اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۵

رئيس دانشكده دامپزشكي دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اين‌كه كاهش انگيزه‌هاي فراگيري در دانشجويان رشته دامپزشكي چالش فراروي آموزش در اين دانشكده است، گفت: مشكلات اشتغال به دليل عدم رابطه مناسب بين فارغ‌التحصيلان رشته دامپزشكي و نياز بازار كار، تا حدود زيادي باعث بي‌انگيزگي و عدم بهره‌گيري مناسب از امكانات آموزشي شده‌است.

دكتر مسعود قربانپور در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين مطلب عنوان كرد: در زمينه آموزش در دروس نظري مشكل خاصي وجود ندارد و با وجود امكانات وسيع، دسترسي به اينترنت، كتابخانه‌هاي ديجيتال و تجهيز كلاس‌هاي دانشكده به فناوري‌هاي جديد، اساتيد به نحو مطلوب مي‌توانند دانش خود را انتقال بدهند.

وي افزود: اما در دروس عملي كه بخشي از آن به تجهيزات آزمايشگاهي مربوط مي‌شود، تا حدودي با چالش مواجه هستيم. البته وضعيت نسبت به گذشته بسيار بهتر شده و توسعه امكانات روند صعودي قابل قبولي داشته است اما براي رسيدن به سطح استانداردهاي جهاني لازم است بعضي تجهيزات آزمايشگاهي خريداري شود.

رئيس دانشكده دامپزشكي دانشگاه شهيد چمران با بيان اين‌كه كيفيت امور آموزشي نسبت به گذشته بسيار بهبود يافته، مشكل اصلي را ميزان استفاده از امكانات فعلي عنوان كرد و ادامه‌داد: در گذشته با وجود امكانات كم، بيشترين بهره‌برداري از فضاها و تجهيزات آموزشي صورت مي‌گرفت. اما در حال حاضر انگيزه دانشجويان براي فراگيري‌ كاهش يافته كه اين موضوع به نوبه خود ناشي از دغدغه مشكلات اشتغال آينده آن‌ها مي‌شوند.

قربانپور تاكيد كرد: در دانشجويان ورودي‌هاي قديمي شايد يك يا دو نفر بدون انگيزه بودند اما در حال حاضر اين مسئله معكوس شده و تعداد دانشجويان ضعيف بسيار افزايش يافته است؛ هرچند از نظر هوش و استعداد تحصيلي تفاوت چنداني بين آن‌ها وجود ندارد اما انگيزه لازم را ندارند.

وي با تاييد اين‌كه افزايش پذيرش دانشجو اگرچه به عنوان يك سياست از سوي وزارت علوم پيگيري مي‌شود، منجر به اشباع بازار كار و در نتيجه بي‌انگيزگي و آسيب به آموزش عالي شده است، افزود: از يك سو تقاضا براي ورود به دانشگاه زياد است و مسئولان مجبور به افزايش ظرفيت‌ها هستند اما از سوي ديگر كشور، داراي امكانات بالقوه بسياري است كه بايد بالفعل شود تا زمينه كار براي فارغ‌التحصيلان جوان دانشگاهي فراهم شود.

رئيس دانشكده دامپزشكي دانشگاه شهيد چمران ادامه‌داد: همچنين ظرفيت‌هاي غيرمنطقي دانشگاه آزاد براي پذيرش دانشجويان رشته دامپزشكي باعث ايجاد رابطه ناهماهنگي‌ بين خروجي دانشگاه‌ها و نياز بازار كار شده است. در حال حاضر بيش از 22 دانشكده دامپزشكي در كشور وجود دارد در حالي كه در كشورهاي بسيار مترقي جهان كه از نظر دامپروري در وضعيت بسيار مطلوب‌تري نسبت به كشور ما قرار دارند، شايد 2 يا 3 دانشكده دامپزشكي وجود داشته باشد.

قربانپور تصريح كرد: توسعه بي‌رويه و بيش از حد دانشگاه آزاد و عدم نظارت بر رشته‌هايي كه در اين دانشگاه ايجاد شده، اين معضل را به وجود آورده است، در حال حاضر يك چهارم خروجي‌هاي دامپزشكي از دانشكده‌هاي دولتي و نزديك به سه چهارم فارغ‌التحصيلان از دانشگاه آزاد هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار