شوشان ـ نوید قائدی :
در دنیای پرشتاب امروز، نقش آموزش در شکلدهی آینده افراد و جوامع بر هیچکس پوشیده نیست. اما آیا تنها انتقال دانش و مهارت کافی است؟ آیا پرورش افرادی خلاق، شاداب و توانمند برای رویارویی با چالشهای آینده، مهمتر نیست؟ پاسخ قطعاً مثبت است. پرورش دانشآموزان شاد، نهتنها به ارتقای کیفیت زندگی فردی آنها کمک میکند، بلکه جامعهای پویا و امیدوار را نیز تضمین میکند.
اما در جواب چرا شادی در مدرسه مهم است باید گفت دانشآموزانی که شاد هستند، بهتر یاد میگیرند، تمرکز بیشتری دارند و انگیزه بیشتری برای پیشرفت نشان میدهند. شادی، محیطی مثبت و سازنده را در کلاس درس ایجاد میکند که در آن دانشآموزان احساس امنیت، تعلق و ارزش میکنند. این محیط، زمینهای مناسب برای شکوفایی خلاقیت و نوآوری است.
البته برای پرورش دانشآموزان شاد الزاماتی نیاز است که باید به آنها توجه کرد و برای اجرای آنها برنامهریزی داشت که در ذیل به مهمترین آنها اشاره میشود. اولین مورد ایجاد محیطی شاد و دلنشین در محیطهای آموزشی است، به طور مثال استفاده از رنگهای شاد، تزیین کلاس با آثار هنری دانشآموزان، برگزاری جشنها و مراسم مختلف، همهوهمه به ایجاد محیطی شاد کمک میکنند. دومین موردتوجه به نیازهای عاطفی دانشآموزان است؛ زیرا ایجاد ارتباط صمیمانه با دانشآموزان، گوشدادن به مشکلات آنها و حمایت از آنها، به آنها احساس امنیت و آرامش میدهد. سومین مورد تشویق و قدردانی از آنها است، قدردانی از تلاشها و موفقیتهای دانشآموزان، انگیزه آنها را برای یادگیری افزایش میدهد که البته به نظر میرسد طی سالهای اخیر به این موردتوجه ویژهای شده است. چهارمین مورد آموزش مهارتهای زندگی است، مهارتهایی مانند مدیریت احساسات، حل مسئله و ارتباط مؤثر، به دانشآموزان کمک میکند تا با چالشهای زندگی بهتر کنار بیایند، زیرا این موارد از مهم ارکان زندگی آینده افراد خواهد بود و همین مواردی است که در سیستمهای آموزشی ما جایشان خالی و یا کماهمیت هستند و ریشه بیشتر مشکلات جامعه ایرانی شاید همین موارد باشد. پنجمین مورد ترویج فعالیتهای بدنی است، ورزش و فعالیتهای بدنی، بهسلامت جسمی و روانی دانشآموزان کمک کرده و استرس آنها را کاهش میدهد. ششمین موردتوجه به علایق و استعدادهای دانشآموزان است، ایجاد فرصت برای دانشآموزان تا در فعالیتهایی که به آنها علاقه دارند شرکت کنند، به آنها کمک میکند تا اعتمادبهنفس خود را افزایش دهند، رسیدگی به این مورد شاید بتواند آینده تحصیلی و شغلی دانشآموز را به شکل درستی هدایت نماید و هفتمین و آخرین مورد میتواند همکاری با خانوادهها باشد، ایجاد ارتباط قوی با خانوادهها، بهمنظور حمایت از دانشآموزان در محیط خانه، بسیار مهم است و البته باید این ارتباط دوسویه باشد تا بتوان نتیجه مطلوبی از این ارتباط گرفت، رسانههای جمعی بهویژه صداوسیما میتوانند در این زمینه مؤثر باشند.
در نهایت باید گفت پرورش دانشآموزان شاد، یک مسئولیت مشترک برای همه اعضای جامعه آموزشی و البته خانوادهها است؛ لذا با ایجاد محیطی شاد و حمایتگر، میتوانیم به دانشآموزان کمک کنیم تا به افراد موفق و شادابی تبدیل شوند که به جامعه خود خدمت میکنند و اینکه باید از همه معلمان، مدیران مدارس، والدین و اعضای جامعه دعوت کرد تا با هم برای ایجاد مدارس شاد و پویا تلاش کنند؛ زیرا با ممارست و تلاش برای رسیدن به همین اهداف است که میتوان به آینده این نسل پویا که آینده کشور است امید داشت.