شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱
در سايت اداره استاندارد استان خوزستان به نقل از رئيس اداره نظارت بر صادرات و واردات مي‌خوانيم كه از ورود لنت ترمزهاي غير استاندارد مانند Say Man، Gold، GMI، FBK و . . . جلوگيري به عمل آمده
لنت ترمز يكي از قطعات فوق ايمن و مهم براي هر خودرويي است و در صورت استاندارد بودن اين قطعه، راننده و سرنشينان خودرو مي‌توانند با خيال راحت با خودروي خود جا به جا شوند. متأسفانه در يكي دو سال اخير به دليل كم‌توجهي ارگان‌هاي نظارتي، سودجويان از فضاي باز به‌وجود آمده نهايت استفاده را برده و با بسته‌بندي‌هاي تقلبي و لنت‌هاي نا‌مرغوب اختلال عجيبي در بازار اين قطعه مهم به وجود آورده‌اند.
 
اين سودجويان لنت ترمز را به صورت فله‌اي و بدون بسته‌بندي و آرم از توليدكننده‌هاي زير‌زميني يا حتي توليدكنندگان داراي مجوز با قيمت بسيار ارزان خريداري كرده و با بسته‌بندي در قالب مارك‌هاي معروف خارجي يا حتي داخلي در بازار به قيمت بالايي مي‌فروشند كه اتفاقاً به دليل بسته‌بندي شكيل و برندهاي معتبر فروش خوبي هم دارند. توليدكنندگان اين لنت‌ها براي اينكه قيمت تمام شده را پايين بياورند از مواد نا‌مرغوب و بي‌كيفيت استفاده مي‌كنند و ذره‌اي به فكر جان انسان‌ها نيستند .
 
در اين فرآيند غلط، توليدكننده زيرزميني و بدون مجوز سود خوبي مي‌برد و هيچ مسئوليتي در قبال محصول توليدي ندارد و توليد‌كننده مجاز هم به دليل اينكه بازار حتي با برند تقلبي خودش نيز در بازار قدرت رقابت ندارد براي كسب در‌آمد و تأمين هزينه دستمزد كارگران و ساير هزينه‌ها مجبور مي‌شود به توليد فله‌اي روي بياورد. در آخر كار هم اين خريدار است كه با مبلغي گزاف به گمان اينكه لنت ترمز خارجي خريده، صاحب كالايي مي‌شود كه جانش را به خطر خواهد انداخت. حتي اگر هم متوجه تقلبي بودن لنت ترمز شود دستش به جايي بند نيست و فروشنده هم ادعا مي‌كند كه جنس را به عنوان خارجي از بازار تهيه كرده است. جالب اينجا است كه بعضي از فروشندگان هم كه كمي انصاف دارند، موقع فروش لنت به مشتري مي‌گويند جنس خارجي است و ما كيفيت آن را تضمين نمي‌كنيم!

با توجه به موارد متعددي كه باعث بروز تصادفات جاده‌اي مي‌شود، آيا ارگان‌هاي ذي‌ربط مانند اداره استاندارد نبايد روي كالاهايي كه اهميت زيادي در ايمني هموطنان دارند، نظارت جدي داشته باشند؟

از قديم گفته‌اند اگر كسي خواب باشد مي‌توان بيدارش كرد ولي اگر كسي خود را به خواب زده باشد نمي‌توان او را بيدار كرد. اين موضوع در مورد اداره استاندارد صدق مي‌كند زيرا در سايت اداره استاندارد استان خوزستان به نقل از رئيس اداره نظارت بر صادرات و واردات مي‌خوانيم كه از ورود لنت ترمزهاي غير استاندارد مانند Say Man، Gold، GMI، FBK و . . . جلوگيري به عمل آمده در حالي كه اين لنت‌ها را هم اكنون به وفور مي‌توان در بازار قطعات يدكي و خيابان چراغ برق مشاهده كرد. جلوگيري از توزيع لنت‌هاي تقلبي كار غيرممكني نيست و اگر مسئولان وجدان بيداري داشته باشند و فقط لحظه‌اي را در ذهن خود تجسم كنند كه به دليل بي‌تفاوتي آنها ممكن است هم اكنون در جاده‌هاي كشور جان عده‌اي در خطر باشد، حتماً دست سودجويان و دلالان را كوتاه خواهند كرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار