شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۷

شوشان : همزمان با هفته زمین پاک و به منظور گرامی داشت این مناسبت اولین نشست شورای عالی حفاظت از محیط زیست شرکت توسعه نیشکر وصنایع جانبی در اهواز برگزار گردید.

در ابتدای این شورا مهندس تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت : از اینکه مباحث محیط زیست به عنوان یکی از اولویت های اصلی در دستور کار مدیران ارشد مجموعه کشت صنعت نیشکر استان قرار گرفته جای خرسندی است و این اداره کل در کنار صنایعی  که در راستای حفاظت از محیط زیست اقداماتی شاخص انجام می دهند خواهد بود. وی حرکت مجموعه کشت وصنعت نیشکر وصنایع جانبی به سمت بهبود و توجه به مباحث حفاظت از محیط زیست سوق پیدا کرده و سلامت زمین در این حوزه به خوبی درک وشناخته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت در سالیان اخیر شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در حوزه محیط زیست با نگاه کارشناسانه و تفکرات نو، ایده های جدیدی را در کشاورزی پایدار هدفگذاری کرده است. مهندس همتی از پسماندهای کشاورزی به عنوان سرمایه نام برد وگفت : از این پسماندها در تولید خوراک دام، کاغذسازی و MDF و بسیاری دیگر از محصولات صنعتی استفاده می شود که هرکدام از این تولیدات در راستای دست یابی به معیشت پایدارتوسعه یابد.

این مقام مسئول افزود، امروز مباحث کشت صنعت نیشکر وصنایع جانبی در زمینه مسائل زیست محیطی از حالت نگران کننده خارج شده و این مجموعه با برنامه ریزیهای منظم و  مدون و حرکت روبه جلو بصورت مستمر در راستای کاهش آلودگی ها گام برمیدارد  ایشان خاطر نشان ساخت کشاورزی پایدار بیشتر از هرمجموعه دیگر در کشت صنعت معرفی شده است و گفت: این مجموعه بهتراز هرمجموعه دیگر قدردان زمین خواهد بود و می داند که توسعه این بخش در گرو توجه به ظرفیت ها وتوان قابل پذیرش زمین می باشد. وی افزود تنها نگرانی ما در این بخش استفاده بیش از حد از سمومی است که به زمین آسیب می رساند که باید با استفاده از شیوه های نوین مدیریت و با استفاده از روشهای بیولوژیک استفاده از سم به حداقل ممکن برسد.

مهندس همتی در بخش پایانی سخنان خوداز اقدام این مجموعه در پروژه CDM (مکانیزم توسعه پاک )و بکارگیری سوخت پاک در تمام کشت صنعت ها قدردانی نمود و گفت ما اقدامات سازنده و نگاههای هدفمند و خردمندانه را ارج می نهیم و امیدواریم که باتوجه به مجموعه اقدامات صورت گرفته واستفاده از فن آوری های نوین   شاهد تولید بیشتر و شکوفایی این صنعت در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری به  سال تولید ملی مزین شده باشیم.

در ادامه این شورا مهندس حسین عامیلی معاون بخش کشاورزی کشت وصنعت نیشکر وصنایع جانبی استان با بیان اینکه استان خوزستان از مهمترین مراکز تولید شکر در کشور می باشد گفت از مجموعه 2 میلیون و صدتن نیاز سالیانه کشور به شکر حدود یک میلیون تن در استان تامین می گردد و بیش از نیمی از آن در شرکت توسعه نیشکر وصنایع جانبی تولید می شود.

وی افزود در کنار تولید شکر تولیدات دیگری از جمله الکل صنعتی، خمیر مایع، MDF و خوراک دام باعث تنوع تولید در این صنعت عظیم شده است وبه سبب همین بزرگی و تنوع نیاز به توجه به مسائل زیست محیطی به خوبی قابل درک است، که باید به نحوی ساماندهی ومدیریت شوندایشان سطح زیر کشت اراضی این مجموعه را 390 هزار هکتار سطح سبز دانست و گفت: این سطح قادر است سالانه یک میلیون و پنجاه هزار تن دی اکسید کربن جذب و 780 هزار تن اکسیژن به طبیعت بازگرداند،این ویژگیها نگاه جامع به محیط زیست را می طلبد وامکان ساماندهی علمی وسیستماتیک میسر نیست مگر در غالب برنامه مدون وبرنامه ریزی شده و به همین منظور اقدام به فعال سازی شورای عالی محیط زیست صنعت توسعه نیشکر وصنایع جانبی نموده ایم که هم از توان کارشناسی مجموعه خود وهم از توان کارشناسی محیط زیست استان بهره مند شویم و مسائل ومشکلات زیست محیطی این صنعت را برطرف نماییم.لازم بذکر است شورایعالی محیط زیست شرکت توسعه نیشکر وصنایع جانبی برای اولین بار در این مجموعه تشکیل گردیده وهر ماه تشکیل جلسه داده و در خصوص مسائل مهم زیست محیطی این مجموعه تصمیم گیری می شود. این شورا مأموریت دارد در راستای حفاظت از محیط زیست، حفظ ونگهداری دستاوردها وسرمایه  گذاریهای زیست محیطی، گسترش فعالیتها محیط زیست در مجموعه، ارزیابی سالیانه شرکت ها در زمینه محیط زیست، حمایت از سازمانهای مردم نهاد، تعامل با سازمانهای ذیربط وغیره انجام وظیفه نماید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار