اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
مدیر کل هواشناسی خوزستان:
محمد سبزه‌زاری، مدیر کل هواشناسی استان خوزستان پیرامون سازمان هواشناسی در کشور و استان اظهار داشت: سازمان هواشناسی، سازمانی علمی و اجرایی است بر این اساس ابتدا باید داده‌ها و پارامترهای هواشناسی از جمله سرعت و حرکت باد، رطوبت، تبخیر و ... را جمع آوری کند تا بتواند پیش بینی هواشناسی را برای آینده ارائه کند.
 محمد سبزه‌زاری، مدیر کل هواشناسی استان خوزستان پیرامون سازمان هواشناسی در کشور و استان اظهار داشت: سازمان هواشناسی، سازمانی علمی و اجرایی است بر این اساس ابتدا باید داده‌ها و پارامترهای هواشناسی از جمله سرعت و حرکت باد، رطوبت، تبخیر و ... را جمع آوری کند تا بتواند پیش بینی هواشناسی را برای آینده ارائه کند.

مدیر کل سازمان هواشناسی خوزستان با اشاره به چگونگی فرآیند داده برداری جهت پیش بینی وضعیت هوا بیان داشت: برای داده برداری باید در نقاط مختلف سطح استان، کشور و جهان شبکه داده‌برداری ایجاد شود به طور کلی در استان خوزستان 20 ایستگاه داده‌برداری جوی وجود دارد.

سبزه زاری عنوان داشت: داده‌های اولیه در مدل‌های هواشناسی وارد می‌شود و به خروجی وضعیت هوا می‌رسند از پیش‌بینی‌های انجام شده برای صدور اخطاریه و اطلاعیه هواشناسی استفاده می‌شود تا در صورت لزوم به مردم هشدارهای لازم را ارائه کنیم.

وی درخصوص فعالیت‌های علمی سازمان هواشناسی افزود: سازمان هواشناسی در بخش تحقیقات عدم تحقق پیش بینی‌های انجام شده را بررسی می‌کند تا در آینده پیش بینی‌ها بهتر انجام شود.

مدیر کل هواشناسی خوزستان در رابطه با پیش‌بینی‌های غلط هواشناسی ادامه داد: در سازمان هواشناسی پیش‌بینی وضعیت هوا انجام می‌شود؛ نه پیشگویی بنابراین امکان خطا وجود دارد.

سبزه‌زاری درخصوص مه‌گرفتگی و آلودگی هوای استان ابراز داشت: مه از ترکیب رطوبت و هوای سرد ایجاد می‌شود در دی‌ماه امسال بارش‌های بسیار خوبی داشتیم به گونه‌ای که شهر اهواز در این ماه 108 میلی متر بارندگی داشت؛ سامانه سردی به نام پرفشار سیبریایی وجود دارد که زبانه این سامانه کل کشور را در برگرفته است این حاکمیت هوای سرد و ترکیب آن با رطوبت مه را به وجود می‌آورد.

وی گفت: اهواز، شهری صنعتی است و آلودگی پیش زمینه‌ای دارد که با مه ترکیب می‌شود اما اولویت با مه است.

مدیر کل هواشناسی خوزستان با اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان اظهار داشت: امسال تا این لحظه وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است اما در مقایسه با وضعیت نرمال در درازمدت همچنان عقب هستیم؛ میزان بارش‌ها در دی‌ماه معقول بود اما پراکنش بارش‌ها چندان مناسب نبود و سامانه‌ها اکثرا جنوبی بودند در حوزه بالا دست کرخه بارش‌ها مناسب نبودند و کرخه همچنان به شرایط نرمال نرسیده است.

سبزه زاری عنوان داشت: معمولا میزان بارش‌های بهاره بیش از اسفندماه هستند و از اردیبهشت ماه سیر بارش‌ها به سمت و سوی کاهشی می‌روند؛ امیدواریم که بارش‌ها به سمت کرخه برود و شرایط را در این حوزه بهتر کند.

وی با بیان اینکه مدل‌های مواشناسی در کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت خلاصه می‌شوند، بیان داشت: مدل کوتاه مدت هواشناسی تا 15 روز آینده را با 85 تا 90 درصد دقت پیش بینی می‌کنند، مدل میان مدت 30 تا 45 روز آینده را پیش بینی می‌کند و دقتشان کمتر است؛ همچنین در مدل‌های فصلی حدودا تا 8 ماه آینده را با دقت بسیار کم نشان می‌دهد، مدل‌های فصلی یک معضل جهانی به شمار می‌رود و همچنان به بلوغ نرسیده و علم جدیدی است.

مدیر کل هواشناسی خوزستان با اشاره به اینکه پیش بینی هواشناسی بلند مدت اهمیت بسیاری را در کشاورزی، تولید برق، رهاسازی آب سدها و .... دارد، تصریح کرد: کشورهایی مانند ایران، عراق و عربستان در کمربند حاره زندگی می‌کنیم در نتیجه اقلیم ما به سمت خشک و نیمه خشک متمایل است؛ این خشکی و کمبود رطوبت سبب شده تا منابع وسیعی از تولید گرد و خاک داشته باشیم.

سبزه‌زاری افزود: هر خشکی سبب ایجاد گرد و خاک می‌شود؛ زمانی که بارش‌ها مناسب باشد این شرایط تثبیت می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از منابع اصلی گرد و خاکی که خوزستان را در بر می‎‌گیرد درون استان قرار دارد و بخش عمده آن الانبار، نجف، نینوا، استان خمس در سوریه، دیر الزور و ... قرار دارد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان با اشاره به ساخت سدهای عظیم در سراسر جهان ابراز داشت: ساخت سد بسیار خوب است به شرط آنکه حق آبه پایین دست را پرداخت کند؛ اگر این حق آبه داده نشود، فاجعه زیست محیطی ایجاد خواهد شد.

سبزه‌زاری گفت: زمانی که اطلاعیه صادر می‌شود به صورت خودکار و اتوماتیک توسط مدیریت بحران در فضای مجازی و سایت منتشر خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به شرایط جوی استان و آلودگی هوای اهواز ابراز داشت: شهر اهواز موارد مختلف آلاینده از جمله صنایع، فلرهای نفتی و اتومبیل بسیاری دارد؛ همچنین وزش باد در اهواز سبب می‌شود تا آلاینده‌ها در هوا باقی نمانند مگر اینکه شرایط پایداری داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار