شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵
مروری بر تمامی استانداران خوزستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون؛
پنج استاندار اصفهانی با مدیریت ده ساله و شش استاندار بومی؛ نگاه دولت ها برای مدیریت کلان خوزستان

شوشان ـ  سمیه غافلی :

استان خوزستان با ترکیب زیبنده و وحدت گونه ای از اقوام مختلف،در تمامی رخ دادهای سیاسی،اجتماعی و تاریخی مورد توجه دولت ها بوده و علاوه بر جایگاه تعیین کننده اقتصادی در کشور،جایگاه سیاسی آن نیز مورد توجه و اهمیت حکومت و دولت ها قرار میگرفت.

باتوجه به اینکه پس از روی کار آمدن دولت ها و تعیین وزرا، تعیین استانداران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ باید تاکید شود: استانداران پس از وزیر کشور به عنوان عالی ترین مدیران اجرایی می باشند که بخش عمده ای از وظیفه اجرایی و مدیریت کشور را به دوش دارند.

طبق قانون،استانداران به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیئت وزیران با حکم رئیس جمهور منصوب میشوند و برای عزل استانداران نیز به پیشنهاد وزیر کشور و تایید رئیس جمهور برکنار می شوند.
بر اساس این گزارش ؛ با توجه به روی کار آمدن دولت چهاردهم و اهمیت تغییر و تحولات درون استانی و در راس آن استانداران؛شاهد گمانی زنی ها،تبادل نظر، معرفی گزینه ها و پافشاری هایی برای تصدی پست استانداری خوزستان می باشیم که این روزها انتشار نام افراد مختلفی به طور غیر رسمی را می توان زینت المجالس عنوان کرد.

اگر چه برخی صاحب نظران؛ انتصاب غیر بومی را به بومی خوزستان ترجیح میدهند و برخی بومی را درمانگر استان میدانند اما در نهایت، هیئت دولت و در راس آن مسعود پزشکیان رئیس ،استاندار خوزستان را انتخاب و معرفی خواهد کرد.

چرا که آنچه مسلم است با تغییر دولت ؛تغییر و تحول ها نیز افزایش میابد و تغییر استانداران علاوه بر اینکه دور از ذهن نیست بلکه حق مسلم هر دولت جدیدی می باشد تا شخصی را برگزیند که مجری تصمیمات، نظرات و دستورات آن دولت برای پیشبرد اهداف تعالی خود باشند.

در این راستا مروری میشود به تاریخچه استانداران خوزستان در دولتهای مختلف:

استان خوزستان،در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به اکنون ۲۱ استاندار و سرپرست را به خود دیده است.

بعد از پروزی انقلاب اسلامی،
۱-سید احمد مدنی به عنوان اولین استاندار غیر بومی از سیرجان در فروردین سال ۵۸ منصوب شد.
۲- سید محمد غرضی بهمن ۵۸ غیر بومی اصفهان
۳-محمدحسن تولایی غیر بومی نیشابور سرپرست مرداد ۶۰
۴-محمد فروزنده بهمن ۶۰ بومی اهواز
۵-علی جنتی آذر ۶۲ غیر بومی قم

۶- محسن میردامادی آبان ۶۶ غیر بومی اصفهان
۷-محمدحسن تولایی بهمن ۶۸ غیر بومی نیشابور

۸-علیرضا تابش تیر ۷۱ غیر بومی اصفهان

۹-مرتضی روزبه سرپرست شهریور ۷۲ غیر بومی قزوین

۱۰- محمد حسین مقیمی مهر ۷۲ غیر بومی خمین

۱۱- احمد خرم مهر ۷۶غیر بومی اصفهان
۱۲-مقتدایی بومی دی ۷۷ آبادان
۱۳- معین غیر بومی اصفهان اسفند ۸۰
۱۴_حیات مقدم بومی هندیجان مهر ۸۴
۱۵_ سید محمد جعفر حجازی بومی اهواز خرداد ۸۶

۱۶- مقتدایی بومی آبادان مهر ۹۲
۱۷_خبیر غیر بومی ایلام سرپرست اردیبهشت ۹۵
۱۸- غلامرضا شریعتی بومی بهبهان خرداد ۹۵
۱۹-قاسم سلیمانی دشتکی غیر بومی چهارمحال بهمن ۹۹

۲۰-خلیلیان بومی اهواز شهریور ۱۴۰۰
۲۱-حسینی محراب غیر بومی مشهد دی ۱۴۰۱ تا کنون.

طبق آمار رسمی ثبت شده از استانداران بومی و غیر بومی خوزستان در چهارده دولت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان، تنها شش استاندار بومی و ۱۵ استاندار و سرپرست غیر بومی منصوب شده اند.
در این میان از ۲۱ استاندار و سرپرست بومی و غیر بومی در خوزستان ۵ استاندار از استان اصفهان بودند که بیشترین آمار انتصابات غیربومی را به خود اختصاص داده اند که جمع سنوات مدیریت اصفهانی ها در خوزستان ۹ سال و ۷ ماه بوده است.

برخی از این استانداران که در جایگاه عالی ترین مقام اجرایی دولت در خوزستان بودند در جایگاه های بالاتری در دولت ها قرار گرفتند، به طور نمونه محمد غرضی دومین استاندار خوزستان وزارت نفت و پس از آن وزارت پست را عهده دار بود.

در این میان، کمترین دوره استانداری به علی اصغر وحیدی در دولت احمدی نژاد با ۳۴روز سرپرستی استانداری خوزستان به عنوان نیروی غیر بومی و بیشترین دوره از آن سید محمد جعفرحجازی نیروی بومی در دولت محمود احمدی نژاد به مدت ۶ سال و سه ماه و ۲۲ روز تعلق دارد.

بیشترین میزان نارضایتی ها از مدیریت فعلی استانداری خوزستان به حسینی محراب به عنوان نیروی غیر بومی تعلق دارد که فعالین سیاسی و مطالبه گران اجتماعی و نیز رسانه های استان خوزستان خواهان برکناری وی توسط دولت مسعود پزشکیان می باشند.

عدم دعوت از خبرنگاران غیردولتی و منتقد در دوره صدرات ایشان در جلسات استانداری ،؛ محراب را به یکی از استانداران که کم ترین ارتباط را با رسانه ها داشت تبدیل کرد. برگزاری تنها یک نشست خبری آنهم به شکل کاملا مدیریت شده کارنامه خوبی را در حوزه اطلاع رسانی برای حسینی محراب باقی نخواهد گذاشت.

در هر صورت بدون حساسیت به انتصاب بومی یا غیربومی برای استان ثروتمند خوزستان با انبوهی از ضعف ها و ناکارامدی های اقتصادی و عمرانی؛ می طلبد که پزشکیان یک انتصاب به دور از مسایل امنیتی محفلی و گعده ای، شخصی در قامت درمانگر اقتصاد خوزستان و به طور کلی درمانگر عدم توسعه پایداری را متصدی استانداری خوزستان بنماید!

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار