شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
شوشان ـ هوشنگ نوبخت :


بعد از سال ها توفیقی دست داد تا بتوانم به همراه چند رفیق راهی سفر کربلا شوم.
سفری متفاوت که ابعاد مختلفی دارد و نیاز است که عمیق تر بدان پرداخته شود به خصوص این که امپراطوری رسانه ای استکبار نسبت به این رویداد بزرگ معنوی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سکوت اختیار کرده و بدان نپرداخته است.
من به عنوان یک فعال فرهنگی و رسانه ای سعی کردم در این سفر، به همه ابعاد و زوایای پیدا و پنهان مسیر اربعین بپردازم و خدا را شاکرم که هم سفرنامه ام را نوشتم و هم تصاویری گرفتم که بتوانم نمایشگاهی در استان برپا کنم.
یکی از موضوعات مهمی که در این سفر بررسی کردم و قابل مطرح شدن است این که زیرساخت های ۲ مرز شلمچه و چذابه در خوزستان به شدت نسبت به سال های قبل از امکانات مناسبی برخوردار شده اند.
دولت و مدیران ارشد خوزستان طی این سال ها توانستند نظم و انضباط خوبی برای استقرار مواکب برقرار کنند و آن ها را از لحاظ زیرساختی به حد نسبتا مطلوب رسانده و ساماندهی کنند.
البته به شدت مخالف حذف موکب های سنتی و اصیل هستم و معتقدم که ساختمان های ناموزون و گاه فانتزی نباید جایگزین موکب های هویتی شوند و روح معنوی این سفر را از زائران بگیرند.
مهمترین چالش موجود در مرزهای ما این است که علیرغم هزینه های هنگفت برای ساخت و ساز مواکب، تنها حدود بیست روز مفید از این ظرفیت ها جهت خدمت رسانی به زائران استفاده می شود و سپس این همه ظرفیت در نقاط صفر مرزی به حال خود رها می شوند که باعث تخریب، سرقت و مشکلات عدیده ای نیز در این مناطق می شوند اما اگر استاندار خوزستان ترتیبی اتخاذ نماید که این مواکب به عنوان بازارچه های مشترک مرزی فعال شوند، تحولی عظیم در اقتصادهای خرد استان بوجود می آید به گونه ای که به مرور این بازارچه ها می توانند به ظرفیتی همچون آستارا تبدیل شده و پای خیلی هموطنان را به این نقاط باز کنند.
تحریم های ظالمانه باعث شده که نتوانیم آنگونه که نیاز داریم با بازارهای جهانی ارتباط بگیریم اما با تدبیر می شود دست به حرکاتی زد که بسترهای مناسبی برای تحول در اقتصاد خانواده ها را فراهم کرد.
ایجاد بازارچه مشترک با عراق در مرزهای شلمچه و چذابه باعث می شود که مراودات حداقل مردم خوزستان و استان های مرزی عراق در حوزه های صنایع دستی، تولیدات کشاورزی و بسیاری محصولات دیگر به چند صد برابر افزایش یابد و شهرها و بنادری همچون اهواز، بندر امام، خرمشهر، آبادان و دیگر ظرفیت های اقتصادی ایران و مشابه آن در عراق همچون بندر بصره و مردم بومی این مناطق به سهولت بتوانند کالاهای خود را در یک محیط مناسب به دست هم برسانند.
وجود جاده های نسبتا مناسب، برقراری آب، برق و دیگر زیرساخت ها در مرزهای چذابه و شلمچه و ساخت موکب ها که به شدت بعد از ایام اربعین قابلیت تبدیل به غرفه های عرضه ی کالا دارند شرایط را برای بررسی این پیشنهاد دوچندان می کند به شرطی که استاندار خوزستان به عنوان نماینده ارشد دولت در استان تدبیر لازم را در این خصوص به عمل آورده و نگاه مثبتی به این طرح داشته باشند.
این در حالی است که متوجه شده ایم در طول سال ، هزاران شهروند خوزستانی به شکل هایی کاملا غیر متعارف با شهروندان عراقی به خصوص در بندر بصره به طور سنتی و گاه خطرناک در حال مبادله کالاهای مختلف هستند.
امیدوارم این پیشنهاد از سوی استاندار و معاون اقتصادی وی مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت صلاحدید و نظر کارشناسان به مرحله اجرا برسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار