شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
نقدی بر تسهیلات قرض الحسنه(مثل ازدواج و...)
شوشان ـ امیرکمال کمائی :


در وانفسای شرایط بد اقتصادی و فشارها و بحران های مالی کشور، اقشار کم درآمد و جوانان تازه به خانه ی بخت رفته که چشم امیدشان را به دریافت وام های کلان بانک بسته اند و از آن دل کندند همین یک وام قرض الحسنه ازدواج مانده بود که آن هم به دلایلی، دارد از دستشان می پرد...
توی چند روز اخیر که یهویی حساب خالی از پولم به دلیل ضمانت یکی از دوستان مسدود شده بود، پیگیر دلایل مسدودی شدم و وقتی به اصل مسئله رسیدم کله ام سوت کشید و بعد از پیگیری و رسیدن به اصل قضایا بر آنم داشت تا یه سوزنی هم به بانک ها در آغاز دولت چهاردهم زده باشم.

وام قرض الحسنه ای که اعتبار آن از طریق خزانه دولت تامین می شود و در سامانه سراسری بانک مرکزی ثبت نام و تعیین شعبه می شود با همه دردسرهای ثبت نام، ضامن، زمان واریز و هزار و یک جور پروسه زمان‌بر دیگر، یک ایراد بزرگ و خارج از عرف بانکداری اسلامی دارد که لازم است به گوش مسئولین برسد.
اما ایراد وام های قرض الحسنه با تاکید بر وام ازدواج؛
یک زوج جوان اگر یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) وام با بازپرداخت ۱۰ ساله از هر کدام از بانک ها(البته به غیر ازمهر ایران و رسالت) دریافت نمایند باید در آغاز هر سال مالی که برای آن وام تعریف شد کارمزد باقیمانده وام را پرداخت نمایند! یعنی یک زوج جوان باید برای وام ۱۰۰ میلیون تومانی خود ۲۲ میلیون تومان کارمزد به بانک های عامل پرداخت نمایند.
 و این یعنی بانک ها ۲۲ درصد سود دریافت می کنند نه ۴ درصد کارمزد!!
سؤال اینجاست...
کجای این وام و این نوع کارمزد گرفتن در بانکداری اسلامی تعریف شده است؟
جوانی که با هزار امید در پی کم کردن مشکلات زندگی در پی کمترین هزینه است چگونه در آغاز هر سال مالی باید کارمزد سال پیش‌روی وام را تامین نماید؟

بانک ها چرا باید طی ۱۰ سال از بازپرداخت یک وام ۱۰ بار کارمزد دریافت کنند؟
 این وام ها مگر از محل اعتبارات دولت برای احیای سنت پیامبر(ازدواج) تامین نمی شود؟

 بر اساس بانکداری اسلامی قاعدتاً نباید برای تاخیر وام های قرض الحسنه دیرکرد دریافت بشود ولی متاسفانه در این  مورد هم گویی مسابقه خالی کردن جیب مشتری ست! این دیگر چرا؟

و یک پیشنهاد؛
نه این همه سخت گیری کنید برای پرداخت وام! نه سر خودتان کلاه شرعی بگذارید! همان اول بسم الله ۲۲ درصد سود را محاسبه کنید و روی اصل وام بیاورید و بر تعداد اقساط تقسیمش کنید هم کار شما راحت میشه هم تکلیف مشتری برای بازپرداخت اقساط روشن میشه...!
تازه اگر سخت گیری کمتر بشه وام فروشی و تن دادن به ازدواج های صوری برای دریافت وام هم کمتر میشه...

ومن الله التوفیق...


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار