شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۲۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹
محمد علی جدید الا سلام: زیبا سازی محیط زندگی و شهر یکی از نیاز های بشری است که باید مورد توجه قرار گیرد.عناصر مبلمان شهری می توانند آرامش و آسایش را برای شهروندان تامین کنند.البته، اگر کارشناسی تهیه و نصب شوند.تابلوها و بنر های تبلیغاتی در کلانشهر اهواز از وضع آشفته و نابسامانی برخوردارند و باید مسئولین پاسخگو باشند.
انسان اشرف مخلوقات و کره زمین محل سکونت او تعیین شده است تا دو روز عمر خود را بگذراند.کشور ما با توجه به تمدن و پیشینه تاریخی اش از نظر معماری و شهرسازی،سرآمد و آلگوی ممتازی برای سایر اقوام و ملل بوده است. آثار بجا مانده در اقصی نقاط  فلات ایران، حاکی از ذوق و نبوغ ایرانیان در زیباسازی و تامین فضاهای مناسب برای زندگی سالم و با نشاط می باشد.
امروزه،آنچه در کالبد شهرهای ما نمایان است، بیشتر برگرفته از فرهنگ های غربی و شرقی میباشد که چنگی به دل نمیزنند و ارامش را حاصل نمیکنند.
زندگی ماشینی در قرن بیستم، سبب پدید آمدن مناظر و اماکنی شد که روح و روان را مخدوش نمود و مشکلات روان پریشی بسیار به وجود آورد. انسان زیبا پسند و دارای روح الهی برای فرار از زندگی ماشینی و استرس های ناشی از آن، ناچار شد که دست به ساخت مصنوعات و مناظری بزند تا به طور مصنوعی حال و هوای طبیعی را تداعی کند. اما، چندان موفق نبوده است.لذا،از هر فرصتی برای فرار از شهرهای دود زده با مناظر خشن و بی محتوا استفاده میکند و به دامان طبیعت پناه میبرد تا دمی بیاساید و تمدد قوا کند.
ایجاد مبلمان شهری مناسب و زیبا که برآورنده نیازهای عموم باشد، یک شاخص و معیار توسعه یافتگی جامعه است. اگر ضوابط و استاندارد های مورد تایید در ساخت و نصب مبلمان شهری رعایت شود، شهروندان کمتر با مناظر و امکانات چشم خراش و روح آزار مواجه میشوند.
یکی از اجزاء مبلمان شهری که تاثیر فراوانی بر روی روح و روان و آرامش شهروندان دارد،همانا، نصب تابلو و بنر های تبلیغاتی است. تبلیغات به قولی :هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری میباشد. حال باید دید که این تبلیغات محیطی و سرمایه گذاری چگونه باید صورت گیرد تا علاوه بر نظم و ساماندهی مناظر عمومی، رونق سرمایه گذاری هم پیامد ان باشد.
تابلوهای تبلیغاتی نصب شده ، بر سردره اماکن تجاری، فرهنگی، خدماتی، اداری و ......از قانون و قائده علمی و منطقی برخوردار نیستند.و( نه بار فرهنگی و نه بار زیبا شناسانه دارند .!)                                 مسئولین دستگاه ها و بازاریان، هرکدام بر حسب نظر و عقیده خود، طرحی را سفارشی می دهند و پس از آماده شدن آن را نصب می کنند. یکی تابلو کوچک و دیگری بزرگ، یکی فلزی و دیگری آلومینیم، یکی، رنگ زرد و قرمز دیگری آبی و بنفش ، یکی با خط درشت و دیگری با خط ریز، یکی انگلیسی و دیگری فارسی و عربی و.....
امروزه، نیازبه فعالیت های تبلیغاتی برکسی پوشیده نیست . حیات شهرو سر زندگی آن ، بستگی به تبلیغات دارد، خواه به شکل سیار بر روی خودروها  و یا بنر و پلاکارد و تابلو های ثابت که در شبانه روز خود نمایی می کنند.!!
کلانشهر اهواز، دارای سازمان زیباسازی و کارشناسان فراوان است . اما ،  برنامه ای برای حل این معضل ارائه ننموده است و تنها خبری که  مدیر عامل سازمان اعلام نمود : خبر ( ابعاد تابلو ها بود که آن هم عملی نشد.! )
آنچه امروز در کلانشهر اهواز قابل مشاهد است، نابسامانی و آشفتگی بصری می باشد که مسئولین سازمان هم به آن اعتراف دارند. البته، این نابسامانی ، تنها یکی از ده ها مشکل است که چندان  اراده ای برای رفعش دیده نمی شود. مثلا;  رنگ جدولها که در مناطق مختلف، سلیقه ای و بدون بهرهگیری از فوائد روان شناختی رنگهای انجام می شود ویا پیاده روهای غیر یکنواخت که عبور و مرور را مشکل می کند و سایر موارد......(در آینده مطرح می شوند).
 در هر صورت ، امید آن که متولیان کلانشهراهواز توجه لازم را به امر زیباسازی، بویژه ابزار تبلیغاتی در شهر داشته باشند و بیت المال کمتر به هدر رود .
                                                                                                                    شهروندان ، انتظار دارند که  اگر نظر و پیشنهادی برای زیباسازی شهر داده میشود ، مسئولین سازمان ، بیطرفانه طرح را دریافت و بررسی کنند . چنانچه طرح و پیشنهادی مفید به حال مردم و شهروندان بود  در کمال سلامت و اخلاق انسانی و اسلامی جواب داده شود تا کمتر شاهد طرحهای غیر کارشناسی و ابزار و اسباب غیر بومی ( ایتالیایی ، بعنوان بهترین شرکتهای دنیا ) باشیم . چرا که آنها براساس نیاز فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی خودشان طراحی و وسیله سازی می کنند. در نتیجه شهر و کشور زیبا و سالمی دارند.
 کشور و شهرهای ما با اقوام و فرهنگ های متعدد، نیازمند فضاهای مناسب ملی و قومی مناطق مختلف، متناسب، با اقلیم و موقعیت جغرافیایی است که باید اسباب و مبلمان آن تولید داخل باشد تا از کار و سرمایه ملی حمایت شود. اگر درک و شنیده شود.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
comment
0
0
comment مطلب جالبی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار