شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:
عضو کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرکت‌ها و صنایع استان خوزستان نسبت به انجام مسئولیبه گزارش ایرنا محمد امیر روز چهارشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا مرکز خوزستان ضمن تبریک به منات‌های اجتماعی خود متعهد باشند گفت: برخی صنایع بزرگ استان خوزستان در حوزه های مختلف از جمله ایفای مسئولیت های اجتماعی نظارت گریز هستند.
محمد امیر  ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار، رمز موفقیت استان و برون رفت از مشکلات را، وحدت و اتحاد بین نمایندگان دانست و گفت: استان خوزستان با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است که با یک برنامه‌ریزی اصولی و تلاش مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس می‌توان بخش زیادی از چالش های موجود را رفع کرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس متعهد بودن شرکت‌ها و صنایع استان به انجام‌ مسئولیت‌های اجتماعی را امری مهم و ضروری دانست و افزود: برخی از شرکت‌های موجود در استان به همان اندازه که آلایندگی ایجاد می‌کنند باید به مشکلات استان رسیدگی کنند به عنوان مثال اگر شرکت فولاد اکسین به ثروت ملی کمک می‌کند باید در رفع مشکلات مناطق پیرامونی نیز توجه کند و مسئولیت های اجتماعی را به عنوان یک اولویت درنظر بگیرد.

ضرورت بررسی عملکرد صنایع در حوزه اجتماعی

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه با تاکید بر ضرورت بررسی عملکرد صنایع بزرگ در حوزه انجام مسئولیت های اجتماعی گفت: چندی پیش این موضوع را در خصوص شرکت فولاد اکسین مطرح کردم اما برخی این مواضع را همراه با جنبه شخصی دانستند در حالی که بر اساس قانون، صنایع در قبال مناطق پیرامونی مسئولیت هایی دارند و باید در راستای رفع مشکل اشتغال منطقه و بهبود زیرساخت های تلاش کنند تا شاهد افزایش رضایتمندی عمومی باشیم.

وی افزود: درخواست بررسی عملکرد کاری صنایع در حوزه مسئولیت های اجتماعی فقط مربوط به شرکت فولاد اکسین نیست بلکه قطعا در مراحل بعد، انجام مسئولیت‌های اجتماعی توسط دیگر شرکت‌ها از جمله نیروگاه رامین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امیر تصریح کرد: شایعه اینکه نماینده مجلس به دنبال باج خواهی است تا از این طریق مواضع مطالبه گرانه او را تضعیف کنند؛ مسیر صحیحی نیست؛ چرا که ما به دنبال بررسی عملکرد صنایع هستیم. باید توجه داشت که نمایندگان مجلس می‌توانند با استفاده از ابزارهای قانونی از جمله دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ بر روند فعالیت شرکت‌ها نظارت کنند.

به دنبال سهم خواهی برای استان هستیم

امیر در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: خوشبختانه در این دوره از مجلس شورای اسلامی، تمامی نمایندگان استان همراه و هم عقیده بوده و به دنبال سهم‌خواهی برای استان هستند. معتقدیم که در دولت جدید باید سهم استان در وزارت نفت، کشاورزی و صمت به صورت ویژه لحاظ شود چرا که ظرفیت و پتانسیل خوبی در استان وجود دارد.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه با اشاره به برگزاری سه نشست مجمع نمایندگان استان در یک ماه گذشته گفت: متاسفانه استان خوزستان به لحاظ توسعه زیرساخت و پیشرفت در بخش‌های مختلف نسبت به خیلی از استان‌ها عقب بوده لذا باید توجه بیشتری به خوزستان شود.

پزشکیان به مشکلات خوزستان واقف است

وی بیان کرد: همراه نماینده مردم ایذه، باغملک و صیدون به نمایندگی از طرف سایر نمایندگان استان در مجلس به منظور طرح مشکلات و چالش های استان با دکتر پزشکیان نشستی ۲ ساعته داشتیم. خوشبختانه رییس جمهور اشراف خوبی بر مسائل استان و نگاه مساعدی نسبت به حل مشکلات استان دارد.

امیر یکی از اولویت‌های توسعه یافتگی استان را توجه به بخش راه‌ها دانست و گفت: یکی از مشکلات جدی استان در بحث جاده و راه است که باید از ظرفیت اربعین و جذب اعتبار مناسب، راه‌های استان را سر و سامان دهیم.

وی وضعیت آبفای استان و آبگرفتگی های شهر اهواز را از دیگر مشکلات استان عنوان کرد و افزود: تاکنون بیشترین نشست نمایندگان استان با مدیرعامل آبفای استان بوده و چندین بازدید میدانی از وضعیت فاضلاب اهواز انجام شده است. به گفته مدیرعامل آبفای استان، اعتبار اختصاص یافته برای این طرح کم بوده و باید به دنبال جذب اعتبارات بیشتری باشیم. تلاش می‌کنیم از طریق رایزنی با نفت، اعتبارات جدیدی به طرح فاضلاب اهواز اختصاص یابد.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در ادامه به موضوع بهداشت و درمان استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه اعتبارات خوبی برای بیمارستان گلستان و سینا لحاظ شد و سعی می‌کنیم از محل اعتبارات نفت، وضعیت بهداشت و درمان استان را سر و سامان دهیم اگرچه ما از پیگیری‌های ضعیف مسئولان درمان استان گله‌مند هستیم‌.

وی در خصوص کمبود نیروی انسانی در مجموعه درمان استان گفت: از یک سو دانشگاه علوم پزشکی اجازه جذب نیرو ندارد و از سوی دیگر به دلیل پرداختی های یکسان، بسیاری از نیروها به خارج استان عزیمت می‌کنند لذا باید تعرفه‌های خدمات پزشکی برای استان‌ها متفاوت باشد.

امیر بیان کرد: در سال گذشته سهم مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و شرکت‌ها، ۱۷ همت بود که به دلیل فرآیندهای اداری سخت وزارتخانه ها عملا جذب این میزان سرمایه بسیار سخت بود و در استان تنها چهار همت جذب شد. به عنوان مثال اعتبارات مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی نفت در مرکز تقسیم می شود و هر استاندار و نماینده‌ای که قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته باشد سهم بیشتری دریافت می‌کند.

مردم خوزستان از ثروت نفت کم‌بهره‌اند

وی به مشکلات تنش آبی برخی از مناطق استان اشاره کرد و گفت: شهر ایذه با وجود اینکه وسط آب قرار دارد اما همچنان تشنه است که شایسته مردم این منطقه نیست. امروز چهره مردم مسجدسلیمان و ماهشهر با آن همه ظرفیت نفت و پتروشیمی، خسته است و خدمات تاثیرگذاری از ناحیه نفت و پتروشیمی به مردم این مناطق ارائه نمی‌شود. از آنجا که استان در بحث اعتبارات نفت هیچ گونه دخل و تصرفی ندارد، مردم خوزستان از ثروت نفت کمترین بهره‌مندی را دارند.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه گفت: در استان‌های شمالی به دلیل ارتباط و بهره گیری از ظرفیت کشورهای همجوار تغییرات بسیاری ایجاد شده در حالی که خوزستان به دریا و آب های آزاد وصل بوده و اگر از اقتصاد دریا به خوبی استفاده شود، تغییرات اساسی در استان ایجاد می‌شود. متاسفانه نگاه به نماینده مجلس در استان خوزستان با اشکالاتی همراه است در حالی که نمایندگان مجلس می توانند در توسعه منطقه و تصمیم‌گیری های کلان کشور تاثیرگذار باشد.

وی استفاده از ظرفیت بنادر استان به دلیل همجواری با کشور عراق را ضروری دانست و افزود: اکنون سرمایه‌گذاران عراقی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران هستند اما فرآیندهای اداری و قوانین بقدری دست و پاگیر هستند که فعال اقتصادی از انجام سرمایه گذاری منصرف می شود.

امیر گفت: انتظار می‌رود در بحث جذب سرمایه‌گذار خارجی به استان خوزستان نگاه ویژه‌ای شود همچنین ساختار استانداری خوزستان باید از یک معاونت ویژه در راستای تسهیل جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برخوردار شود.

وی در پایان گفت: ما استانی هستیم که مواد اولیه و خام بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی را تامین می‌کنیم در حالی که می‌توانیم شرکت‌های پایین دست درون استان را تقویت کنیم که تاکنون این مهم صورت نگرفته است. متاسفانه شرایط در استان به گونه‌ای است که سرمایه‌گذار رغبتی برای آوردن سرمایه خود در استان ندارد زیرا فرآیندهای اداری سخت و طولانی وی را ناامید می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار