اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
شوشان - علی عبدالخانی :
سلسله ای از اقدامات، دستورها، تائیدیه ها با محوریت چند شهردار و زیرمجموعه فرمانبر و منفعت طلب آنها و مقداری پشتیبانی از بیرون دست به دست هم می دهند و حادثه ای به نام متروپل را رقم می زنند. *باید توجه داشت که چنین سلسله هایی یک شبه شکل نگرفته اند بلکه فرایندی طولانی و فراقانون ابتدا اشخاص را نسبت به معنویت و اخلاق مسخ می نماید و سپس آنها را به عناصری قانون گریز تبدیل می کند.

 خیزش یک مجموعه ی اخلاق شکن ابتدا به ساکن یک *معلولِ متکاثر* است و بنا به تشابه حالت آن، در یک شهرداری خلاصه نمی شود و *چه بسا ابعادِ و دامنه ی این حالات در شهرداریهای بزرگتر به مراتب وسیعتر باشد لذا این تصور که فساد و بدکاری در شهری همچون آبادان محصور مانده باشد و شهرهایی همچون مرکز استان و سایر شهرداریها مصون از چنین وضعیتی هستند، تصوری فاقد تحلیل و بسیار ساده انگارانه است.

بر اساس این منطق چنانچه هدفِ نهادهای ارشد نظارتی کنترل و مهار چنین معلولهایی باشد، باید به سراغ علل و عوامل اصلی که منجر به تولید حالاتی همچون ساختمان عبدالباقی می شود، رفت و اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده ی خود را از منشاء اصلی این اتفاقات آغاز کرد.

نگارنده منکر ماهیت پیچیده و پنهان بودن این قبیل جرایم در ورای عناوین و جایگاههای قانونی نیستم اما *بشدت معتقد هستم با ورود قانونمند و حرفه ای و مصونیت قانونی و نسبی نیروهای مطلع می توان به سرنخ های زمینه ساز در ایجاد فساد و بدکاری در حوزه های مختلف از جمله معاملات شبه قانونی، انتصابات مبتنی بر ناشایستگی، محفل گرایی و تضییع اموال عمومی دست یافت.

ریزش ساختمان متعلق به عبدالباقی هزینه ای گزاف به کُل کشور تحمیل و مسئولان ارشد را برای مدتی درگیر خود کرد بنابر این نباید تصور کرد *که کارکرد و عملکردِ شهرداریها از نوع جزیی و محلی است و ارتباط چندانی با مقوله ی امنیت ملی ندارد* به بیان دیگر نباید اجازه ی بدبینی هرچه بیشتر مردم نسبت به شاکله مقررات و نظم عمومی را به عده ای *قانون گریز و منفعت طلب* را داد.

تاکید می کنیم که متروپل ریزش مقداری بُتن و آهن و مرگِ مظلومانه تعدادی از هموطنان ما نیست *بلکه نتیجه ی رفتارسازی و هنجارشکنی مستمر بود که بتدریج بر مبنای زوال اصول فنی و ضوابط قانونی شکل گرفت لذا با الحاق کیفر به تعدادی از عناصر دست اندرکار در شهری همچون آبادان، این رفتار در شهرهایی که از گردش مالی و عملیاتی بزرگتر برخوردار هستند، به هیچ عنوان  متوقف نمی شود.* باید به علل واقعی عقبگرد شهرها و تضییع منابع مالی آنها توجه نمود. 
در این بازار پر از مکر و فریب و حیله، *باید منشاء تباهیها در شهرداریهای بزرگ استان را جستجو و فارغ از هیچ معادله ای زمینه اصلاحات در آنها را ایجاد کرد.
۲۱ خرداد ۱۴۰۱
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار