شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷

تئاتر از جمله هنرهای هفت گانه ای است که درکنار دیگر هنرها چون موسیقی ، نقاشی،نویسندگی،مجسمه سازی،شعرو سینما به لحاظ ایجاد ارتباط عمیق ذهنی و عاطفی با مخاطبان خود از جایگاه ویژه ای به لحاظ آگاهی بخشی در زندگی انسان ها برخوردار است، و همین رابطه باعث ماندگاری مفاهیم آن می شود و برای جریان سازی فرهنگی نیازمند رشد و تعالی این هنر در تمام ابعاد کمی و کیفی آن هستیم.

به زعم کارشناسان این رشته هنری، از میان هنرها، تئاتر تنها هنری است که عنصر مادی و اصلی آن انسان است؛ ماده ای که توانایی و ارائه تمام آنچه در بروز خلاقیت هنری لازم است را دارد. وهنر نمایش صحنه ای است برای نشان دادن حقیقت و فضائل انسانی و زیبایی ها و تقبیح رذیلت ها و ناپاکی ها، تئاترنمایانگر قدرت نمادسازی و نمایه سازی انسان است و انسان را از انفعال اجتماعی دور می کند.

اما ... هنر نمایش در استان خوزستان قریب به 10 سال است که با رکود همراه و به صورت حرفه ای به آن نگاه نشده است، خانواده های خوزستانی به رغم علاقه ی وافری که از دیرباز به این هنر مردمی داشته و دارند به نظر می رسد ناخواسته با وسعت یافتن زندگی پرتلاطم صنعتی تئاتر را به دست فراموشی سپرده باشند که البته مهجور ماندن این حلقه ارتباطی در زندگی مردم ریشه در بی توجهی های زیادی می تواند داشته باشد.

یک کارشناس هنر که خود نیز بازیگر عرصه تئاتر است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص جایگاه فعلی تئاتر در استان خوزستان اظهار داشت: در گذشته و حدود 10 سال پیش تئاتر در استان خوزستان و بویژه شهرستان اهواز رونق بسیار زیادی داشت اما متاسفانه این هنر نمایشی بتدریج در استان به دست فراموشی سپرده شده است.

سارا احمدی افزود: در گذشته با وجود بسیاری از مشکلات و حتی در دوران هشت سال دفاع مقدس تئاتر رونق بسیار زیادی در استان داشت و مردم از این هنر بخوبی استقبال می کردند اما مشاهده می شود درطول سال های اخیر این استقبال کاهش یافته و این در حالی است که شرایط اقتصادی و البته دانش در این حوزه بهبود بیشتری یافته است.

وی گفت: در گذشته سالن سینما ها به منظور اجرای تئاتر نیز استفاده می شد و مردم نیز از این هنر نمایشی استقبال بسیار خوبی داشتند این در حالی است که آن زمان کتاب و اطلاعات دانشگاهی در این حوزه به اندازه امروزه نبود.

احمدی گفت: در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان تئاتر زیاد شده و کتاب و اطلاعات زیادی در این زمینه وجود دارد و تسهیلات خوبی نیز در نظر گرفته شده است اما به رغم این موضوع استقبال از تئاتر کماکان با کاستی روبروست .

** کاهش استقبال خانواده های خوزستانی ازهنر تئاتر

مدیر امور نمایشی در حوزه هنری استان خوزستان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: عوامل زیادی باعث شده است تا استقبال خانواده های خوزستانی از هنر تئاتر در استان خوزستان کاهش یابد که از جمله این عوامل می توان به نقش کارکردهای هنری در نزد خانواده ها، پررنگ شدن استفاده از شبکه های ماهواره ای به عنوان آخرین خاک ریز دشمن در خانواده و همچنین بی توجهی دولت به فرهنگ و هنر بویژه این رشته هنری اشاره کرد.

محمد غدیر زاده بیان داشت: متاسفانه مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که هنرمندان خوزستانی مخاطب شناسی بومی را از دست داده و بیشتر از فرهنگ غرب برای نشان دادن هنر نمایش درتئاتر استفاده می کنند و از فرهنگ و اصالت مردم استان بسیار دور شده اند.

وی گفت: هنر کلاسیک در حال حاضر برای سایر کشورها معنا دارد اما برای ایرانی ها و خوزستانی ها هنر بومی و کلاسیک معنا ندارد بویژه این که مردم خوزستان بنابه شرایطی اقلیمی و محیطی بیشتر به شادی و تفریح نیاز دارند و باید در تئاترهای استانی با استفاده از فرهنگ بومی، مردم را به نشاط آورد و این در حالی است که در تئاتر هایی که امروزه در استان اجرا می شود از این اصول پیروی نمی شود.

* ضربه زدن تحریم های اقتصادی به فرهنگ و هنر

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: تحریم های اقتصادی بر برخی از رشته های هنری تاثیرات زیان بار زیادی داشته است و تهیه کندگان و هنرمندان را به لحاظ کاری با مشکلاتی مواجه ساخته است اما این تاثیر درهنر تئاتر به مراتب کمتر احساس می شود .

وی یادآورشد:تاتر به عنوان یک رشته هنری که در ذات خود بالاترین تاثیرپذیری را دارد کارکردهای مختلفی را دارد و می تواند در تعامل صحیح و انسجام ملی و قومی بسیار موثر باشد.

ناصر چنانی گفت: خوشبختانه اجرای نمایش های تاتر در استان رو افزایش بوده و در سال 88 -211 اجرا در بخش تاتر استان انجام شده و همین رقم در سال 91 به 295 اجرا رسیده است.

وی با بیان این که کارهای زیادی برای رونق بخشیدن به تئاتر خوزستان انجام شده است بیان د اشت: از جمله این کارها ساخت سالن به منظور افزایش فضای اجرایی تئاتر در استان و همچنین برگزاری جشنواره تئاتر برای هر چه رونق بخشیدن به بحث تاتر و آشنایی هر چه بیشتر مردم با این هنربوده است.

چنانی افزود: از دیگر کارهایی که برای گروه های تئاتر در استان انجام شده است سازمان دهی گروه های تئاتر و شناسنامه دار کردن این گروه ها است.

وی افزود: در حال حاضر 154 گروه تئاتر در استان وجود دارد که از این تعداد 54 گروه شناسنامه دار هستند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان افزود: شناسنامه دار کردن گروه های تئاتری باعث می شود که در گروه های تئاتر یک انسجام و نظمی برقرار شود و سمت ها در گروه های نمایشی به خوبی تعریف شوند و در صورتی که گروهی اجرا های خوبی داشته باشد از امتیازات و تسهیلات مناسب برخوردار شود.

وی افزود: در حال حاضر به دنبال شناسنامه دار کردن سایر گروه های نمایشی هستیم.

این مقام مسوول با اشاره به این که مشکلات زیادی بر سر راه تئاتر استان وجود دارد بیان داشت: از جمله این مشکلات بالا بودن هزینه های اجرای تئاتر است که انتظار می رود که هنرمندان تئاتر از سوی دولت و مسوولان مورد حمایت مالی قرار گیرند.

چنانی افزود: کمبودهای زیادی درزمینه سالن های تئاتر در کلان شهر اهواز و البته استان وجود دارد که در حال حاضر تنها سالنی که برای اجرای تئاتر در اهواز در نظر گرفته شده است تالار آفتاب است، ولی درعین حال در سال های اخیرسالن هایی که در استان احداث شده است برای اجرای تئاتر نیز طراحی شده اند.

وی همچنین کمک مالی به گروه های تئاتر در استان از سوی دولت و همچنین استفاده از اهرم تبلیغات برای معرفی هر چه بیشتر هنرمندان تئاتر و استقبال بیشتر مردم از هنر نمایش و افزایش سالن های اجرای تئاتر و افزایش جشنواره ها را ازجمله مواردی دانست که می تواند در رشد و تعالی این رشته هنری در خوزستان تاثیر گذار باشند.

منبع: ایرنا


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار