شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۹
شوشان ـ  محمدجعفر محمدزاده :

مختوم‌قلی فراغی (۱۱۰۲- ۱۱۶۹یا ۱۱۷۶) شاعر ایرانی و از بزرگ‌ترین شاعران ترکمنی‌زبان و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های ادبی ترکمانان به‌شمار می‌آید. مراسم بزرگداشت این شاعر ایرانی هر سال در اردیبهشت ماه در زادگاهش در استان گلستان برگزار می‌شود.


آرامگاه مخدوم‌قلی در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۸ خورشیدی در استان گلستان،  شهرستان مرواه‌تپه در روستای آق‌تقه قدیم  بازسازی شده و در ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۵۱ به‌عنوان یکی از  آثار و بناهای ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

اینکه در خارج از مرزهای ایران در حوزه ایران فرهنگی برای مختوم‌قلی فراغی جشن و بزرگداشت بگیرند باعث مباهات و خرسندی است، آن‌گونه که نظامی گنجوی در گنجه و مولوی در قونیه و میرسیدعلی همدانی در شبه‌قاره و بخش‌هایی از فرارودان و... دیگران. مختوم‌قلی اما هم زاده ایران است و هم مدفون در ایران؛ بر این‌پایه باید مختوم‌قلی را شاعر ایرانیِ ترکمنی بنامیم و برای تجلیل و بزرگداشت از امثال او در هر کجایی از حوزه ایران فرهنگی و حتی خارج از این حوزه همکاری کنیم. ولی اگر به هر دلیل در مقابل مصادره مفاخر ملی ایران، که در سالیان گذشته کم نبوده است، کوتاه بیاییم و یا با لکنت زبان از تعلق آنها به ایران سخن بگوییم خطایی نابخشودنی نسبت به فرهنگ و تمدن ایران روا داشته‌ایم.

هیچ ملاحظه قومی و سیاسی نمی‌تواند رافع  این‌چنین سهل‌انگاری‌ها باشد به ویژه آنکه موضوع سخن ما شاعری ایرانی است که زادگاه و آرامگاهش در جغرافیای سیاسی ایران است و در تقویم رسمی ما جایگاه دارد و نه تنها مردم ترکمنی‌زبان ایران بلکه همه ایران باید او را بشناسد و متعلق به خود بداند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار