شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
شوشان/ روزنامه نور خوزستان در ستون ویژه های خود نوشت: با وجود اينكه در سال هاي گذشته شاهد انجام كارهايي در استان بوده ايم كه نمي توان منكر آنها شد، اما در بخش هايي كوتاهي شده كه اگر چنين نبود، امروز خوزستان نه تنها در رديف استان هاي برتر به لحاظ سياسي اجتماعي ، بلكه در بخش هاي اقتصاد و كاهش بيكاري هم حرف اول را مي زد، چرا كه بستر در استان آماده است و امكانات و نعمات خوزستان مي تواند زمينه ساز پيشرفت همه جانبه آن باشد.
در راس اين امور مي توان توسعه صنعت با وجود برخورداري از امكانات موجود و ايجاد صنايع تبديلي را نام برد كه سعي خواهد شد به تدريج برخي از اين فرصت ها و ظرفيت ها را بيان كنيم به اين اميد كه با برداشتن گام هاي بلند برخي كم كاري ها جبران شود.

 بعنوان مثال مي توان از صنعت كاغذ سازي به عنوان يك صنعت مادر كه در عين حال با حوزه فرهنگ مرتبط است، نام ببريم و پيرامون آن بحث كنيم، زيرا با احداث كارخانه كاغذ مي توان تعداد چاپخانه هاي استان را افزايش داد و زمينه انتشار كتاب و مجموعه هاي صنايع مرتبط با كاغذ را فراهم سازيم. با توليد كاغذ و تامين ابزار انتشار، مي توان به چاپ كتاب هاي درسي استان هاي جنوب كشور در خوزستان اميدوار بود و انتشار ديگر كتب و نشريات هم به همين طريق مي شود در استان صورت گيرد و به اين ترتيب امكان كاهش يا محو فقر فرهنگي موجود در جنوب كشور ميسر خواهد شد. تحقق اين آرزو در گرو عزم مسئولان استاني است كه نياز به احداث كارخانه در خوزستان را تبديل به يك مطالبه ملي كنند.


ظرفيت ديگري كه از آن در استان غافل مانده ايم، ايجاد صنايع تبديلي است خصوصا در زمينه شيريني ها كه ماده اوليه اينها شكر و آرد است.
چرا نباید در خوزستان با وجود تولید بالای شکر و همینطور دسترسی به آرد مورد نیاز، از زنجیره محصولات غذایی مرتبط با شکر مانند شکلات، بیسکویت، بستنی و سایر شیرینی ها بهره ببریم؟
یا مثلا با وجود محصولات کشاورزی و اینکه بهترین مرکبات را در استان داریم، چرا از صنایع تبدیلی در ارتباط با این تولیدات غافل هستیم؟
ضمنا خوزستان علاوه بر داشتن امکانات و مواد مورد نیاز صنایع تبدیلی، از امکانات وسیع حمل و نقل زمینی، آبی (بندری) و در مجموع لجستیکی برخوردار است.
آیا زمان آن نرسیده که از زیر یوغ تک محصولی (نفت) بیرون بیائیم واز دیگر ظرفیت ها بهره ببریم؟
در هر صورت این مطلب فتح بابی است برای توجه دادن استاندار جدید به امکانات خوزستان که شامل نعمات خدادادی و نیز تولیدات مورد نیاز صنایع ، که امیدواریم دکتر مقتدایی که خود فرزند استان است و بیش از ما در این زمینه ها آگاهی دارد، در پویا شدن و شکوفائی صنایع استان همت کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار