اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲
شوشان - نوید قائدی :
شکی نیست که اول مهرماه با بازگشایی مراکز آموزشی در تمامی سطوح حداقل بین ۳۰ الی ۳۵ درصد بر میزان سفرهای شهر اهواز اضافه خواهد شد، تجربه نشان داده که بین افزایش میزان سفرهای دانش‌آموزشی رابطه خطی مستقیم برقرار نیست و میزان ترافیک بیشتر از میزان سفرها خواهد بود زیرا زمان و الگوی سوار و پیاده شدن دانش‌آموزان نسبت به دیگر اهداف سفر متفاوت‌تر و بیشتر است.
 این در حالی است که طی سه سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی کشور هیچ‌کدام از زیربخش‌های حمل‌ونقل عمومی در شهر اهواز تقویت نشده‌اند و حتی دچار افت تعداد سرویس‌دهی شده‌اند. در همین مدت تعداد وسایل نقلیه و اشغال ظرفیت معابر رشد داشته و بر میزان تراکم تجاری و درمانی حداقل در معابر اصلی و گذری شهر افزوده شده و این در حالی است که در زمینه مدیریت سفر و لزوم توجه به بعد کاربری اراضی ضعیف عمل شده است. از مصداق‌های آن می‌توان به تراکم کاربری بی‌ضابطه پزشکی در خیابان پهلوان، کمبود پارکینگ در معابر و عدم پاسخگویی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد.
البته تحلیل وضعیت موجود زمان بر است و نیاز به توضیح‌های زیادی دارد که خارج از این نوشتار است، لذا باتوجه‌به اهمیت موضوع و زمان باقی‌مانده لازم است که جانب فرمانداری اهواز جلسات کارشناسی و مدیریت شورای ترافیک شهرستان فعال شوند تا بتوان در این جلسات همگرایی لازم بین دستگاه‌های ذی‌ربط خدمات رسان در بعد حمل‌ونقل و ترافیک را به وجود آورد.
به دلایلی که قابل‌ذکر نیست این مهم تنها از عهده شهرداری خارج است زیرا در بعد علمی و عملیاتی و منابع مالی محدودیت‌هایی دارد که اصلاح آن‌ها زمان برخواهد بود، شخص فرماندار اهواز و معاون عمرانی ایشان به‌عنوان دبیر شورای ترافیک شهرستان باید وارد عمل شوند.
در جلسات نیاز است تحلیل های دقیق مبتنی بر واقعیت و آمارهای صحیح ارائه و تصمیم گیری های مدیریتی و اجرایی در دو بعد مدیریت ترافیک و مدیریت جابجایی صورت گیرد،دستگاه های متولی مانند نواحی آموزش و پرورش و دانشگاه های مادر و پرجمعیت  باید آمارهای دقیقی از میزان دانش آموزان و دانشجویان و تحلیل جابجایی آن ها و برنامه های خود مبتنی بر سرویس دهی دانش آموزان را ارائه دهند،دانشگاه ها باید مراکز پر تردد دانشجویی را شناسایی و در صورت نیاز برای سرویس دهی ارائه راهکار نمایند.
شهرداری اهواز و پلیس راهور از ارکان اساسی این برنامه‌ریزی خواهند بود که باید با دست پر و برنامه‌های عملیاتی در جلسات حاضر شوند، خصوصاً در زمینه تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مدیریت ترافیک مبتنی بر اصلاح معابر و اولویت‌های حرکتی و مدیریت حرکت وسایل نقلیه و اهداف سفر و مبدأ و مقصدها باید کارهای موردی زیادی انجام شود (نقاط حساس و مشکل‌دار شنایی شوند)،مثلاً شاید نیاز باشد در ساعت‌های پیک جابه‌جایی صبح شروع به کار بعضی از بانک‌ها و ادارات واقع شده در یک حریم با تأخیر یک ساعت آغاز به کار نمایند، یا تعطیلی بعضی مدارس با زمان‌های متفاوت انجام شود تا از بار ترافیکی سنگین در بعضی از پیک‌ها کاسته شود.
پیشنهاد می‌شود از اول مهرماه ماشین‌های توزیع‌کننده کالا که اغلب ظرفیت معابر را با پارک‌های دوبل اشغال می‌کنند در ساعت‌های بین 13 الی 16 یا از ساعت 20 به بعد فعالیت نمایند، همچنین ادارات واقع در حریم‌های مشکل‌دار ملزم شوند به پرسنل سرویس‌دهی عمومی یعنی با وسایل حمل‌ونقل پرظرفیت مانند اتوبوس و مینی برقرار نمایند تا از حجم خودروهای تک‌سرنشین کاسته شود.
در بلندمدت باید برای آموزش‌های عمومی شهروندی و اطلاع‌رسانی منطقه‌ای پاره اندیشی شود زیرا ناهنجاری‌های ترافیکی در سطح شهر خارج از عرف است، در زمینه استفاده از ظرفیت معابر در بعد مهندسی ترافیک نیاز به کارهای جدی است زیرا حداقل در هسته مرکزی شهر که نقطه اتصال محسوب می‌شود معابر کارایی لازم را ندارند و کارایی استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل عمومی در آن‌ها پایین است و هیچ اولویتی برای حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته نشده است.
البته که حجم مشکلات و راهکارها بسیار بیشتر از این چند سطر است که برای رفع و چاره‌اندیشی حداقل بخشی از آن‌ها تا اول مهرماه باید سریع‌تر اقدام کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار