی ها غیر استاندارد، نیمه تمام و رها شده ی شهرستان امیدیه است و.... 
اینها مشتی از نمونه ی  خروارها در یک شهرستان متوسط اما غارت زده از ناحیه ی تفکر متروپلیسمی وطنی و ناکارآمدی مدیریتی هستند که قابل پیگیری با حساسیت ناظران قضایی ، امنیتی و مدیریتی برای جلوگیری از فجایع پیش روی جانی،مالی و امکاناتی در حال و آینده با پیشگیری در اثر فضای برجهای دوقلوی متروپل آبادان  می باشند.
 از مدیران عالی اجرایی و امنیتی استانی،  شهرستانی و مدعی العموم درخواست عاجل می شود. به عنوان مطالبات شهروندان عاجز بصورت قانونی و کارشناسانه امارسیدگی اثر بخش داشته باشند.
 تا در صورت تخلف، ترک فعل نسبت به مسئولیت ، حیف و میل بیت المال به آسیب شناسی مدیریتی پرداخته شود. و با پاسخگویی شفاف و استفاده ی بهینه ی بدون فساد از بیت المال برای به ثمر نشستن طرح اثربخشی  روح امید و نشاط در زندگی اقشار جامعه پدیدار گردد. فلذا انتظار است، عالمانه به مفاسد احتمالی  متروپلیستی وطنی در امیدیه و تخلفات مربوطه رسیدگی بدون اغماض و البته بدون اجحاف به حقوق مدیران ساعی، کارآفرینان شریف و سرمایه گذاران واقعی صورت گیرد.
زیرا که برخورد قاطع و مدبرانه با مسامحه کنندگان مدیریتی، فرصت طلبان رانتخوار و فساد نورچشمی های دیروز و امروز تحت هر عنوان سیاسی، قومی و مذهبی بی صبرانه به یک خواست مصلحانه و مطالبه ی عمومی مبدل گردیده است و می باشد.
 در ادامه ی برخی برخوردهای قانونی با مفاسد که خدا را شکر از ناحیه ی مدعی العموم رسانه ای هم شده است. مجموعه ی اقدامات موثر نظارتی و بازدارندگی قوای قضایی (مدعی العموم)، تقنینی و اجرایی می تواند موجبات احیای امید آحاد شهروندان را به کارآمدی بیشتر نظام اسلامی فراهم  گرداند. و باعث درس آموزی کلیه ی دست اندرکاران، دولتمردان و مدیران محلی دولت مردمی مدعی اجرای عدالت در آینده می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار