اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
روزی شاه عباس دستور داد كه به جاي تنباكو ، قليان مهمانان را با پهن چاق كنند و سپس در حالي كه آنان مشغول كشيدن قليان خود بودند گفت كه اين تنباكو چگونه است؟ آنان همگي از اين تنباكو تعريف كردند.
شوشان/ رویا محمودی: شاردن در سفرنامه خود مي‌نويسد: شاه عباس بسيار كوشيد تا از استعمال قليان در بين مردم جلوگيري كند. براي اين كار، روزی در مجلسي رسمي دستور داد كه به جاي تنباكو ، قليان مهمانان را با پهن چاق كنند و سپس در حالي كه آنان مشغول كشيدن قليان خود بودند گفت كه اين تنباكو را كه وزير همدان براي من فرستاده است و ادعا مي كند كه بهترين تنباكوي دنياست، چگونه است؟ آنان همگي از اين تنباكو تعريف كردند. آنگاه شاه عباس خطاب به آنان گفت " مرده شور چيزي را ببرد كه نمي توان آن را از پهن تشخيص داد."

از کنار جاده ساحلی اهواز که بگذری در فاصله ی قلیان هایی که به ردیف صف کشیده اند نفس ات بند می آید. یکی می گوید بد است و دیگری می گوید جاذبه توریستی دارد. در اهواز بعضی از رستوران ها از قلیان برای تبلیغ و فروش  غذاهایشان استفاده می کنند. رستوران هایی که اداره بهداشت آن ها را تهدید به پلمپ کرده پشت میزهایشان نمایشگاهی از انواع قلیان به راه انداخته اند؛ نمایشگاهی با انواع طعم ها.

این که در ایران قدیم از شاهان تا گدایان قلیان می کشیدند شکی نیست ولی امروزه در کشیدن قلیان ، بزرگی و کوچکی از مد افتاده و هر دستی به آن آویزان می شود ؛ از دست های نوجوانی 14 ساله گرفته تا دست های پیرمردی 70 ساله.

با دو سیب ، هلو و پرتقال شروع می شود... پک اول را که زدی انگار مشکلات ات هم دود کردی و به هوا سپردی. با هر پک انگار بغضی از درونت را بیرون می ریزی. صدایت کمی به خس خس می خورد. انگار همه چیز حتی سلامت ات به این می ارزد. ارزان می فروشی و گران می خری... دنیاست دیگر جای معامله ، یکی می دهد دیگری می رباید ما دادیم زندگی را همراه آرزوهایش دادیم و یک نفردیگر ربایید... بالاخره تا دار مکافات فاصله ای هست ، نیست ؟

نگاهم به نگاهش می خورد. سن زیادی ندارد. 25 تا 30 سال بیشتر نباید داشته باشد. می گوید که برای تفریح در جاده ساحلی قلیان می کشد . برای خنده دود دهانش را سمت ام پرتاب می کند. با دست دود را از جلو چشمانم می پرانم. می گویم ریه هایت هم شکل این دود شده ... می گوید به جهنم ! دوباره پک می زند نگاهش را قایم می کند ولی سرخی چشمانش را می بینم.

دهان پر دودش را به سمت ام خالی می کند می گویم از حرفت زدنت پیداست که با سوادی با تلخندی می گوید فوق لیسانس !

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
comment
0
0
comment سرکار خانم محمودی خسته نباشید, آمار خانمها را که در فضای عمومی و جلوی همه مردم و بخصوص جلوی چشم بچه های مظلوم قلیان میکشند فراموش کردی !!!!! مسئولین که بی خیال هستند امیدواریم که حضرات علما یه گوشه چشمی به موضوع داشته باشند!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار