شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲

کشاورزان شادگانی از عدم حمایت‌های دولت که ناشی از خرید تضمینی شلتوک بوده می‌نالند و خواستار حمایت دولت هستند.

جای جای استان سرسبز خوزستان انواع محصولات کشت می‌شود، محصولاتی که به مراتب عمل آوردنشان در دیگر نقاط کشور خواستار شرایط آب و هوایی مطلوب و مساعد برای کشاورزی است.

در نقاط جنوبی خوزستان خرما تنها محصولیست که عمده درآمد کشاورزان را تامین می‌کند و محصولات دیگر جانبی هستند و تولید آنها کمتر از انواع خرماست.

اما در این میان صیفی‌جات، سبزیجات و کشت شلتوک در اراضی کشاورزی استان به مراتب در حال تولید است و با حمایت‌های دولت کم کم رو به افزایش می‌رود.

همیشه نیز اینطور نیست زیرا کشاورزان شادگانی از عدم حمایت‌های دولت می‌نالند و به همین دلیل ما نیز در این گزارش قصد داریم به کشت شلتوک در شهرستان شادگان و مشکلاتی که این محصول با آن روبه روست بپردازیم. مشکلاتی که ناشی از عدم حمایت دولت از خرید تضمینی این محصول است و موجبات بروز موانعی برای تولید مضاعف شلتوک در شهرستان را فراهم کرده است.

*آنچه عاید کشاورز می‌شود ناچیز است

یکی از کشاورزان شادگانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: محصول شلتوکی که در حال برداشت آن هستیم با تحمل سختی‌های فراوان و هزینه‌های بالایی که برای تولید آن پرداخت کردیم به مرحله برداشت و عرضه به بازار رسیده اما آن چه از این محصول عاید ما می‌شود بسیار ناچیز است.

علیرضا احمدی اضافه کرد: بسیاری از محصول نیز به دلیل مشکلات آبیاری و یا شوری آب از بین می‌رود که در این صورت ضرر و زیان هنگفتی متوجه کشاورز می‌شود.

این کشاورز عنوان کرد: در حقیقت درآمدهای ناشی از تولید به هیچ‌وجه جوابگوی هزینه‌های آن نیست.

وی تصریح کرد: تا زمانی که هزینه‌های تولید برنج تا به این حد بالا باشد که نتواند پاسخگوی رنج و زحمات برنجکاران باشد نمی‌توان تولید برنج را در درازمدت انتظار داشت.

احمدی گفت: کشت برنج در این شهرستان با مشکلات ساختاری فراوانی روبه روست، هزینه‌های بالای تولید، پراکنده و کوچک بودن قطعات اراضی، سنتی بودن تولید، قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی، گران بودن تسهیلات اعتباری و کمبود آب زراعی در فصل تولید محصول برنج جمله مهمترین مشکلات این عرصه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه به همت کشاورزان و در صورت حمایت‌های مسئولان می‌توان هر ساله شاهد افزایش تولید محصول شلتوک و برنج در زمین‌های کشاورزی این شهرستان بود خاطرنشان کرد: برای اقتصادی کردن تولید برنج و کاهش هزینه‌های بالای آن یکی از راهکارهای اصولی مکانیزه کردن تولید برنج در مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج است که این امر باید مورد توجه مسئولان مرتبط قرار گیرد.

وی در پایان بیان کرد: دولت سال در واقع برای استان خوزستان قیمت توافقی خرید شلتوک را یک هزار و 900 اعلام کرده بود که متاسفانه این قیمت زمان خرید محصول کشاورزان به یک هزار و 100 تومان کاهش یافته است که این امر به ضرر ما و بخش کشاورزی است.

*دولت خرید تضمینی شلتوک را زنده کند

در ادامه این بحث مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان نیز با گلایه از وضعیت خرید محصول شلتوک از کشاورزان استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: دولت باید خرید تضمینی شلتوک را در خوزستان زنده کند.

حمید مطرودی گفت: قیمتی که دولت برای خرید شلتوک اعلام کرده بود یک هزار و 900 تومان بوده است اما متاسفانه با دست درازی دلالان و شالی‌کوبان این قیمت زمان خرید محصول به یک هزار و 100 می‌رسد.

وی ادامه داد: این وضعیت مشکلات زیادی برای کشاورزان ما ایجاد کرده است و در واقع آنان را برای کشت این محصول در سال‌های آتی دلسرد می‌کند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان عنوان کرد: این مشکلات را به استان ارجاع داده‌ایم اما تاکنون پاسخی برای رفع این وضعیت دریافت نکرده‌ایم.

وی اشاره کرد: البته وضعیت در شهرستان‌های دیگر استان نیز به همین ترتیب است و کشاورزان سایر مناطق نیز چنین مشکلاتی را به دوش می‌کشند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان در خصوص میزان هکتار کشت شلتوک در این شهرستان اضافه کرد: کشت این محصول را در سطح 9 هزار هکتاری انجام می‌دهیم که در همین راستا 15 کمباین به کار گرفته می‌شوند.

وی بیان کرد: میانگین تولید شلتوک شادگان بین 4.5 تا 5 هزار تن است که با توجه به اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به 40 هزار تن افزایش یابد.

مطرودی با اشاره به عمده دلیل افزایش کشت تصریح کرد: آماده کردن اراضی کشاورزی، انجام عملیات آب و خاک مناسب و تامین آب مطلوب از جمله این دلایل است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات پیش روی کشت شلتوک شهرستان گفت: هر ساله بخشی از محصول شلتوک کشاورزان شادگانی به دلیل شوری آب و عدم آبیاری مناسب (که دلیلی اصلی آن عدم توزیع آب مطلوب کشاورزی به این شهرستان است) نابود می‌شود و کشاورزان را متضرر می‌کند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان در پایان بار دیگر از مسئولان امر خواست هرچه سریع‌تر به مشکلات کشاورزی استان خاتمه دهند و در راستای هرچه بیشتر بخش کشاورزی برآیند.

در این زمینه لازم است دولت به تعهدات خود در خرید این نوع محصول عمل کند و جوابگوی مشکلات کشاورزان باشد تا روز به روز بتوان شاهد افزایش تولید محصولات در این زمینه و کاهش مشکلات بخش کشاورزی خوزستان بود.

========

مریم خبازی


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار