شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
شوشان: عضو شورای تحقیقات سازمان آب و برق خوزستان گفت: شبکه های آبیاری نصب شده در اراضی کشت و صنعت های تابع شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این استان بالاترین بازدهی را در کشور دارند.

عبدعلی ناصری در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بازدهی آبیاری در این شبکه ها 52درصد است که 22درصد نسبت به متوسط راندمان 30درصدی در کشور بالاترست.
وی افزود: بالا بودن این بازدهی به دلیل استفاده از هیدروفلوم(لوله های انعطاف پذیر دریچه دار) در این شبکه هاست.
ناصری گفت: مدیریت شبکه ها موضوعی اساسی است که با توجه به پایین بودن راندمان آبیاری در این شبکه ها به کار و تحقیقات بسیار نیاز است تا با استفاده از روش های نوین مدیریت شبکه ها این راندمان را بالا برد.
وی افزود: ضرورت دارد عارضه های منفی را هم به کمترین میزان رساند که در این صورت زه آب کمتری تولید و عارضه های زیست محیطی ناچیزی در پایین دست ایجاد می شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هدف نهایی در نصب شبکه های آبیاری نباید تنها رفع زه آب ها باشد که ضرورت دارد آن ها را مدیریت و با کاهش حجم وروی آب از میزان زهاب ها کاست.
در زمان حاضر یکی از مسایل آب در کشور پایین بودن بازدهی آبیاری است که هم اینک متوسط آن بین 30 تا 35درصد است که این رقم در اراضی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به دلیل برنامه ریزی در مدیریت منابع آبی و استفاده از فناوری متناسب 52درصد است.

تا زمان حاضر سطح لوله های زه کش کار گذاشته شده در این اراضی حدود 19هزار کیلومتر است که بزرگ ترین پروژه زه کشی در کشور محسوب می شود.
در اراضی توسعه نیشکر و صنایع جانبی چهار هزار کیلومتر لوله های هیدروفلوم کار گذاشته شده و خطوط آب رسانی در این اراضی 500کیلومتر است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار