شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳

شوشان: رئيس اتحاديه مرغداران خوزستان گفت: در حال حاضر بحران در صنعت توليد مرغ خوزستان موج مي‌زند، به گونه‌اي كه روز به روز ميزان توليد و واحدهاي جوجه‌ريزي كمتر مي‌شود.

محمدحسين زماني‌راد در گفت‌وگو با ايسنا عنوان‌كرد: استان با داشتن 780 واحد مرغداري گوشتي و ظرفيت توليد 13.5 ميليون قطعه در هر دوره از جمله استان‌هاي توسعه در صنعت مرغ گوشتي كشور است. چنانچه مشكلات موجود سر راه فعاليت توليد مرغداران مرتفع گردد، خوزستان مي‌تواند به عنوان قطب توليد گوشت مرغ علاوه بر تأمين نياز داخلي در توسعه صادرات غيرنفتي نقش ايفا كند.

وي افزود: متأسفانه در حال حاضر مشكلات فراواني دامن‌گير صنعت مرغداري در خوزستان شده كه موجب تعطيلي بيش از 10 درصد از واحدهاي موجود و كاهش فعاليت جوجه‌ريزي در ساير واحدهاي فعال شده است، به طوري كه هم‌اكنون ميانگين جوجه‌ريزي سالانه استان در واحدهاي مرغداري گوشتي به حدود 3 دوره رسيده در حالي كه جوجه‌ريزي كمتر از 4 دوره در سال اصولاً صرفه اقتصادي ندارد.

رئيس اتحاديه مرغداران خوزستان بيان‌كرد: آمار جوجه‌ريزي مهرماه سال‌گذشته بالغ بر 3 ميليون و 500 هزار قطعه بود كه در مقايسه با مهرماه يك ميليون كاهش توليد را نشان مي‌دهد و وضعيت بسيار نگران‌كننده است.

زماني‌راد تصريح‌كرد: از جمله مشكلات موجود در صنعت مرغداري خوزستان عدم تأمين تسهيلات بانكي از سوي بانك‌هاي عامل، نوسانات موجود در قيمت نهاده‌هاي مورد نياز اين صنعت به ويژه دان و افزايش قيمت جوجه‌هاي يك روز در ماه‌هاي اخير است. اين عوامل مهمترين عامل دلسردي مرغداران و كاهش فعاليت جوجه‌ريزي آن‌ها بوده است.

وي ادامه‌داد: متأسفانه افزايش نهاده‌هاي مرغداري نه‌تنها در بازار آزاد بلكه از سوي شركت پشتيباني امور دام كشور نيز صورت گرفته كه بسيار آزاردهنده است.

رئيس اتحاديه مرغداران خوزستان خاطرنشان‌كرد: سهميه ذرت و سويايي كه در شهريورماه از سوي شركت پشتيباني امور دام به اين اتحاديه با قيمت قطعي و بدون قيد و شرط تخصيص يافت و مبالغ آن در موعد مقرر پرداخت شد، متأسفانه پس از دريافت حدود 70 درصد از ميزان سهميه، اين شركت از بارگيري و ارسال مابقي اقلام خريداري شده براي مرغداراني كه اقدام به جوجه‌ريزي كرده‌اند سرباز زد و طي دو مرحله در مهر و آبان ماه قيمت نهاده‌هاي ذرت و سويا را افزايش داده و ارسال آن را به شرط پرداخت مابه‌التفاوت اعلام كرد. اين در حالي است كه نرخ اقلام مشابه براي واحدهاي مرغ تخمگذار و مادر همان نرخ اوليه است. اقدام غيرقانوني شركت پشتيباني امور دام موجب تنش و نارضايتي بين مرغداران گوشتي كشور شد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار