شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
شوشان ـ  نوید قائدی :

مدت‌ها بود که پتانسیل‌های گردشگری در استان خوزستان  که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است فکرم را مشغول کرده اند. گفتم شاید بد نباشد به مناسبت امروز 29 مهر که در تقویم  روز صادرات نام دارد گریزی به پتانسیل‌های گردشگری بنادر استان داشته باشم. لازم به ذکر است استان خوزستان با داشتن سواحل طولانی در خلیج‌فارس و وجود رودخانه‌های پرآب، از جمله کارون، دارای بندرگاه‌های متعددی است که هر کدام به نوبه خود دارای جاذبه‌های بصری و گردشگری منحصربه‌فردی هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند موجب رونق اقتصادی بیشتر این مناطق و توجه به موضوعات اجتماعی و فرهنگی آن‌ها شود. زیرا این بندرگاه‌ها نه‌تنها از نظر اقتصادی اهمیت دارند، بلکه از نظر زیست‌محیطی، بصری و تاریخی و فرهنگی نیز غنی هستند و می‌توانند هر کدام به‌عنوان قطب‌های گردشگری در کشور مطرح باشند؛ لذا به‌اختصار به بخش‌های از این پتانسیل‌های می‌پردازم که البته لازم است به‌تفصیل و در فرصت مناسب به آن‌ها پرداخته شود.
بندر ماهشهر یکی از مهم‌ترین بنادری است که در سواحل خلیج‌فارس قرار دارد. این بندر علاوه بر فعالیت‌های صنعتی و پتروشیمی، جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد، مانند سواحل زیبای خلیج‌فارس و خورها و کوچ پرندگان و زیست‌بوم ویژه، سواحل ماسه‌ای و آبی زلال خلیج‌فارس در بندر ماهشهر، فرصت مناسبی را برای شنا، آفتاب‌گرفتن و تفریحات آبی و سفرهای دریایی فراهم می‌کند. حتی اگر به صنایع پتروشیمی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از نزدیک شاهد فعالیت‌های این صنایع عظیم باشید که دیدن و رویت از فاصله‌های نزدیک می‌تواند لذت‌بخش باشد، گرچه برای گردش پذیر شدن همه این مناطق نیاز به برنامه‌ریزی و اقدام‌های عملی از جانب مسئولان شهر و شهرستان است.
بندر امام خمینی نیز یکی دیگر از بندرهای مهم ایران است که در نزدیکی بندر ماهشهر قرار دارد. این بندر به دلیل فعالیت‌های صادراتی و وارداتی، از اهمیت بسیار اقتصادی بالایی برخوردار است. وجود اسکله‌های عظیم، بزرگ و مدرن این بندر، منظره‌ای زیبا و صنعتی را ایجاد کرده‌اند که دیدن این لنگرگاه‌ها و کشتی بزرگ برای همه افراد بسیار لذت‌بخش است خصوصاً کودکان و نوجوانان که می‌توانند با دیدن آن‌ها تجربه‌اندوزی کنند. همچنین خورهای این بندر معروف و وجود چندین جزیره کوچک با برنامه‌ریزی می‌توانند مقاصد گردشگری و تفریح‌های آبی باشند که متأسفانه به آن‌ها پرداخته نشده است.
بندر خرمشهر به دلیل نقش مهمی که در جنگ تحمیلی ایفا کرده است، از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است. یادمان‌های مختلفی در این شهر به یاد شهدای دفاع مقدس ساخته شده است که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به تاریخ جنگ تحمیلی بسیار جذاب است. بافت قدیمی خرمشهر با خانه‌های قدیمی و کوچه‌های باریک، نمایی از گذشته این شهر را به نمایش می‌گذارد. همچنین رودخانه میان شهر و دیدن انواع شناورها و اسکله‌های ماهیگیری می‌تواند بسیار جذاب باشد.
همچنین بندر شادگان و بندر هندیجان با دارابودن زیست‌بوم‌ها و امکانات محلی‌تر از لحاظ بوم‌گردی و رویت موضوعات فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی مقاصد بسیار ارزشمندی محسوب می‌شوند که باید برای رونق آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدام‌های مؤثری به عمل آورد.
البته علاوه بر جاذبه‌های خاص هر بندرگاه، برخی جاذبه‌ها در تمام بندرگاه‌های خوزستان مشترک هستند که همگی پتانسیل‌های بالا و ذی‌قیمتی محسوب می‌شوند که لازم است به‌عنوان یک برنامه جامعه توسعه استان به آن پرداخته شود برای آن برنامه‌ریزی داشت. مواردی مانند صنایع شیلاتی که  بندرگاه‌های خوزستان به دلیل داشتن آب‌های غنی از ماهی، محل فعالیت صنایع شیلاتی هستند و بازارهای محلی در اطراف بندرگاه‌ها که می‌توانید از آن‌ها سوغاتی و محصولات محلی خریداری کنید. همچنین سرو غذاهای محلی خوزستان، مانند ماهی، میگو و انواع غذاهای دریایی که بسیار لذیذ هستند. در نهایت آداب و فرهنگ و زندگی بومیان که  گردشگران می‌توانند با زندگی بومیان منطقه آشنا شوند و از فرهنگ و آداب‌ورسوم آن‌ها مطلع شوند.
لازم به ذکر است می‌توان از پتانسیل برنامه هفتم توسعه که بخشی از آن بر توسعه و رونق شهرهای دریا پایه تمرکز دارد استفاده کرد و با انجام مطالعات امکان‌سنجی و انجام مطالعات توسعه بنادر با اهداف اقتصادی، صادراتی و گردشگری در بودجه‌های سنواتی کشور، با پیگیری نمایندگان در بودجه سنواتی کشور اقدام‌های بزرگی را رقم زد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار