اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
شوشان ـ مریم مقدمی اصل :

آلودگی هوا در حالی تبدیل به یکی از معضلات اصلی در استان زرخیر خوزستان تبدیل شده است که این آلودگی سالها است که نفس مردم این استان را تنگ کرده و آمارها گواه افزایش روز افزون مبتلایان به بیماری های تنفسی در خوزستان است.
در آخرین مورد در روز یکشنبه نوزدهم آذرماه هوای چهار شهر خوزستان در وضعیت قرمز قرار گرفته بود و سبب شده تا نفس بسیار از مردم این استان به شدت تنگ شود.
حال در چنین شرایطی که  البته پیش از این نیز توسط دستگاه هایی از جمله اداره کل هواشناسی خوزستان قابل پیش بینی بود انتظار می رفت که قوانین هوای پاک  اجرایی می شد تا حداقل از افزایش فشارهای روحی و جسمی که به مردم در حال وارد شدن هست کمتر شود.
البته با اعلام کارگروه اضطرار آلودگی مدارس و مهدکودک ها در  سوسنگرد و شوشتر در دو نوبت صبح وبعداز ظهر غیرحضوری شده بود اما به نظر می رسد که در سایر شهرهای این استان نیز که درگیر این آلودگی ها هستند باید تدابیری طبق قانون هوای پاک اعمال شود.
چرا که در هفته های اخیر شاهد بودیم که برخی از استان های کشور از جمله تهران و البرز به دنبال وارونگی و آلودگی هوا تعطیلات گسترده ای در آنها البته با پیش بینی هایی که از قبل صورت گرفته بود به خصوص برای مدارس شاهد بودیم این در حالی است که این تدابیر آنچنان که باید در خوزستان محقق نشده است.
این در حالی است که وضعیت آلودگی در کلانشهر اهواز البته مانند سایر کلانشهرهای کشور امسال نسبت به سالهای گذشته در وضعیت بدتری قرار گرفته و تا زمانی که دستگاه های اجرایی به وظایفشان در خصوص پیاده سازی قانون هوای پاک عمل نکنند تعداد روزهای آلوده بیشتری را هواهیم داشت.

تنها کاری که اکنون می‌توان انجام داد این است که در شرایط آلودگی هوا مردم در فضای باز ورزش نکنند. سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای کمتر از منزل خارج شوند. حتما هنگام تردد در فضای بیرون، از ماسک استفاده کنند و تا جای ممکن فعالیت فیزیکی را کمتر کنند.
البته در کنار توزیع شیررایگان، تعطیلی ادارات و دستگاه ها به خصوص برای کارمندان دارای بیماری های زمینه ای نیز از دیگر تمهیداتی است که به صورت کوتاه مدت می تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد.
چرا که براساس مطالعات و پژوهش‌های متعدد محققان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بیماری‌های ریوی، قلبی و عروقی، ... از جمله مخاطرات بهداشتی آلودگی هوا در خوزستان است.
به همین منظور باید مصوباتی از جمله اجرای قانون هوای پاک  و تدوین برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا بر اساس مطالعات و پایش شاخص کیفیت هوا پیاده سازی شود.
همچنین در کنار آن طرح هایی از جمله  اولویت بندی فعالیت‌های کنترل آلودگی هوا و پیشبرد اهداف بر اساس هدف گذاری دقیق ،  در نظر گرفتن ظرفیت اتمسفر و رقیق سازی غلظت آلاینده‌های هوا (با استفاده از دود کش‌های بلند) ،کنترل آلاینده در منبع تولید (نصب تجهیزات کنترل آلودگی هوا) ،استفاده از سوخت پاک و استاندارد در خودرو‌ها
    • نظارت دقیق و پایش مستمر صنایع آلاینده ،  جایگزینی روش‌های سبز برداشت به جای آتش زدن کاه و کلش‌های کشت قبل و جلوگیری از آتش زدن زباله‌های شهری و استفاده از شیوه‌های بازیافت زباله باید پیاده سازی شوند تا شاهد افزایش روزهای پاک در استان خوزستان شویم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار