شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
گزارش" شوشان " از ضرورت آموزش های عمومی درباره ایدز / گفتگو با رییس اداره سلامت آموزش و پرورش خوزستان
از جمله نهادهایی که می تواند با ارائه آموزش های لازم ، از موج ایدز پیشگیری کند آموزش و پرورش است اما در نهایت تعجب ، شاهد اقدامات اندک و غیرموثر این سازمان هستیم .
شوشان/ رویا محمودی: در حالی که متخصصان بهداشت ، آموزش را مهمترین وظیفه جامعه در جلوگیری از بصدا در آمدن زنگ خطر ایدز می دانند اما هیچ یک از کتاب های تنظیم خانواده در دانشگاه و مدارس به این امر نمی پردازد و جوانان از راه های انتقال آن آگاهی کافی ندارند. ایدز بیش از هر گروه سنی جوانان را درگیر می کند جوانانی که به علت عدم آموزش در ناآگاهی به سر می برند و شاید هم اکنون یا در آینده عامل انتقال ایدز به همسران و فرزندان شان باشند.
از جمله ارگان ها و نهادهایی که می تواند با ارائه آموزش های لازم ، از موج ایدز در جامعه پیشگیری کند آموزش و پرورش است اما در نهایت تعجب ، شاهد اقدامات اندک و غیرموثر این سازمان هستیم .
متخصصان بهداشت، آموزش پیشگیری از ایدز را در مقطع متوسطه الزامی می دانند این در حالی ست که هیچ کدام از کتاب های درسی به طور مستقیم به این مساله نمی پردازند. تنها در کتاب علوم زیستی و بهداشت مقطع اول دبیرستان ، هفت صفحه به این موضوع اختصاص یافته که تحت عنوان " طرح سوال از مبحث ایدز در آزمون های پایانی مجاز نیست " آورده شده است! عنوانی که خود دلالت بر عدم اهمیت این بحث و متعاقبا عدم تدریس آن توسط معلم دارد.
اگر لزومی بر آشنایی دانش آموزان با مبحث ایدز نیست پس چرا این صفحات جزو کتاب است و اگر لازم است که دانش آموزان مطلع شوند چرا تدریس آن را دل بخواهی کرده اند؟!
نکته دیگر آنکه در مبحث ایدز ، بیشتر به مسائل حاشیه ای و غیر مهم از جمله تاریخچه آن پرداخته شده و کمتر به مسائل عمده از جمله راه های انتقال ، روش های پیشگیری و ... اشاره شده است.
در همین زمینه ، امید مقیمی پور رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش خوزستان به خبرنگار شوشان گفت: در آموزش و پروش معلم یک سری مسائل را به صورت مهارتی برای دانش آموز عنوان می کند. معلم اجازه ندارد بی پرده راجع به این قضایا صحبت کند .
وی گفت : آن ها که می گویند آموزش و پرورش باید جوانان را در مقابله با ایدز آموزش دهد اول بیایند پدران و مادران را راضی کنند و به آن ها آموزش دهند تا بعد ما سراغ فرزندان شان برویم. اگر طرح و بیان این مسائل بی پرده در مدارس صورت گیرد اولین کسانی که اعتراض می کنند خود والدین هستند. اول باید خانواده ها را آموزش داد.
این سخنان در حالی بیان می شود که بیشتر از نیمی از مبتلایان به ایدز را جوانان تشکیل می دهند و استفاده از سرنگ آلوده بیشترین عامل انتقال به ایدز در کشور است  اما در آینده ای نه چندان دور ، این شیوه انتقال تغییر خواهد کرد.
آنگونه که آمار جهانی نشان می دهد دختران در سنین پایین بیشتر از پسران به ایدز مبتلا می شوند. دختران در رفتارهای پر خطر آسیب پذیرتر از پسران ظاهر می شوند و کمتر از پسران از روابط جنسی آگاهی دارند . عاملی که در کشورهای غربی به عنوان اولین عامل انتقال شناخته شده است دیری نمی پاید که جامعه ایران را نیز دربرگیرد .
در همین رابطه سرپرست گروه پیشگیری از بیماری های بهداشت استان خوزستان گفت: بیشترین عامل انتقال بیماری ایدز در کشور استفاده از سرنگ مشترک است و بیشترین مبتلایان را مردان تشکیل می دادند. هم اکنون آمار مبتلایان زن نیز در حال افزایش است ولی هنوز از شمار مردان سبقت نگرفته است . علت ابتلا با استفاده از سرنگ مشترک به سمت ارتباط جنسی آلوده در حال تغییر است.
دکتر شکر الله سلمان زاده گفت : برای زنان و دختران نحوه آموزش و پیش گیری از این بیماری داده می شود . زنان و دخترانی که مبتلا به این بیماری هستند و جایی برای زندگی ندارند با کمک بهزیستی ساماندهی می شوند. هم اکنون در تمام شهرهای استان محل مشاوره بیماری های رفتاری راه اندازی شده است. مبارزه با ایدز تنها وظیفه بهداشت نیست و آموزش و پرورش و سایر ارگان ها بایددر این امر همکاری کنند .
وی در پاسخ به سوال خبرنگار شوشان مبنی بر این که برخی بیمارستان ها از پذیرش بیماران مبتلا به ایدز امتناع می وزرند گفت: این اخبار صحت ندارد و ممکن است که بعضی پزشکان یا دندانپزشکان در مطب خصوصی خود این کار را بکند . پیش از این برخی از پزشکان نسبت به سزارین زنان باردار مبتلا به ایدز اکراه می کردند ولی اکنون هیچ مشکلی در این رابطه نیست. این اخبار مخصوصا دربیمارستان رازی که برای این موارد آماده شده است صحت ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار