شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
شوشان ـ احمد‌ جعفری‌ماجد :

فعال میراث‌فرهنگی و مدیرعامل انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیری

گردشگری نیشکر ‌و‌ محیط‌ پیرامون آن و همچنین زیرساخت‌های ایجاد شده از سوی متولیان این صنعت شرایطی را مهیا کرده که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه‌ی گردشگری در‌ محیط پیرامون این مزارع و همچنین معرفی روستاهای هدف گردشگری در مناطق بسیاری شود، اما عدم ‌توجه اداره کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان به این ظرفیت‌ها و اهمال در معرفی و آشنایی هرچه بیشتر مردم با این ظرفیت‌ها باعث کندشدن حرکت توسعه‌ی گردشگری مناطق مذکور شده است.
گردشگری نیشکر به بازدید از مزارع نیشکر، آشنایی با فرآیند کشت و برداشت نیشکر، بازدید از صنایع جانبی این محصول، و بهره‌برداری از محیط زیست پیرامون مزارع نیشکر برای فعالیت‌های تفریحی و فرهنگی اشاره دارد.
براساس آمارها، نیشکر یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان خوزستان است که علاوه بر نقش اقتصادی، ظرفیت بالایی در جذب گردشگر و تقویت صنایع مرتبط با گردشگری دارد.
نمونه موارد اهمال، عدم معرفی ظرفیت‌های گردشگری نیشکر در «آیین نکوداشت هفته گردشگری و‌ روز جهانی گردشگری» است که پنجشنبه پنجم مهرماه در محل سالن جلسات هتل پارس اهواز برگزار شد، این در حالی است که در مورد بسیاری از موارد مربوط و حتی نامربوط نماهنگ تهیه شده و حتی در سخنرانی مسئولان مربوطه نیز اشاره شده است، اما ظرفیت‌های مهم و‌ تاثیرگذار ‌موجود در گردشگری نیشکر نادیده گرفته شده و بدان اشاره‌ای نشده است.
مراسم روز جهانی و‌ هفته گردشگری با این‌که می‌توانست یک‌ برنامه پرمحتوا و‌ تاثیرگذار باشد، اما می‌توان آن را یک کنسرت موسیقی دانست که تنها می‌توان به ارتباط میراث ناملموس در بعضی آثار‌ اجرا‌ شده اشاره کرد و در دیگر آثار که به صورت پلی‌بک اجرا شدند، هیچ سنخیتی با میراث فرهنگی هم ندارند.
در این میان، مسئولان امر می‌توانستند با دعوت از فعالان گردشگری، مسئولان شرکت توسعه‌ی نیشکر و صنایع جانبی (که در حال توسعه‌ی گردشگری هستند)، مسئولان صنعت نفت (که در حال ایجاد و‌ توسعه گردشگری است)، راهنمایان گردشگری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مجموعه‌های گردشگری، رستوران‌ها، هتل‌ها و خیلی از مجموعه‌ها و اصناف مرتبط و اعطای تریبون جهت تبیین ظرفیت‌ها و پیشنهادهای لازم، برنامه‌ای در شان و تراز خوزستان ارائه دهند.
یکی از راهکارها برای توسعه گردشگری نیشکر، ایجاد تورهای آموزشی و گردشگری با همکاری شرکت‌های مرتبط با نیشکر و مزارع محلی است. همچنین ایجاد جشنواره‌های فصلی مرتبط با نیشکر و صنایع جانبی می‌تواند تجربه‌ای جذاب برای گردشگران فراهم کند.
همچنین برای توسعه پایدار گردشگری نیشکر، نیاز به همکاری گسترده میان نهادهای مختلف از جمله اداره کل میراث فرهنگی، شرکت‌های نیشکر، سازمان‌های محیط زیست و بخش خصوصی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار