شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
در حال حاضر زنگ خطر آب در کشور به صدا درآمده و دریاچه ارومیه خشک شده است. بهره‌وری نیز به شدت پایین است. ما باید بتوانیم روش‌های بهره‌برداری را به گونه‌ای پیش ببریم که این اتفاق بیفتد و هم آب داشته باشیم و هم کشاورزی و باید بر روی الگوهای کشت کار کنیم.
 به گزارش شوشان به نقل از تسنیم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز، با بیان اینکه امروز توفیقی شد تا به لطف شما کشاورزان عزیز و همت آقای کلانتری در این کنگره حضور داشته باشم، گفت: قاعدتاً باید نسبتی میان وزارت کشور و کار کشاورزی باشد که شأن نزولش حضور من در این کنگره است. آقای کلانتری به بنده گفتند که سازمان‌های مردم نهاد خانه کشاورز از اصلی‌ترین و موفق‌ترین نهادهای مردمی است و بهتر است وزارت کشور در این زمینه صحبت کند.

وی افزود: اگر ما به قدرت ملی به عنوان یک اصل اولیه معتقد هستیم باید مبانی، اصول حاکم و مولفه‌های قدرت ملی را قبول داشته باشیم، البته اصول و مولفه‌های قدرت ملی دائم در حال تغییر است که این بستگی به نظریه‌ها، تئوری‌ها و جابه‌جایی‌های قدرت دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه آنچه در این زمینه اصالت دارد قدرت ملی است، اظهار داشت: عرصه روابط بین‌الملل، عرصه رقابت است و رقابت نیز بر سر منافع انجام می‌شود و هرکس به دنبال منفعت خود است و این موضوع را همه پذیرفته‌اند، یعنی نمی‌توانیم در یک مذاکره بین‌المللی بنشینیم و بگوییم منافع ما باید تامین شود اما منافع طرف مقابل تامین نشود و آنها این موضوع را از ما قبول نمی‌کنند. اینکه چقدر منافع می‌گیریم بستگی به قدرت ملی دارد. اگر قدرت ملی بالایی داشته باشیم در صیانت و حفاظت از منافع ملی قوی عمل خواهیم کرد و لذا ناگزیر هستیم که به قدرت ملی توجه کنیم.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه قدرت ملی به دو دسته مادی و معنوی تقسیم می‌شود، گفت: پایه هر دو مورد نیروی‌انسانی و جمعیت است، یعنی انسان‌هایی که در یک چارچوب مشخص تحت عنوان یک کشور ملت را تشکیل می‌دهند و اساس قدرت ملی، ملت‌ها هستند.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت ملی مبتنی بر استفاده درست و صحیح از قدرت ملت‌ها باشد، موفق خواهد بود و هر دو بعد مادی و معنوی قدرت ملی در ملت‌ها متبلور می‌شود و بنابراین اگر به دنبال قدرت ملی هستیم، باید به مردم خود توجه کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه اسلام بعد معنوی قدرت ملی به شمار می‌رود، افزود: اسلام نیز در وجود مردم متبلور می‌شود، چرا که اسلام هوا و یا در فضا نیست بلکه در فکر، اندیشه و رفتار یک ملت است.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: اگر خواهان قدرت اقتصادی به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت مادی نیز هستیم، باید در رفتار و اقدامات یک ملت متبلور شود، یعنی از هر طرف که برویم به ملت می‌رسیم.

وی ادامه داد: پایه و اساس انقلاب اسلامی نیز ملت بود و اگر امام‌خمینی(ره) به عنوان یک راهبر، پیش‌رو و مدیر انقلاب مطرح می‌شود، هنرشان بسیج ملت بود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اگر آمریکا نیز طی 34 سال گذشته در مقابل جمهوری اسلامی موفق نبوده به دلیل این است که ملت در برابر آمریکا ایستاده است. لذا ناگزیر هستیم که از مردم و ملت به عنوان اصلی‌ترین مولفه‌ قدرت ملی استفاده کنیم و این عین عقل، سیاست و ضرورت و نیاز است. اگر کسی امروز مطرح کند که ما به ملت و مردم نیازی نداریم و با همین ساختار حکومتی و دولتی می‌توانیم قدرت ملی باشیم، حتما نقصان عقل دارد و نباید تعجب کرد.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه بحث اصلی این است که چگونه مردم را وارد صحنه قدرت ملی کنیم، خاطرنشان کرد: این مسیری است که همه رفته‌اند و لازم نیست دوباره آن را طی کنیم، اما می‌توانیم مسیرها را مبتنی بر نیاز و ضرورت خود و مبتنی بر فرهنگ، شرایط جغرافیایی و ایدئولوژی و اعتقادمان بروز و بهنگام کنیم و در واقع بومی کنیم اما اصول همان اصول است.

وی تاکید کرد: اصول به ما می‌گوید زمانی که تخصص‌ها، ابزارها و راه‌ها متعدد و فراوان است، اگر بخواهیم از همه اینها استفاده کنیم حتما دچار سردرگمی می‌شویم لذا اصول به ما می‌گوید که باید مردم را در حوزه‌های مختلف ساماندهی کنیم و حوزه‌های مختلف را به تناسب علایق، سلایق، تخصص‌ها، عملکردها و فعالیت‌ها با سازماندهی وارد صحنه کنیم.

وزیر کشور اضافه کرد: در عرصه بین‌المللی نیز این‌گونه کارها انجام می‌شود. این موضوع مدتی در قالب احزاب ساماندهی شد اما در روند کار دیدند که احزاب عمدتا در حوزه سیاست‌ها وارد می‌شوند اما نقش افرادی که می‌توانند وارد عرصه قدرت ملی شوند، نادیده گرفته می‌شوند.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: سابقه این کار در کشور ما نیز به تشکیل تشکل‌ها و هیئت‌ها و نهادهای سنتی کشاورزی بود و همان نهادهای تخصصی سنتی جمع شد و امروز در قالب یک نهاد مدرن و پیشرفته و قابل قبول تحت عنوان خانه کشاورز فعالیت می‌کند.

وی افزود: اگر بخواهیم ریشه نهادهای تخصصی و صنفی را بررسی کنیم، همه ما شاهد این‌گونه نهادها در روستاها و شهرها بوده‌ایم و امروز آن نهادها در قالب‌های کلی‌تری شکل گرفته است، بنابراین ناگزیر هستیم برای اهمیت دادن به قدرت ملی براساس رقابت در حوزه بین‌الملل و اصل حفظ منافع ملی در روابط بین‌الملل به مردم متکی باشیم و اگر از ظرفیت مردم در حوزه‌های مختلف برخوردار شویم، باید نهادهای جوشیده از متن مردم را چه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و یا حوزه‌های صنفی قبول کنیم.

وی تاکید کرد: خانه کشاورز یکی از آن نهادهایی است که الحمدلله از بدو خلقت و تولد علیرغم فراز و فرودهایی که بر آن حاکم بوده، موفق بوده است. بنده مدتی در صداوسیما با توجه به مسئولیتم پیگیر این تحولات بودم و سپس در شورای عالی امنیت ملی و در دیوان محاسبات نیز این‌گونه مسائل را پیگیری می‌کردم. در حال حاضر نیز در وزارت کشور متولی این امور هستیم و تحولات را به خوبی دنبال می‌کنیم. همه نهادها اگر می‌خواهند روند خوبی داشته باشند به افرادی مانند آقای کلانتری نیاز داریم.

وزیر کشور افزود: انصافا آقای کلانتری با پرهیز از سیاسی‌کاری، حاشیه‌پردازی و اهمیت به افراد در داخل تشکل خانه کشاورز توانست این نهاد را در موقعیت بسیار مطلوبی قرار دهد که انشاءالله با نگاه دولت آقای روحانی مبنی بر اعتدال و تدبیر و امید موفق‌تر عمل خواهد کرد.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه از 2 بعد می‌توان به اهمیت کشاورزی در کشور اشاره کرد، اظهار داشت: اگر قدرت ملی را مبنا قرار دهیم، یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت ملی، امنیت ملی است و یکی از مولفه‌های مهم امنیت ملی، امنیت غذایی است. ما نمی‌توانیم بگوییم که کشوری مستقل و قدرتمند در عرصه بین‌المللی هستیم اما در حوزه امنیت غذایی دچار اشکال باشیم.

وی اضافه کرد: پرداختن به امنیت غذایی در قالب اولویت‌بندی و اهمیت دادن به موضوعات خاص نباید باشد و ما باید با در نظر گرفتن چتر کلی موضع امنیت غذایی با رویکرد رقابتی به مسئله توجه کنیم.

وزیر کشور ادامه  داد: ما در کشور باید به صورت یکسان به حقوق کشاورز و تولیدکنندگان و مردمی که آن کالا را مصرف می‌کنند، توجه کنیم. نمی‌توانیم به کشاورز بگوییم که به نفع امنیت ملی و قدرت ملی حرف خود را مطرح نکند و خواسته‌هایش را نگوید. ما باید اقدامی کنیم که هر دو طرف معامله در حوزه امنیت غذایی منتفع شوند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه در عرصه اقتصادی تولید ملی حرف اول را می‌زند، افزود: ما در عرصه تولید ملی باید بحث صنعت، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها توجه کنیم و در این نگاه سنتی کشاورزی به عنوان یکی از مقوله‌های حوزه تولید اهمیت بسیار بالایی دارد اما به دلایلی نمی‌تواند با بخش‌هایی مانند صنعت رقابت داشته باشد و دلیل آن نیز کاملا روشن است چرا که اقدامات تولیدی در بخش کشاورزی حداقل یک سال به طول می‌انجامد و در یک سال زراعی مجموعه سرمایه کشاورز معطل می‌ماند تا بتواند به ارزش افزوده دست پیدا کند اما در حوزه صنعت زمانی که یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت انجام می‌شود گردش سرمایه سرعت پیدا می‌کند و به تناسب کیفیت محصول و بازار و بحث عرضه و تقاضا خیلی راحت گردش سرمایه چندین‌ برابر می‌شود و اینجاست که یک فرد عاقل اقتصادی مجبور می‌شود که سرمایه خود را از حوزه کشاورزی به بخش صنعت ببرد.

وی افزود: باید در حوزه کشاورزی تولید ملی را به گونه‌ای ببینیم که ارزش افزوده آن بتواند قدرت رقابت و قابلیت رقابت را با حوزه صنعت، تجارت و خدمات داشته باشد. اگر این کار را انجام ندهیم حتما شما کشاورزان در طول مسیر ضعیف و ضعیف‌تر خواهید شد.

وزیر کشور ادامه داد: خانه کشاورز به عنوان اتاق‌فکر جامعه کشاورزی باید دستورالعملی برای رقابت‌پذیری عرصه کشاورزی در مقابل صنعت و خدمات پیدا کند. ما نباید تنها به وضعیت موجود اکتفا کنیم و یا راضی به تغییرات جزئی باشیم. کشاورزان ایران باید با نگاه رقابت‌جویانه این عرصه را دنبال کنند. این نگاه نه‌ تنها باید در عرصه داخلی بلکه باید در عرصه بین‌المللی باشد. بنده زمانی که در دیوان محاسبات بودم نیز این بحث را پیگیری می‌کردم که چگونه است که ما حتی در حوزه سیب‌زمینی، پیاز و انار هم نمی‌توانیم قابلیت رقابت با عرصه خارج از ایران را داشته باشیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه رقابت‌جویی در عرصه اقتصاد کشاورزی بسیار مهم است، اظهار داشت: خانه کشاورز باید این موضوع را به عنوان یک اصل کلی مدنظر داشته باشد.

وی یکی از مشکلات عرصه کشاورزی را غیرعلمی بودن جامعه کشاورزان عنوان کرد و افزود: چند درصد از کشاورزان ما به علم روز کشاورزی مجهز هستند؟ یکی دیگر از مشکلات حاکمیت نگاه سنتی در عرصه کشاورزی است. ضعف بهره‌وری نیز یکی دیگر از مشکلات است و البته بهره‌وری ما در کل اقتصاد کشور پایین است اما در حوزه کشاورزی خیلی پایین‌تر است.

وزیر کشور با بیان اینکه سیستم کشاورزی کشور باید مکانیزه شود، گفت: حتی آن بخش‌هایی که مکانیزه شده به صورت کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در روش‌های بهره‌براری کشاورزی نیز مشکل داریم. در حال حاضر زنگ خطر آب در کشور به صدا درآمده و دریاچه ارومیه خشک شده است. بهره‌وری نیز به شدت پایین است. ما باید بتوانیم روش‌های بهره‌برداری را به گونه‌ای پیش ببریم که این اتفاق بیفتد و هم آب داشته باشیم و هم کشاورزی و باید بر روی الگوهای کشت کار کنیم.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: شما کشاورزان با یک مسئولیت مهم تاریخی روبه‌رو هستید و باید سهم خود را در قدرت ملی به خوبی ایفا کنید و نه‌ تنها باید در قدرت ملی کشور ایران، بلکه در قدرت ملی حکومت اسلامی نیز نقش داشته باشید.

وی ادامه داد: حکومت اسلامی همان چیزی است که جمهوری اسلامی برای آن هزاران شهید داده و همان چیزی است که برای آن استقامت و مبارزه می‌کنیم. این همان چیزی است که ما ادعا می‌کنیم که می‌خواهیم آن را تشکیل دهیم لذا وظیفه ما و شما ایجاد حکومت اسلامی در گستره بین‌المللی و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی‌عصر (عج)‌است. این اقدام باید از طریق قدرتمند کردن مولفه‌های ملی و تقویت اقتصاد کشاورزی انجام شود. شما کشاورزان می‌توانید در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موثر واقع شوید به شرطی که حرفی برای گفتن داشته باشید.

وزیر کشور در پاسخ به درخواست اعضای خانه کشاورز مبنی بر اینکه اعضای این تشکل مشاوران کشاورزی استانداران باشند، گفت: در شرایط کاملا برابر از نظر شاخص‌هایی که ما دنبال می‌کنیم، حتما اعضای خانه کشاورز در اولویت خواهند بود و بنده این را می‌پذیرم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار