شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
شوشان: نایاب شدن قطره فلج اطفال در اهواز موجب نگرانی خانواده ها شده است.
به گزارش ایرنا ، مادری که نگرانی و آشفتگی از سر و رویش می بارید، جلو آمد و گفت من دیر ازدواج کردم و همین تک فرزند را دارم، اگر زبانم لال فلج شود من چه خاکی به سر بریزم؟! مادر دیگر بچه اش را در هوای سرد پاییزی بغل کرده و می گوید سه ماه است که نوبت قطره فلج اطفال بچه ام رسیده است و از این مرکز به آن مرکز مراجعه می کنم ولی خبری از این دارو نیست. هر روز هم به من می گویند هفته دیگر سر بزنید! دو هفته دیگر بیا!

مادران نگران در راهرو انتظار مرکز بهداشت نشسته اند و هر مادری که از در وارد می شود از نگاه هم دردانه آنها می فهمد که قطره فلج اطفال هنوز نرسیده است.

قطره فلج اطفال تا سن 2 سالگی چهار بار باید به کودکان داده شود و الان پنج ماهی است که این دارو در اهواز نیز کم یاب و نایاب شده است و نگرانی خانواده ها را برانگیخته است.

مراجعه مکرر خانواده ها به مراکز بهداشت و مواجه شدن با جمله ˈقطره فلج اطفال هنوز نرسیده استˈ نگرانی آنها را بیشتر می کند.

گویا واکسن خوراکی این بیماری از کشور بلژیک وارد می شد که با توجه به شرایط کنونی کشور ما، تامین این واکسن با کمبودهایی روبرو شده است .

به زعم کارشناسان امر، بیماری فلج اطفال یک بیماری حاد ویروسی است که می تواند به فلج دایم دسته ای از عضلات بدن منجر شود؛ برای پیشگیری از این بیماری ناتوان کننده بهترین راه واکسیناسیون است.

بیماری فلج اطفال یا پولیومیلیت دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند و راه انتقال این بیماری از طریق تماس مستقیم فرد با فرد، تماس با ترشحات دهان و بینی فرد آلوده یا تماس با مدفوع آلوده به ویروس است، یعنی رعایت نکردن بهداشت فردی و محیطی و تراکم جمعیت از عواملی است که به گسترش بیماری کمک می کند.

واکسن خوراکی فلج اطفال ویروسی است که در بدو تولد، دو ماهگی، شش ماهگی، 18 ماهگی و شش سالگی به کودک خورانده می شود که یک دوز واکسن 50 درصد و سه دوز آن 95 درصد ایمنی ایجاد می کند.

همچنین واکسن خوراکی فلج اطفال بر واکسن تزریقی آن ترجیح دارد زیرا نه تنها ایمنی گوارشی بهتری را ایجاد می کند بلکه فاقد اثرات جانبی از طریق انتقال ویروس ضعیف شده است و مصرف آن نیز ساده بوده و هزینه کمتری را نیز نسبت به نمونه تزریقی دارد.

در خصوص آسیب این بیماری، همین بس که ویروس عامل بیماری از زمان تماس فرد با ویروس تا شروع علائم بین 9 تا 12 روز است و تا زمان ایجاد فلج بین 11 تا 17 روز طول می کشد. ویروس این بیماری از راه دستگاه گوارش وارد بدن بیمار می شود و پس از اینکه خود را در گلوی بیمار تکثیر کرد به جریان خون وی وارد شده و بعد از وارد شدن به نخاع تعدادی از سلول های آن را از بین برده که در نتیجه انتقال پیام های عصبی مغز به اندام مختل می شود.

گفته می شود بیماری فلج اطفال 12 سال است که در کشور مشاهده نشده است؛ البته ریشه کنی فلج اطفال در ایران در حالی صورت گرفته که این بیماری در کشورهای همسایه شرقی شامل افغانستان و پاکستان وجود دارد.

دسترسی به واکسن و داروهای نوزادان که زمانی از آسان ترین امور برای خانواده ها بوده است، امروز مشاهده می شود که به یکی از مهم ترین مشکلات خانواده ها تبدیل شده است.

در یکی از مراکز بهداشت در اهواز که تعداد زیادی از والدین با مراجعات مکرر از رسیدن قطره فلج اطفال سراغ می گیرند، در میان آنها از مادری راجع به کاهش این دارو سوال می شود که در پاسخ می گوید: نوزاد من یک سال و هشت ماه است و نوبت آخرین قطره فلج اطفال او رسیده است. این چهارمین بار است که مراجعه من بی ثمر مانده است. هر بار که می آیم می گویند هفته دیگر یا دو هفته بعد مراجعه کنید. از این مرکز بهداشت به آن مرکز هم مرا ارجاع می دهند ولی خبری از دارو نیست.

مهرداد شریفی رییس مرکز بهداشت شرق اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تنها در مرکز بهداشت شرق اهواز ١٢ هزار دوز مورد نیاز است که این واکسن از طریق معاونت بهداشتی و از طریق وزارت بهداشت فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایمن سازی فلج اطفال در کشور به شاخص صددرصدی رسیده است و پنج سال متوالی است که موردی از آن در کشور مشاهده نشده است، افزود: این امر با ایمن سازی تمام گروه هدف و همچنین وجود سیستم مراقبتی قوی در کشور محقق شد که اکنون کشور ما در مرحله حذف بیماری قرار دارد.

شریفی گفت: به دلیل همسایگی با کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان واکسیناسیون در کشور انجام می شود که موردی از ویروس وارد کشور نشود و ایمن سازی ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: هم اکنون نوسانات کوچکی در تامین واکسن این بیماری به وجود آمده است که تامین آن در شهرستان اهواز با کمبودهایی همراه است ولی بزودی وارد استان خواهد شد.

رییس مرکزبهداشت شرق اهواز افزود: در حال حاضر این واکسن وارد کشور شده و مقداری نیز در داخل کشور تولید شده است که پس از انجام آزمایشاتی بر این واکسن از طریق وزارت بهداشت توزیع خواهد شد.

شریفی با بیان اینکه هیچ نگرانی در خصوص تامین قطره فلج اطفال وجود ندارد و خانواده ها نگران این موضوع نباشند، گفت: قطره فلج اطفال بزودی وارد استان می شود و به اندازه نیاز استان در مراکز توزیع خواهد شد.

در کشور ما که زمانی در ریشه کن کردن فلج اطفال پیشرو و برتر بوده است و حتی با کشورهای همسایه در زمینه ریشه کنی این بیماری همکاری داشته است، چرا باید وضعیتی پیش آید که خانواده ها از بازگشت یا شیوع این بیماری بهراسند؟!

در کشوری که زمانی دادن قطره فلج اطفال به صورت سیار در شهرها و روستاها انجام می شد و احتمال شیوع بیماری به ذهن خانواده ها هم خطور نمی کرد، چرا باید وضعیت به گونه ای شود که نگرانی در جامعه به وجود آید و احساس عجز و استیصال به خانواده ها دست دهد؟! ک /4
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار