شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۰۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی از تولید 150 هزار تن شکر سفید در طول سال جاری خبر داد و گفت:انتقال آب کارون باعث نابودی صنعت نیشکر در خوزستان می‌شود.
محمد امین روزبخش‌زاده اظهار کرد: این شرکت دارای 12 هزار هکتار اراضی بوده که میزان سطح سبز آن در سال جاری 11 هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه دوره داشت و برداشت نیشکر در طول سال موجب می‌شود که بیش از 100 هزار تن اکسیژن تولید شود افزود: با توجه به اینکه یک انسان در طول سال 220 کیلوگرم اکسیژن تولید می‌کند شرکت توسعه نیشکر دعبل خزایی به تنهایی برای 500 هزار نفر اکسیژن تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی در خصوص مزایای برداشت سبز گفت: این نوع برداشت موجب می‌شود که خاک نیشکر دوباره به زمین برگردد و مجددا بارور شود و همچنین تمام میکروب‌های سطح خاک از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه اگر وجود ما در منطقه نبود شاید بارندگی اخیر بسیار مشکل ساز‌تر می‌شد گفت: وجود شرکت‌هایی نظیر ما موجب می‌شود که آلودگی شهر اهواز به مراتب کمتر شود.

روزبخش‌زاده از تولید 150 هزار تن شکر سفید در طول سال جاری خبر داد و تصریح کرد: همچنین در طول امسال 57 هزار تن شکر خام تولید خواهیم کرد.

وی دوره برداشت از مزارع را در طول سال 100 تا 120 روز عنوان کرد و افزود: در طول دوره برداشت بخشی از مزارع ما که ناشی از شرایط خاص مس باشد باید سوزانده شود.

وی ادامه داد: البته به هنگام سوزاندن ابتدا شرایط جوی و به خصوص جهت وزش باد را در نظر می‌گیریم تا دود به وجود آمده باعث آزار و اذیت روستاهای اطراف نشود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی با بیان اینکه حدود 3 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در شرکت مشغول به کار هستند گفت: بیش از 90 درصد از کارکنان شرکت از شهرهای شادگان، دارخوین، اهواز و سایر روستاهای اطراف هستند.

وی وجود تحریم‌ها را در بخشی از کار شرکت اثرگذار دانست و افزود: در طول سال‌های اخیر به سمت تعمیر قطعات تولید داخل روی آوردیم البته موارد خاصی وجود دارد که باید از خارج تامین شود.

روزبخش‌زاده با اشاره به اینکه شوری آب عمده‌ترین مشکل ما در تولید شکر است افزود: درجه شوری آب کارون در طول سال‌های اخیر به مراتب زیاد‌تر شده که این امر موجب شده است که برای تولید شکر آب بیشتری مصرف کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری به علت شوری آب 25 درصد تولید ما کاهش پیدا کرده است گفت: در واقع شوری آب بر روی تولید و نه کیفیت شکر اثر گذار است و موجب می‌شود که میزان شکر کمتری تولید شود.

*انتقال آب از سرشاخه‌های کارون کارشناسی صورت گیرد

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دعبل خزایی در خصوص انتقال آب کارون از سرچشمه‌های آن اظهار کرد: یکی از دلایل شوری آب کارون کاهش دبی آب است و قطعا این امر آثار مخربی بر معیشت منطقه خواهد گذاشت پس انتظار می‌رود که انتقال آب کارون کار‌شناسانه‌تر صورت گیرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر شوری آب کارون بین 2.5 تا سه در نوسان است و این موضوع به مراتب در محصولات نیشکری و همچنین سایر محصولات کشاورزی اثرگذار است.

روزبخش‌زاده گفت: تمامی زهاب‌های تولیدی ما که کاملا غنی شده است وارد تالاب شادگان می‌شود و یک قطره از آن به کارون ریخته نمی‌شود.

وی بیان کرد: این امر موجب شده است که روستاهای اطراف از زهاب‌های ما برای تولید گندم استفاده کنند.

وی افزود: بر اساس درخواست محیط زیست مقرر شد که زهاب‌های خود را به درون تالاب شادگان منتقل کنیم و با این کار از خشک شدن این تالاب بین‌المللی که حدود 100 هزار نفر از آن کسب روزی می‌کنند، جلوگیری شود.

کشت و صنعت دعبل خزاعی یکی از واحد‌های هفتگانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که در 25 کیلومتری جنوب شرق جاده اهواز ـ آبادان قرار دارد و اخیراً به عنوان یکی از چهار واحد نمونه تولید شکر سفید شرکت توسعه نیشکر از سوی معاونت غذا و دارو خوزستان معرفی شده است.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
صالحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
comment
2
0
comment سلام
اینکه آب کارون را نباید بدون کار کارشناسی به استانهای دیگر انتقال داد ما هم قبول داریم و حمایت میکنیم . ولی اینکه به بهانه های واهی اقدام به آمارهای غیر واقعی داده و مردم را .....فرض کنیم کاری غیر انسانی و نکوهیده است بخصوص در این ایام عزیز که همه خود را داغدار و پیرو امام شهید می دانیم . جناب مهندس می فرمایند سطح زیر کشت شرکت ایشان 11 هزار هکتار می باشد . در خوشبینانه ترین آمار میانگین تن در هکتار ایشان می تواند 100 تن در هکتار باشد یعنی 110000000 کیلو نیشکر تولید نمایند و در خوشبینانه ترین آمار با 10 درصد استحصال میتوانند 110000 تن شکر سفید تولید نمایند . لطفاً جناب مهندس بفرمایند 40000 تن شکر سفید مازاد آمار را از کجا می آورند ؟ و جالبتر اینکه مقدار 57000 تن شکر خام را چگونه آمار می دهند ؟ اگر منظور ایشان شکر وارداتی می باشد که بنده عذرخواهی میکنم ، مناسبت شکر وارداتی را با انتقال آب کارون نمی فهمم.!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار