اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
فلسطین پاره تن جهان اسلام

شوشان ـ  سید عابدین موسوی :

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) حمایت از فلسطین وارد فاز جدیدی شد.وچون فلسطین موضوعی بود که اولویت اصلی دنیای اسلام قرار داشت بعد از پیروزی انقلاب به خاطر ماهیت اسلامی انقلاب، امام خمینی (ره) طبیعی بود که موضوع فلسطین را در دستور کار و اولویت جمهوری اسلامی ایران قرار دهدو به همین دلیل به ابتکاربنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ش (رمضان ۱۳۹۹ق)روز قدس یا روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه رمضان است روزی رسمی برای حمایت از مردم فلسطین شد و امام عزیزاز مسلمانان جهان خواست که برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.امام راحل(ره) با نام‌گذاری روز قدس و آوردن مردم کشورها به ویژه کشورهای اسلامی به پای صحنه حمایت از فلسطین،همدردی و همبستگی جهانی با فلسطین را کلید زد.مدل مبارزاتی امام خمینی در قبال رژیم غاصب قدس بر چند محور استوار بود که بررسی هر یک از این محورها خود نیازمند انجام تحقیقی عمیق بوده و لازم است رساله‌هایی در هر یک از ابعادی که به آن اشاره خواهد شد نگاشته شود. این مدل را می‌توان روش «ظلم‌ستیزی» و یا «استکبار ستیزی» نام نهاده و از «هویت اسلامی فلسطین»، «اتحاد امت اسلامی»، «مبارزه درونی یا تزکیه و انسجام درونی نیروهای مبارز»، «دشمن شناسی و افشای مستمر ماهیت رژیم صهیونیستی» و «بهره‌مندی از قابلیتهای جهان اسلام» به عنوان مؤلفه‌های مهم و کارکردی این مدل مبارزاتی نام برد.

مقام معظم رهبری هم درخصوص مسئله فلسطین می فرمایند: هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش میکنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم......... ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود و بیت‌المقدس و مسجدالاقصی و سایر نقاط آن سرزمین اسلامی به آغوش جهان اسلام باز می‌گردد؛ ان‌شاالله

بدون شک امروز مقاومت همه جانبه مردم عزیز فلسطین در برابر زورگویی ها و تجاوزات رژیم کودک کش صهیونیستی نتیجه داده و این رژیم را مستأصل و درمانده کرده است.

مردم دنیا شک نداشته باشند که پیش بینی رهبری معظم انقلاب در خصوص از بین رفتن رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد و پیروزی نهایی با مردم مقاوم و مظلوم فلسطین خواهد بود.

حمایت ما از غزه و فلسطین مبتنی بر قانون اساسی است؛ آنجا که حمایت از مظلوم به عنوان وظیفه اصلی در قانون اساسی تعیین شده است. که این موضوع را هم در سیاست داخلی، سیاست خارجی و هم در قانون اساسی مشاهده می کنیم

به‌عنوان مثال در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بندهایی وجود دارد که صراحتاً گفته شده ایران موظف است که از انقلاب اسلامی ملت فلسطین حمایت کند، بر اساس اصول یکصد و پنجاه و دوم و یکصد و پنجاه و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، "دفاع از حقوق همه مسلمانان" و حمایت از "مبارزه حق‏طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان" مسؤولیتی است که در بخش سیاست خارجی، بر عهده جمهوری اسلامی ایران می‏باشد. "نفی هر گونه سلطه‏جویی و سلطه‏پذیری" و پشتیبانی از "استقلال و آزادی" و برخورداری از "حکومت حق و عدل" برای "همه مردم جهان" از سیاستهای ثابتی است که در همین دو اصل برای این نظام ترسیم شده است. چه اینکه بر اساس اصل یازدهم، "همه مسلمانان یک امت‏اند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پی‏گیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد.

پشتیبانی از حقوق مسلم مردم ستمدیده و آواره فلسطین و حمایت همه جانبه از آنان برای بیرون راندن متجاوزان صهیونیستی از سراسر سرزمین فلسطین و حاکمیت شامل و کامل بر سرنوشت خویش، از روشن‏ترین مصادیق مسؤولیت دینی و ملی است که به استناد اصول یادشده، از سوی قانون اساسی به عنوان محور اصلی وفاق ملی و مدیریت کشور و جامعه، بر عهده نظام جمهوری اسلامی و ملت مسلمان ایران می‏باشد.

درحال حاضر انقلاب اسلامی ایران با حمایت از فلسطین وحرکتهای جهادی درمتطقه یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین حلقه‌های امنیتی منطقه‌ای برای صهیونیست‌ها را گسست

واما چرا ما از فلسیطن حمایت می کنیم

هنوز هم برخی سوال میکنند که چرا ایران از فلسطین حمایت میکند؟ حمایت از فلسطین و مبارزه با اسرائیل، چه لزوم یا منافعی برای ایران دارد؟!

در میانه جنگ غزه هم افرادی مدعی شده «مردم از هزینه خسته شده اند و حمایت از فلسطین نباید نظامی باشد! دفاع و حمایت لفظی و شعاری و فریادکشی باشد، نه لشکرکشی!» که درذیل پاسخ لازم داده خواهد شد.

1- اولین دلیل انسانیت است هر انسان آزاده ای که ذره ای انسانیت و شرافت دارد، در کنار فلسطین ایستاده است. خصوصا در جنگ کنونی که همه ملتهای جهان از آمریکا و کانادا تا انگلستان و اسپانیا و فرانسه (حتی علیرغم دستگیری و محدودیت دولتهایشان) در حمایت از فلسطین تظاهرات دارند و هیچ تجمعی در هیچ کجای جهان در حمایت از اسرائیل برگزار نشد. افراد از ملیتهای مختلف، از ادیان مختلف حتی یهودیان و بوداییان علیه جنایات اسرائیل سکوت نکردند و به حمایت پرداختند!

2- دلیل دیگر این است که بحث فلسطین از موضوعات مربوط به عقیدتی و اسلامی است. وحمایت از ملت مظلوم غزه وفلسطین براساس اموزه های قرآن کریم می باشد

مساله فلسطین و به ویژه موضوع قدس در قرآن مورد توجه جدی قرار گرفته و ایران هم اعلام کرده کشور اسلامی و حکومت اسلامی است، بنابراین وقتی مدعی می‌شوید یک حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی دارید، نمی‌توانید احساس مسئولیتی در قبال مهم‌ترین مساله دنیای اسلام یعنی فلسطین نداشته باشید، در نتیجه از این حیث ایران باید از موضوع فلسطین حمایت کند.

قرآن مجید در آیات متعددی بر حمایت از ملل مظلوم تأکید ورزیده است که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

الف ـ أُذِنَ لِلَّذینَ یقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ * الَّذینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ یقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یذْکرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ کثیراً وَ لَینْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ ینْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِی عَزیزٌدر این آیه علت اذن در جهاد را «مظلومیت» و مورد ظلم قرار گرفتن و اخراج از خانه و کاشانه و آواره ساختن مؤمنان از وطن خود از سوی ستمگران می داند.

ب ـ وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِک ما عَلَیهِمْ مِنْ سَبیلٍ * إِنَّمَا السَّبیلُ عَلَی الَّذینَ یظْلِمُونَ النَّاسَ وَ یبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیرِ الْحَقِّ أُولئِک لَهُمْ عَذابٌ أَلیم

کسانی که بعد از آنکه مورد ظلم قرار گرفتند، یاری بطلبند، ایرادی بر آنان نیست، ایراد و مجازات بر کسانی است که به مردم ستم می کنند و در زمین به ناحق ظلم روا می دارند.

ج ـ وَ ما لَکمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیه الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْک وَلِیا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْک نَصیراً

چرا در راه خدا و برای رهایی مردان و زنان و کودکانی که [به دست ستمگران تضعیف شده اند] پیکار نمی کنید؟ همان افراد [ستمدیده ای] که می گویند: پروردگارا ما را از این شهر (مکه) که اهلش ستمگرند، بیرون ببر و از طرف خود برای ما سرپرستی قرار ده و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما.

د- سنت نبوی«ص» و ائمه معصومین«ع» نیز سفارش زیادی به این امر شده و در اسلام، مسئولیت مقابله با تهدید و ارعاب، وظیفه ای همگانی است و باید یکپارچه، در برابر عوامل تهدید و ارعاب ایستاد و از مظلوم دفاع کرد و خصم ظالم بود. دستور نورانی امیرالمؤمنین«ع» مبنی بر این که «همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید» همواره بر تارک عالم می درخشد و بیانگر تعالی اصول حقوقی اسلام و حقانیت این نظام حقوقی است. پیامبر عظیم الشأن اسلام«ص» نیز فرمودند: «هر کس فریاد دادخواه و مظلومی ـ اعم از مسلمان یا غیرمسلمان ـ را بشنود که مسلمین را به یاری می طلبد، اما به کمک او نشتابد، مسلمان نیست.» و در روایت دیگر فرمودند: «یاری ضعیفان، بهترین و بافضیلت ترین صدقه هاست.» براساس بعضی از روایات دیگر، مسلمانان باید به حل معضلات و گره گشایی یکدیگر اهتمام ورزند و در این راستا تلاش کنند، وگرنه از زمره مسلمان واقعی خارج هستند.

3- اینکه حمایت از مبارزات حق‌طلبانه ملت مظلوم فلسطین ریشه در قانون اساسی و باورهای ما دارد. اصول ۳، ۱۵۲ و ۱۵۴ نفی سلطه‌جویی و سلطه پذیری و دفاع از حقوق مستضعفان را پایه‌های سیاست خارجی ایران می‌داند

4- اینکه سرزمین فلسطین به عنوان قبله گاه اول مسلمین دارای قداست و اهمیت معنوی و استراتژیکی است.

5-اینکه برای صدور انقلاب و اعلام برنامه های اسلامی بهترین منطقه فلسطین است.

6- تئوری تشکیل حکومت جهانی اسلام با به رخ کشیدن قدرت مسلمانان در مقابل یهودیان در فلسطین امکان پذیر است.

7- در صورت ثبات و پیروزی اسرائیل به عنوان نماد واقعی یهود و هر گونه شکست فلسطینی ها در این نبرد این شکست به نام اسلام ثبت خواهد شد. پس باید جلوی ثبات و قوام اسرائیل را گرفت.

8- مبارزه ایران با اسرائیل از یک سو برای حفظ امنیت و منفعت کشور ماست چرا که اگر اسرائیل در فلسطین اشغالی پیروز شده و ثبات یابد، بی شک نقشه اشغال جهانی خود بویژه از نیل تا فرات را عملی خواهد کرد. آنگاه امنیت ما مورد خطر جدی اسرائیلی ها قرار خواهد گرفت. پس بهترین راه توجه به انتفاضه فلسطینی هاست تا اسرائیلی ها را در داخل مرزهای خود مشغول دارد بنحویکه قدرت آنها را به تحلیل برد

پس نتیجه می گیریم که حمایت از ملت مسلمان فلسطین نه تنها دفاع از یک سرزمین اسلامی محسوب می شود بلکه جلوگیری از گسترش تهدیدات اسرائیل و حمایت از منافع ملی ایران به شمار می آید ودفاع از فلسطین سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حوادث این روزهای فلسطین و غزه قلب هر انسان آزاده ای را به درد می‌آورد؛ وقتی انسان این صحنه‌ها را می بیند، خون می بارد و چشمانش مملو از اشک می شود، زیرا اینجا انسان و انسانیت مطرح است. دیگر نیاز نیست به جهانیان بگوییم که چرا از مردم فلسطین حمایت می‌کنیم، زیرا اکنون همه ملت‌ها می‌دانند که جمهوری اسلامی مدافع حریم ملت‌های مظلوم است.

واما یادی کنیم ازسرداردلها حاج قاسم سلیمانی که نقش بسزایی در یکپارچه سازی جنبش‌های مقاومت در اراضی اشغالی ایفا کرد.

نقش شهید سلیمانی در شکل‌گیری محور مقاومت در منطقه و یکپارچه‌سازی اجزای مختلف این محور در خصوص مسأله فلسطین، بی‌بدیل است. اگر امروز شاهد حضور مقاومت قدرتمند در جنوب لبنان هستیم که به طور کامل از آمادگی برای ایستادن و رویارویی با دشمن صهیونیستی برخوردار است، این آمادگی مرهون حمایت‌های ایران و حاج قاسم سلیمانی است.

در عراق و سوریه و یمن نیز شاهد آن هستیم که جنبش‌های مقاومت جملگی قدرت یافته‌اند و اکنون در برابر پروژه‌های غربی و نیز پروژه‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کنند. این مسأله غیرقابل انکار است.

به امید پیروزی ملت فلسطین بردولت غاصب صهیونیست اسرائیل


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار