شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
ایران به مانند بسیاری دیگر از کشورهای سراسر جهان، در تیررس گونه هایی از رفتار طبیعت است که به نادرست از آنها با نام های غلط یاد می کنیم. حوادث پیش بینی نشده، بلاهای طبیعی، خشم طبیعت و.....از جمله آن نام های غلط و نادرستی است که بر رفتار طبیعت گذاشته آیم، در حالی که طبیعت و محیط زیست ما، دارای گونه هایی از نیرو و انرژی است که اگر بتوانیم آنها را به خدمت و کنترل درآوریم سرچشمه آبادی و سرسبزی می شوند.
ناگفته روشن است که به خدمت درآوردن نیرو و انرژی موجود در طبیعت، نیازمند آگاهی علمی بر طبیعت و دانستن راه های کنترل و بهره جویی از انرژی و داشتن تجهیزات و تکنیک های فنی است که زیر نظر مدیرانی ماهر و کارآشنا، به خدمت گرفته شود.
بر این پایه، سواد و دانش علمی، داشتن اعتبارات مالی، داشتن تجهیزات و وجود سیستم های پیشرفته مدیریتی از شرط‌ها و پیش نیازهای به کنترل در آوردن انرژی موجود در طبیعت است.
در یک بررسی گذرا، به نظر می رسد که در کشور ما به دلیل وجود دانشگاه ها و انواع مراکز تحقیقی، سواد و دانش کافی  فراهم است. اعتبارات مالی نیز گر چه کم و قطره چکانی است ولی در صورت داشتن طرح و برنامه و وجود مدیریت های سالم و لایق، امکان استفاده بهینه از بودجه فراهم است.  اما عقب ماندگی لجستیکی و تجهیزاتی و دانش فنی برای کنترل رفتارهای طبیعت نیازمند برقراری ارتباط مستمر با جهان است. هیچ کشوری با انزوای خود و لجبازی با سازمان های مالی و پولی و علمی جهان نمی تواند انرژی های موجود در طبیعت را به کنترل خود درآورد.
خوشبختانه ایران در هر سال شاهد دهش و بخشش فراوان آب از سوی طبیعت بوده است. چنانچه می توانستیم گنجایش دستان و انبارها و مسیل های کشور را به تناسب دهش و بخشش طبیعت، توسعه ببخشیم، می توانستیم از حجم فراوان آب ها استفاده بهینه ببریم.
سرریز شدن رودخانه ها و مسیل ها و نابودی خاک ها و درختان و منازل مسکونی و اموال و احشام مردم در هر سال،  نشانه عقب ماندگی و توسعه نیافتگی ماست. 
در راستای بهره جویی از دهش طبیعت و جلوگیری از صدمات این دهش، چاره ای جز، توانمند شدن برای به کنترل در آوردن طبیعت نیست. صدور بیانیه و بازدیدهای لحظه ای و ابراز تأسف و بلکه شکوه و شکایت بردن به درگاه آفریننده این طبیعت بخشنده، هیچ سود و فایده ای در پی ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار