اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۴

شوشان - محمد سلامی :

دشمنی روس‌ها و بدعهدی های متعدد آنها در تاریخ ایران بسیار آشکار و واضح و پر تکرار است.

ایران خسارت‌های زیادی از رفتار و قراردادهای خود با روسیه دیده است.
*آیا روس‌ها می توانند این بار هم به ایران خیانت کنند؟*
این دغدغه اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان است در خصوص رابطه با روسیه.
باید اعتراف کرد تقصیر روسیه نبوده که ایران کشوری ضعیف بوده و نتوانسته است از منافع خود محافظت کند. ما اگر بازی سیاست را بلد بودیم و قدرت کافی داشتیم، روس‌ها قادر نبودند از ما باج بگیرند.
*نزاع، کشمکش و فساد سه عنصر موفقیت روس‌ها در ایران بوده است*.

*سوریه نقطه شروع همکاری های ایران با روسیه بود. این دو کشور در کنار یکدیگر بزرگترین قدرت سخت و نرم جهان را تشکیل دادند و حمله حدود ۴۳ کشور را به سوریه خنثی کردند. روس‌ها بدون ایران در تله ایی مثل حمله شوروی به افغانستان گیر می کردند و ایران بدون روسیه قادر به جلوگیری از سناریو عراق و افغانستان در سوریه نبود.*

روس‌ها تا زمانی که توسط اروپا و آمریکا تحریم نشده بودند، تصور نمی کردند هدف و غایت تحریم ها ایران نیست ، بلکه چین و روسیه است. دقیقا از آن زمان رای روسیه و چین در جهت منافع ایران قرار گرفت. *بازی ناشیانه غرب از سلاح تحریم، روسیه را با ایران مشترک المنافع کرد*.

حمایت‌های گسترده روسیه از ایران و بالعکس تنها و تنها بخاطر منافع دو کشور است.

اکنون روسیه در جنگ اکراین در شرایط بسیار حاد قرار گرفته و چین و ایران تنها تکیه گاه روس‌ها هستند. رابطه ایران با روسیه شاهرگ حیاتی جنگ اوکراین است. ایران اکنون بعد از چین بزرگترین و مهمترین بازیگر جنگ اکراین است.
شرایط روابط بین الملل، بکلی تغییر کرده است و یمن هم در کمال ناباوری به بازیگری مهم در سطح جهانی تبدیل شده است. *مذاکرات قطر شکست خورد، چراکه ایران در شرایط جدیدی قرار گرفته است. کاملا جدید و کاملا ارزشمند*.

*روسیه تلاش می کند مناقشه اکراین را تا فصل زمستان آینده ادامه دهد. این کابوس اروپاست. میلیونها اروپایی بخاطر سیاست غلط سران خود در معرض مرگ ناشی از سرما و گرسنگی قرار گرفته اند.*

ایران شرایط جدیدی در مذاکرات تعریف کرده است و امتیازات بیشتری را مطالبه می کند. این برای اروپایی ها بخصوص آلمان و فرانسه دردناک است.

گروه بریکس و پیمان شانگهای ایران را از برجام بی نیاز کرده است.
آلمانها از اینکه تامین ۴۰ درصد سوخت شأن در خطر قرار گرفته و بدتر از آن مجبور هستند در زمین سخت آمریکا و انگلیس بازی کنند، بارها ابراز ندامت کرده اند و در قضیه تحریم خط لوله نورد استریم،  عملا و آشکارا به خطای راهبردی خود اذعان می کنند.

اما انگلیس بدنبال آن است که خسارت ۱۰۰۰ میلیارد دلاری برگزیت را، با جنگ اکراین از آلمان و فرانسه بگیرد و فعلا این دو قدرت اروپایی تاوان سختی بخاطر همراهی با آمریکا و انگلیس دارند می پردازند.

مواضع ایران، چین و روسیه روز به روز نزدیکتر میشود و مواضع اروپا و آمریکا روز به روز دور تر.

در شطرنج کشنده سیاست، اروپا و آمریکا در زمین اکراین در حال بازی هستند و اکراین هزینه های سنگینی بابت جنگ می پردازد و کمکهای قدرتهای بزرگ قطره چکانی و کم ارزش است. شاید بزودی کشوری بنام اکراین وجود نداشته باشد. شاید اروپایی ها بزودی مجبور شوند استقلال اکراین را به روس‌ها بفروشند.

*ذخایر استراتژیک آمریکا رو به اتمام است، ایران در حال فروش نفت روسیه است و از آن منتفع شده است و یمن قادر است هر بشکه نفت را تا سیصد دلار بالا ببرد. اینست تحولات سریع سیاسی در جهان که بقول آقای امیر عبداللهیان «هیچ کس قادر نیست برای آن برنامه ریزی کند».*

اما از سوی دیگر هم احتمال گسترش مناقشات دور از ذهن نیست. چراکه همه چیز اروپایی ها در معرض خطر قرار گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار