شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۴

سرپرست منطقه آزاد اروند گفت: رسالت منطقه آزاد اروند در اولويت اول سرمايه‌گذاري است كه در صورت اجراي صحيح آن اشتغال را به‌دنبال خواهد داشت؛ لذا سرمايه‌گذاري در اين منطقه با رويكرد جديدي صورت مي‌گيرد.

بهروز حسيني‌فر  اظهارداشت: تشكيل ستاد سرمايه‌گذاري در اين منطقه يكي از اقدامات ما در سال‌جاري بود كه اين كار علاوه بر اين‌كه در حل مشكلات سرمايه‌گذاران مفيد است، موجب افزايش سرمايه‌گذاري در سال 91 خواهد شد؛ همچنين مسير اخذ مجوز براي سرمايه‌گذاران را كوتاه مي‌كند.

وي بيان‌كرد:‌ سال گذشته 138 ميليارد تومان در منطقه سرمايه‌گذاري شد كه نسبت به سال 89 نزديك به 89 درصد افزايش داشته است. هر چند اين مقدار سرمايه‌گذاري خوب بود اما راضي‌كننده نيست. ما بايد از پتانسيل‌هاي خوب منطقه استفاده كنيم و زمينه لازم براي ايجاد سرمايه‌گذاري را فراهم كند تا رقم سرمايه‌گذاري جهش چشم‌گيري داشته باشد.

سرپرست منطقه آزاد اروند افزود: قرار است كار ساخت شهرك صنعتي نفت و گاز در اين منطقه آغاز شود، زيرا حدود 40 درصد نفت دنيا در منطقه خليج‌فارس كه ما در آن قرار داريم، توليد مي‌شود؛ لذا وقتي نفت وجود دارد طبيعتا صنايع نفت و گاز هم در آن منطقه به يك پتانسيل تبديل مي‌شود. اميدوارم با همكاري دولت شهرك صنعتي نفت و گاز را در اين منطقه ايجاد كنيم. سالانه بخش زيادي از واردات استان در حوزه نفت و گاز صورت مي‌گيرد كه با مذاكره‌اي كه با وزارت نفت شروع كرده‌ايم، قرار است بخشي از تجهيزات صنعت نفت و گاز را در اين منطقه مونتاژ و وارد كشور كنيم.

وي در خصوص حوزه شهرك قطعات مربوط به برق نيز گفت: بيشترين برق كشور چه به لحاظ آبي و چه به لحاظ نيروگاهي در خوزستان توليد مي‌شود. از طرفي بيشترين نياز استان بصره عراق، كه قلب اقتصادي اين كشور به شمار مي‌آيد، به صنعت برق است. در حال حاضر مذاكراتي را در اين خصوص شروع كرده و قصد صادر كردن اين صنعت به كشور عراق را داريم.

حسيني‌فر با اشاره به اين‌كه تجهيزات عمده‌اي از صنايع برق وارد كشور مي‌شود كه با برنامه‌ريزي درست مي‌توان از طريق منطقه آزاد اروند موضوع صادرات برق به كشور عراق را انجام داد، تصريح كرد: توسعه فعاليت‌هاي بنادر آبادان و خرمشهر از اهداف مدنظر ما در سال جاري است كه اميدوارم بتوانيم براي اين دو بندر تجاري توسعه خوبي رقم بزنيم.

وي ادامه‌داد: در سال 90 هيات‌هاي مختلفي از كشورهاي چين، روسيه، آلمان و كشورهاي عربي خليج‌فارس براي سرمايه‌گذاري، از منطقه آزاد اروند ديدن كردند و اميدواريم بتوانيم در سال جاري نيز سرمايه‌گذاري خارجي را به عنوان يك مورد خاص در منطقه رونق دهيم.

سرپرست منطقه آزاد اروند جذب سرمايه و ايجاد زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري در اين منطقه را از اولويت‌هاي اين سازمان دانست و گفت: در حوزه عملياتي از ابتداي تاسيس اين منطقه تاكنون حدود 264 ميليارد تومان پروژه عمراني اجرا شده كه 57 ميليارد تومان آن يعني بالاي 20 درصد كل هزينه‌هاي عمراني مربوط به سال 90 است. بعضي از پروژه‌هاي ما در سال 90 افتتاح و بعضي از آن‌ها در سال‌جاري به‌بهره‌برداري خواهد رسيد.

حسيني‌فر عنوان كرد: امسال بيش از 80 ميليارد تومان اعتبار براي پروژه‌هاي عمراني پيش‌بيني شده است، در حالي‌كه سال‌گذشته حدود 23 درصد هزينه‌هاي جاري را كاهش داديم و تلاش مي‌كنيم اين روند را در سال 91 ادامه دهيم. همچنين با مشاركت سازمان بهزيستي و كميته امداد تعداد 160 واحد مسكوني براي افراد تحت پوشش اين دو نهاد از سوي سازمان مناطق آزاد اروند پرداخت شده و تا روز سوم خردادماه امسال آماده افتتاح خواهد شد. همچنين امسال در دو حوزه مسكن و اشتغال برنامه‌هاي زيادي را براي محرومان در نظر گرفته‌ايم.

وي با اشاره به اين‌كه منطقه شلمچه زمينه بسيار خوبي را براي رونق تجارت و صادرات دارد، افزود: سال گذشته حدود 500 ميليون دلار صادرات به عراق داشتيم، در حالي كه كل صادرات كشور ايران به روسيه 500 ميليون دلار بوده و اين موضوع نشان‌دهنده عملكرد خوب اين منطقه در زمينه تجارت است.

سرپرست منطقه آزاد اروند صادرات به كشور عراق از منطقه مرزي شلمچه را در فروردين‌ماه سال‌جاري 57 درصد عنوان‌ و خاطرنشان‌كرد: علاوه بر اين‌كه گروه‌هاي پيمانكاري‌ ما در زمينه مسكن مهر، راه و برق مشغول به‌كار در كشور عراق هستند، در حال توسعه و رد و بدل‌كردن كالاهاي تجاري با اين كشور هستيم و در هفته‌آينده با راه‌اندازي نمايشگاه در اين منطقه سعي خواهيم كرد تجارت با كشورهاي حوزه خليج‌فارس را رونق دهيم.

حسيني‌فر ميزان تعهد اشتغال اين منطقه در سال 90 را 500 نفر عنوان‌ و بيان كرد: در سال گذشته نه‌تنها به اين تعهد عمل كرديم، بلكه توانستيم براي 2560 نفر اشتغال ايجاد كنيم؛ همچنين تعهدات اشتغال ما در سال‌جاري 550 نفر مي‌باشد كه سعي خواهيم كرد عملكرد خوبي در اين زمينه داشته باشيم.

وي با اشاره به اين‌كه ما بايد سرعت جذب سرمايه‌گذاري در اين منطقه را بالا ببريم، گفت: در سال‌جاري بيش از 20 هزار متر سوله با تسهيلات مناسب در اختيار سرمايه‌گذاران قرار خواهيم داد كه قطعا موجب اشتغال‌زايي بسيار خواهد شد. همچنين قرار است بخشي از اين سوله‌ها را در اندازه‌هاي كوچك ايجاد كنيم تا جوانان آباداني و خرمشهري كه سرمايه محدودي دارند، در اين منطقه اقدام به سرمايه‌گذاري كنند.

سرپرست منطقه آزاد اروند تكميل حوزه‌هاي عمراني نيمه‌تمام را از ديگر اولويت‌هاي كاري اين منطقه دانست و افزود: معماري جانبي سوله نمايشگاه، راه‌اندازي مركز همايش‌ها و پروژه‌هاي ديگري همچون پل كابلي جزيره مينو از اهم اقدامات ما در سال‌جاري خواهد بود.

وي راه‌اندازي صنعت گردشگري در اين منطقه را اقدامي بسيار مهم عنوان كرد و ادامه داد: كشتيراني مسافرتي مشترك با كشور عراق و راه‌اندازي مزرعه پرورش كروكوديل از اقدامات بسيار مهم و در دست اجراي منطقه آزاد اروند مي‌باشد.

حسيني‌فر موج اخير به‌وجود آمده در دنيا را ناشي از تجربيات امام و رهبري دانست و گفت:‌ يكي از كارهاي موثر در حمايت از توليد داخلي، برگزاري نمايشگا‌ه‌هاي مختلف عرضه‌كننده محصولات داخلي است. با انجام اين كار مي‌توان از توليد داخلي حمايت و محصولات خود را به كشورهاي خاورميانه از جمله عراق صادر كرد.

وي در خصوص شرايط حمل و نقل خودروهاي پلاك اروند، تصريح‌كرد: اين خودروها مخصوص ساكنان آبادان و خرمشهر است و عبور و مرور خودرها فقط تا شهرستان اهواز مجاز است، زيرا اگر تعداد متقاضيان زياد شود دولت همين مجوز را هم لغو خواهد كرد. از سوي ديگر استفاده از خودروهاي پلاك اروند براي ساكنان آبادان و خرمشهر در صورتي است كه احراز كلانتري محل در پرونده متقاضي وجود داشته باشد؛ در حال حاضر چيزي حدود 1500 تا 1600 خودرو پلاك اروند در اين دو شهرستان موجود مي‌باشد.

به گزارش ايسنا، سرپرست منطقه آزاد اروند با اشاره به اين‌كه مدت‌ ماندن خودروها در اهواز محدود نمي‌باشد، خاطرنشان‌كرد: ‌متقاضيان جهت دريافت پلاك موقت ابتدا بايد پلاك اروند خودرو را تحويل دهند. پلاك موقت براي يك‌ماه و جهت تردد در كشور صادر  مي‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار