اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
شوشان ـ  علی عبدالخانی :

وجود رقیب از جمله اصولی که به مسابقات جلوه ای واقعی می بخشد و تماشاگران را به محل برگزاری می کشاند و فضا را به سمت واکنش، شور و نشاط سوق می دهد. نقش تیم داوران در نتایج مسابقات نیز حایز اهمیت بسیار است زیرا این داوران بیطرف و حرفه ای هستند که نمی گذارند حقی با ناحق جابجا بشود و عدالتِ ورزشی زیر سئوال برود.انتخابات نیز نوعی مسابقه و از این قاعده مستثنی نیست و وجود رقیبان واقعی اولین لازمه ی مشارکت در آن است. اقدام شورای نگهبان (و به تعبیر دقیقتر نظام) مبنی اعطای صلاحیت به برخی چهره های اصلاح طلب و مستقل در مرکز و شهرستانهای کشور مجموعاً حرکتی روبه جلو تلقی می شود.
باید توجه داشت که این رویکرد شورای نگهبان، اولین گام از رویداد پیش روست و برای موضوعیت بخشی به این اقدام به گام دیگری بنام " صیانت تام و تمام از آراء نامزدها " و زدودن هرگونه شبهه و شائبه نیاز است.
به بیان آشکارتر ، دقت مضاعف و اتخاذ تدابیر لازم در محافظت از آرای هر دو جریان سیاسی و سایر نامزدهای مستقل، موفقیت شورای نگهبان در تکمیل گام اولرا نشان خواهد داد.از منظری دیگر اعتبارِ اولین اقدام شورا مبنی بر اعطای صلاحیت ورود به برخی اصلاحیون منوط به دومین گام یعنی تضمین کیفیت و سلامت برگزاری انتخابات است.اگر رویکرد جدید شورای نگهبان تابعی از یک استراتژی بلند مدت (و نه یک تاکتیک موقت برای گذر از یک مرحله) باشد، بدون شک راه را برای مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخاباتهای آینده هموارتر و از همین منظر رُکنِ جمهوریتِ نظام نیز مستحکمتر خواهد شد.

به نظر نگارنده ورود برخی نامها همچون خمیسی، خالد لویمی، یکتا، بویری، عبیات و... توانست عرصه ی شبه راکد و چیدمان شبیه به یکدست را تا حدودی به سمت جنب و جوش و رقابتی شدن فضای انتخاباتی حرکت دهد.در هرحال نگاه انبساطی شورای نگهبان نسبت به انتخابات مجلس تا این لحظه قابل تحسین بوده که امیدواریم با تاکید آن شورا بر نگاه انضباطی در فرایند اخذ رای و اعلام نتایج شاهد استمرار این تحسین حتی از طرف بازندگان انتخابات باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار