اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۷
اوباما : در برابر ما بخشی از تحریم ها را به حالت تعلیق در می آوریم و این می تواند آغازی برای تعامل ایران و جامعه جهانی باشد. در نهایت این دیپلماسی است که می تواند ما را به نتیجه برساند. گام اولی که امروز به آن رسیدیم، مهمترین پیشرفتی است که ما در برابر برنامه هسته ای ایران داشتیم.
شوشان: سرانجام بعد از سخت ترین و نفس گیرترین مذاکرات دیپلماتیک ، ایران و 1+5 در ژنو به توافق رسیدند.

بدین ترتیب بن بست ایجاد شده در پرونده هسته ای کشورمان ، گشوده شد و راه برای کاهش تحریم ها هموار گردید.

بر اساس توافق ایران و گروه 1+5 ، ایران حق دارد در خاک خود غنی سازی کند. تا پیش از این ، طرف های مذاکره ، به ویژه آمریکا و فرانسه ، به شدت با غنی سازی در ایران و به رسمیت شناختن آن ، مخالفت می کردند. با این حال در سند مورد توافق ، این حق به طور رسمی و کتبی مورد پذیرش قرار گرفته است.

با این حال ، ایران به مدت 6 ماه ، غنی سازی در سطح 20 درصد را متوقف می کند و در عین حال فعالیت در سایت های هسته‌ای اراک، نطنز و فردو  ادامه پیدا می‌کند.

در مقابل ، تحریم نفتی ایران متوقف‬ و ‫فروش نفت در سطح فعلی حفظ می شود‬، ‫تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع می شود‬
همچنین تحریم صنایع خودروسازی، ‫طلا و فلزات گرانبها‬، ‫تحریم های بیمه و حمل و نقل کلا برداشته می شود‬، ‫حق غنی سازی به طور رسمی در عمل و گفتار حفظ می شود‬ و ‫ساختار برنامه هسته ای به طور کامل حفظ می شود.
همچنین بخشی از دلارهای نفتی ایران آزاد و به کشور بر می گردد. رقم اعلام شده توسط منابع مختلف رسانه ای و دیپلماتیک ، متفاوت است و از 4 تا 10 میلیارد دلار گفته شده است.

البته آنچه از مواد این توافق ذکر شده ، غیر رسمی است و هنوز طرفین جزییات را اعلام نکرده اند.
ظریف و اشتون ، رسیدن ایران و 1+5 را رسماً اعلام کرده اند و عراقچی ، معاون وزیر خارجه نیز در صحفه توئیتر خود نوشت: برنامه غنی سازی ما به رسمیت شناخته شد. تقدیم به ملت سرفراز ایران به پاس ده سال مقاومت و ایستادگی.

ظریف در فیس بوک نوشت:  دوستان سلام ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و مذاکرات با موفقیت پایان یافت. غنی سازی به رسمیت شناخته شد. فعالیت ها ادامه خواهد یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی ضروریست.

قرار است مقامات ایران و 1+5 ، به مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو رفته و توافقنامه را رسما امضا کنند.

این خبر با دریافت اطلاعات جدید به روز می شود.

- ظریف در کنفرانس خبری: مهم‌ترین بخش تفاهم به رسمیت شناختن غنی‌سازی ایران است / ما باید براساس اصول برابری، احترام متقابل و نفع مشترک برای پایان دادن به بحران غیرضروری حرکت کنیم. روزهای سختی را پشت سرگذاشتیم. برای حل موضوعی که سال‌ها مورد مذاکره بود به پیش می‌رویم با توجه به احترام متقابل و برابری. باید به یک بحران غیرضروری براساس احترام به حقوق ایرانی‌ها و برداشتن هرگونه تردیدی نسبت به برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز ایران حرکت کرد.

- ظریف : این اولین قدم برای رسیدن به هدف اصلی است. ما باید براساس اصول برابری، احترام متقابل و نفع مشترک برای پایان دادن به بحران غیرضروری حرکت کنیم. آماده هستیم که احترامی که از داست داده بودیم را احیا کنیم‎ و حق و شان خود را داشته باشیم. کمیته مشترکی تشکیل داده‌ایم که به اجرای توافق‌ها نظارت می‌کند. جهتی که پیشبرد ما را مدیریت کند تا بتوانیم اعتماد ایرانی‌ها را به دست آوریم.

- وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که ان. پی. تی به حق غنی‌سازی اشاره‌ای نکرده است گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد. برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و این شناسایی در آن آمده است وقتی که درباره برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز صحبت می‌شود. منطقه ما و خلیج فارس اولویت ماست. این اولویت حفظ خواهد شد و ما این موضع را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم. امنیت منطقه ما و همسایگان ما همیشه حفظ خواهد شد.

- اوباما: ما تلاش کردیم جلوی مسیر احتمالی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را بگیریم و با این توافق در ماههای آینده و برای نخستین بار در سالهای گذشته، برنامه هسته ای ایران پیشرفت نخواهد کرد. تحریم ها تاثیر گذاشتند و با روی کار آمدن آقای روحانی رایزنی های بسیار فشرده ای با ایران داشتیم و امروز دیپلماسی راهی را در برابر ما گشود.

- اوباما : در برابر ما بخشی از تحریم ها را به حالت تعلیق در می آوریم و این می تواند آغازی برای تعامل ایران و جامعه جهانی باشد. در نهایت این دیپلماسی است که می تواند ما را به نتیجه برساند. گام اولی که امروز به آن رسیدیم، مهمترین پیشرفتی است که ما در برابر برنامه هسته ای ایران داشتیم.

- براساس متن توافقنامه ژنو، ایران می تواند به 7 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده خود در بانک های جهان دسترسی پیدا کند.

- آغاز سخنرانی اوباما

- آغاز کنفرانس مطبوعاتی ظریف و پخش زنده از شبکه خبر

- تا دقایقی دیگر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید درباره توافق ژنو سخنرانی می کند.

- تا دقایقی دیگر وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 متن توافقنامه را در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو امضا می کنند.

- پس از نشست خبری چند دقیقه ای، وزیران خارجه ایران و 1+5 و اشتون، باهم دست دادند. جان کری و ظریف وزیران خارجه آمریکا و ایران هم در مقابل دوربین ها باهم دست دادند.

- هم اکنون وزرای خارجه ایران و 1+5 در دفتر سازمان ملل در ژنو نشست خبری برگزار کردند.

-  وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه اشتون نشست خبری چند دقیقه ای داشتند.
برچسب ها: توافق ، هسته ای ، ژنو
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار