مسئولین هنوز نتوانسته اند پاسخ روشنی به چگونگی ایجاد 137 هزار شغل  و به روایت های دیگری تا 143 هزار فرصت جدید شغلی بدهند. "> خوزستان رشته های فنی می خواهد نه علوم انسانی
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۳

مسئولین هنوز نتوانسته اند پاسخ روشنی به چگونگی ایجاد 137 هزار شغل  و به روایت های دیگری تا 143 هزار فرصت جدید شغلی بدهند.

شوشان/ رویا محمودی : در ابتدای سال 90 و اعلام این سال به نام " جهاد اقتصادی " از سوی مقام معظم رهبری ، سهم خوزستان از ایجاد اشتغال به گفته استاندار ، 137 هزار شغل بود که بنا به گفته مسئولین امر ، نه تنها این عدد و رقم محقق شده بلکه خوزستان در ایجاد اشتغال پا را فراتر گذاشته و به عبارتی دیگر رکورد زده است.

با این حال ، نگاهی به وضعیت اقتصادی و اشتغال در استان خوزستان ، خلاف این ادعاها را ثابت می کند. مسئولین هنوز نتوانسته اند پاسخ روشنی به چگونگی ایجاد 137 هزار شغل  و به روایت های دیگری تا 143 هزار فرصت جدید شغلی بدهند.

در همین رابطه قائم مقام اداره کل و معاون کار آفرینی و اشتغال کار  خوزستان معتقد به تحقق 104 درصدی اشتغال در خوزستان است . یعنی به عبارتی سال گذشته  143 هزار و988 کار ایجاد شده است.

در همین زمینه و برای جویا شدن از وضعیت اشتغال و تعاونی ها پایگاه خبری شوشان گفت و گویی با میرانی قائم مقام اداره کل و معاون کار آفرینی انجام داده است که در ذیل می آید.

نکته مهمی که میرانی در این مصاحبه به آن اشاره کرده این است که خوزستان دیگر نیازی به رشته های علوم انسانی و فارغ التحصیلان این رشته ندارد و ضروری ست که رشته های فنی و مهندسی در راس امور آموزش و پرورش و دانشگاه ها قرار بگیرد.

رضا میرانی در گفت و گوی اختصاصی با شوشان گفت : با توجه به آنکه اکثر صنایع در خوزستان صنایع مادر هستند و تولید کننده مواد خام می باشد موجب شده است تا فرهنگ خود اشتغالی دیر جا بیافتد.

رضا میرانی در ادامه سخنان خود گفت : یکی از مشکلات ما استفاده از نیروهای بومی و غیر بومی است به طور مثال در صنایع پتروشیمی در پروژه های غیر تخصصی از نیروهای بومی استفاده می شود ولی زمان بهره برداری از پروژه ها آیا می توان گفت نیروی متخصص در استان به اندازه کافی وجود دارد؟

میرانی بر جایگاه مهم فنی و حرفه ای در پیشبرد اهداف استان تاکید کرد و گفت : فنی و حرفه ای استان باید سامانه نیاز سنجی صنعتی را راه اندازی کند تا شرکت ها و صنایع با اعلام نیاز رشته های مورد نظر بتوانند از نیروهای بومی کارآزموده در استان استفاده کنند.

وی ادامه داد : فنی و حرفه ای می بایست با هدفمند نمودن آموزش ها نیازهای شغلی سنوات آینده را تامین کند.

وی در ادامه گفت: استان ما یک استان صنعتی و کشاورزی است و نیاز به رشته های فنی و مهندسی و کشاورزی در آن بیشتر از رشته های علوم انسانی است.

میرانی در ادامه از کاربردی بودن تحصیلات فارغ التحصیلان سخن گفت و افزود : متاسفانه کسانی که فارغ التحصیل می شوند بیشتر تمایل دارند که در کارهای تابع به کار مشغول شوند کارهایی که در آن مسولیت آنچنانی نداشته باشند. متاسفانه افراد در دوران تحصیل آموزش کاربردی نمی بینند تا برای کار کردن آماده شوند مانند بعضی از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی...

میرانی جایگاه فنی و حرفه ای در کشورهای پیشرفته مانند آلمان را بزرگ دانست و گفت : در این کشورها نیروهای بسیاری در فنی و حرفه ای آموزش می بینند. به طوری که بیشترین میزان اشتغال در کشور آلمان توسط فنی و حرفه ای تامین می شود ولی متاسفانه در کشور ما مدرک گرایی باعث شده تا افراد تمایل چندانی به این رشته ها نداشته باشند.

وی تعهد اشتغال در استان را در سال گذشته 137 هزار و 654 نفر دانست و گفت : از این میان 143 هزار و988 کار ایجاد شده یعنی تحقق 6/104 درصدی در امر اشتغال.

وی در رابطه با فرصت های شغلی کشورهای همجوار نیز گفت : استفاده از فرصت های شغلی خارج از کشور به بخش بنگاه های کاریابی خصوصی واگذار شده و هم اکنون در استان 2 بنگاه کاریابی جهت اعزام نیرو به خارج از کشور فعالیت می کنند که تاکنون فعالیت آنچنانی نداشته اند.البته در بحث تجارت در کشور عراق با ایجاد بازارچه های مرزی هم اکنون فعالیت تجاری خوبی در نواحی مرزی صورت می گیرد.

معاون اشتغال اداره کار خوزستان در ادامه به بنگاه های کاریابی داخلی اشاره کرد و گفت : وظیفه اصلی بنگاه ها مشاوره شغلی و شناخت تمایل فرد به کار مورد علاقه خود است و وظیفه دوم آنان را می توان ایجاد کار تلقی نمود.

وی ادامه داد : هم اکنون 31 بنگاه کاریابی در استان در حال فعالیت هستند که 36 هزار و 870 ثبت نامی بیکار در سال 90 داشته اند و توانسته اند بیش از 12 هزار فرصت شغلی ایجاد کنند .

میرانی افزود : هزینه ثبت نام و مشاوره در این بنگاه ها 4 هزار تومان می باشد که هزار تومان آن بابت ثبت نام و 3 هزار تومان آن بابت مشاوره است و اگر فردی توسط این بنگاه ها به کار مشغول شد و کارفرما با آن فرد یک قرار داد یک ساله منعقد نمود 50 درصد حقوق اولین ماه طبق قانون کار که 389 هزار و 700 تومان است به بنگاه تعلق می گیرد.

میرانی در ادامه گفت : تضمینی که بنگاه ها بابت معرفی کار به فرد دارند فقط توسط چک یا سفته با قید تضمین به کار صورت خواهد گرفت و بنگاهها حق ندارند از کارجویان پول نقد دریافت کنند و چنانکه کارجویان شاهد تخلف در این امور باشند می توانند به واحد بنگاه های کاریابی در اداره کار مراجعه کنند.

میرانی بر کاربردی بودن فعالیت ها در بخش تعاون تاکید کرد و گفت : هم اکنون فقط 30 درصد تعاونی ها در استان فعالیت کاربردی دارند و مابقی یا غیر فعال اند یا کمتر فعالیت می کنند. ما درصدد شناسایی تعاونی هایی هستیم که با وجود دریافت تسهیلات فعالیتی ندارند. این تعاونی ها یا از طریق آموزش به حالت اولیه بر می گردند و یا در غیر این صورت حذف می شوند .

میرانی افزود : بر خلاف گذشته که فقط بر تعداد تعاونی ها تاکید می شد هم اینک بحث کیفی سازی و بازدهی آن مدنظر است به گونه ای که تعاونی ها بتوانند سهم آورده خود را تامین کنند.

وی با اشاره به تعاونی های مسکن مهر در استان خوزستان خاطر نشان ساخت : امسال کمربندها را سفت می بندیم تا وضعیت تعاونی های مسکن مهر مشخص شود . بیشتر مشکل تعاونی ها مسائل فنی ،بالا بودن قیمت زمین ها یا بالا بودن قیمت تمام شده برا ی آنان بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ، ادغام اداره کار و تعاون را مفید دانست و گفت " با این ادغام هم از پتانسیل تعاون استفاده شد هم اداره کار از سیستم مدون استفاده نمود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار