اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
شوشان ـ علی عبدالخانی :

مشارکت در انتخابات ۹۸ حوزه اهواز ۳۲۰ هزار نفر و تعداد نامزدهای این حوزه ۸۸ نفر و شانس پیروزی به ازای هر کرسی ۱ به ۳۰بوده است اما شرایط در این دوره تحت تاثیر متغیرهای بسیار زیاد از جمله تایید صلاحیت بیش از ۲۷۰ نامزد با همه ی انتخابات گذشته تفاوت اساسی پیدا کرده و رقابت را به سخترین و نفسگیرترین درجه ی ممکن رسانده است.

این حجم از تایید صلاحیت باعث شد تا شانس ۱ به ۳۰ در انتخابات گذشته به ۱ به ۹۰ در انتخابات پیشرو تغییر کند که معنای آن پخش شدن بخش مهمی از آراء میان نامزدهای درجه ۲ و ۳ از جهت میزان شهرت و شناختگی آنان است. حتی اگر ۶۰ نفر انصراف خود را اعلام بکنند بازهم نسبت ۱ به ۷۰ خواهد شد که نسبتِ آسانی نیست.

جناح اصولگرا با مسماهای مختلف و تعداد بسیار زیادی از چهره ها به میدان آمده که در مجموع این تعداد کاندیدا سبب تضعیف سهم کُلی این جریان و کاسته شدن تعداد آراء نامزدان وابسته خواهد شد. استثنا در این ارتباط مربوط به نامزدهایی خواهد بود که اضافه بر سهم جریانی از آراء منطقه ای، صنفی، قومی و قبیله ای برخوردارند.

بر اساس این تحلیل که احتمال پراکندگی آراء سیاسی در آن بسیار بالا خواهد بود، شانس صاحبان آراء منطقه ای و خاندانی (ونه قومی) افزایش خواهد یافت.
احتمال استفاده از حربه ی غیردمکراتیک تک رای در ارتباط با آراء خاندانی و قبیله ای بسیار زیاد است. در فرض استفاده گسترده از این روش قطعا سهم آرا سیاسی با فشار مضاعف مواجه خواهد شد.

آراء قومی به معنای اتفاق نظر یک قوم یا ایل بر یک یا چند گزینه است که با نگاهی به چهره های موجود، گزینه هایی که یک قوم بر آنها اتفاق نظر نسبی داشته باشند وجود ندارد یا نگارنده از وجود آنها بی اطلاع است. اما آراء خاندانی و قبیله ای فقط شامل منسوبان به یک قبیله می شود و از این جهت با آرا قومی تفاوت اساسی دارد.

در معیارهای مدنی و مردم سالارانه توسل به قبیله و خاندان امر مطلوبی حساب نمی شود اما ما با واقعیتها سر و کار داریم و بدون شک این قبیل آراء بنا به حجم قبیله و میزان اعتماد آنها به نامزد اثر خود را خواهد گذاشت. با این توضیح که این قبیل آرا (بسته به میزان مشارکت) شبیه به آراء سیاسی احتمالاً به تنهایی قادر به گذر از نصاب حداقل ۲۰ درصد نخواهند شد و به پشتیبان نیاز خواهند داشت.

در این نامعادله ی تبلیغاتی تلاش خواهیم کرد تا بتدریج به معرفی صادقانه ی اشخاص مدنی مسلک و خوشنام به دور از هیاهو و جنجال بپردازیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار