شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳

خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: کمبود امکانات بیمارستان نظام مافی شوش که واقع در دو کیلومتری جاده شوش اهواز قرار دارد شهروندان و بیماران را به ستوه آورده است.


 چگونه می‌شود باور کرد که در گذشته‌های دور شوش یکی از بهترین شهرهای جهان دوران خود بوده که معماران، هنرمندان، پزشکان و صنعتگران از جای جای گیتی به این شهر آمده و در سایه دانشمندان در این شهر به علم اندوزی می‌پرداختند.

از روزگارانی حرف به میان است که هیچ خبرگزاری، روزنامه و دولت الکترونیکی وجود نداشت، که انتقادی شود و در سایه انتقاد، سازندگی به وجود آید ولی تا دلتان بخواهد آبادانی و سازندگی در شهر دیده می‌شده است، شوش شهری بود که تمام سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و سعی در پیشی گرفتن از هم داشتند.

باز می‌گردیم به زمان حال حاضر، شوش هم اکنون شهری است که نبود امکانات بسیاری رنج می‌برد. مردم این شهرستان با کم و کاستی‌هایی چون کمبود فضای سبز، مشکلات فاضلاب، عرض کم خیابان‌ها، نبود مراکز درمانی متناسب با جمعیت و ... دست به گریبانند.

از این تفاسیر بگذریم، موضوع اصلی این گزارش بیمارستان شهر است که بیرون از شهر و در دو کیلومتری جاده شوش – اهواز واقع شده است، بیمارستانی که به واقع خود از ابتدای تولد در کما به سر می‌برد.

بیمارستان نظام مافی شوش تنها بیمارستان شهر، دارای یک‌صد تخت ثابت و بخش‌های جراحی، داخلی، اورژانس، اتاق عمل، اطفال و دیگر واحدهای درمانگاهی است، به طور میانگین ماهانه یک‌صد و 20 نفر از مصدومین و بیماران این بیمارستان به علت کمبود امکانات به بیمارستان‌های دیگر شهرهای خوزستان از جمله اهواز و دزفول اعزام می‌شوند.

شهروندانی که به این بیمارستان مراجعه می‌کنند راضی از آنجا بیرون نمی‌آیند، جاده شوش – اهواز روزانه اگر نگوئیم، هفتگی شاهد مرگ مردمی است که به علت کمبود امکانات درمانی مناسب راهی بیمارستان‌های مرکز استان می‌شوند و به علت جراحات و حال وخیمشان در جاده می‌میرند و پس از مرگ نیز به سرعت نور به فراموشی سپرده می‌شوند و انگار نه انگار که همه این مرگ و میرها به علت قصه قدیمی و تلخ کمبود امکانات رخ داده است.

بر روی دیوار اورژانس این بیمارستان تابلوی نصب شده که روی این تابلو جمله‌ای نقش بسته با عنوان "درگیری با پرستاران از سه تا شش ماه حبس دارد" و البته جزیی از قوانین بیمارستان به شمار می‌رود.

*هنوز معاینه نکرده‌اند طلب پول می‌کنند

شهروندی که آمپول به دست منتظر پرستاری است که برایش کارش را انجام دهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش اظهار کرد: به علت کم کاری خودشان این تابلو را روی دیوار نصب کرده‌اند و ادامه می‌دهد که مدتی‌ست که منتظر است تا پرستاری آمپول را برایش تزریق کند.

مراجعه‌کننده دیگری که خود را محمد معرفی می‌کند گفت: برادرم سه شب پیش درد شدیدی را در ناحیه شکمش احساس کرد او را به درمانگاه هفت تپه بردیم تشخیص اولیه آپاندیس بود ولی به علت کمبود امکانات او را به بیمارستان نظام مافی شوش اعزام کردند، وقتی به بیمارستان رسیدیم در بخش اورژانس پزشک بدون معاینه بر لزوم عمل جراحی در اسرع وقت تاکید داشت.

محمد در ادامه تصریح کرد: یکی از پرسنل اورژانس شماره تلفنی به من داد و گفت این شماره پزشک جراح است تماس بگیرید بلافاصله تماس گرفتم کسی که آن طرف خط گوشی را برداشت گفت مبلغ 600 هزار تومان باید پرداخت کنید تا عمل جراحی انجام شود.

وی اضافه کرد: به جراحی که آن سوی خط گوشی را برداشت گفتم شما هنوز معاینه نکرده از پشت خط تشخیص عمل دادید در ادامه نگذاشت حرفم تمام شود گفت پول را واریز کنید تا بیمارتان برای بستری و عمل به بخش معرفی شود.

محمد خاطرنشان کرد: صبح شده بود، خودم را به شهر رساندم و پول را به حساب شماره‌ای که جراح داده بود ریختم و به بیمارستان برگشتم و فیش را به پذیرش دادم تا کارهای بستری برادرم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در سالن انتظار برای یکی از کسانی که در کنارم نشسته بود قضیه را تعریف کردم گفت روال کار همین است.

این شهروند شهرستان شوش همچنین عنوان کرد: معلم هستم و چند سالی را در آلمان مامور به خدمت بوده‌ام و همراه خانواده در آنجا زندگی کرده‌ام حال که برگشته‌ام می‌بینم که هم شهری‌های من در چه فقری به سر می‌برند و صدایشان هم در نمی‌آید البته اگر هم اعتراضی داشته باشند گوش شنوای نیست.

وی اظهار کرد: این در حالی است که ما تاریخ و هویتی چند هزار ساله را در کارنامه سرزمینمان ثبت شده داریم و همه جا نیز به این قدمت و هویت می‌بالیم ولی افسوس که گرد و غبار بی‌توجهی، دیواری بین مسئولان و مردم به وجود آورده و مردم زیر این گرد و غبار در حال ناپدید شدن هستند.

محمد گفت: بعد از عمل کنار برادرم بودم که یک مرد همراه دو بچه خردسال وارد بخش شد،‌ یکی از این دو کودک را در یکی از اتاق‌های بخش روی تخت گذاشتند، پرستاری که کودک را روی تخت می‌گذاشت زبان عربی را متوجه نمی‌شد به سمتشان رفتم و حرف‌های مرد را برای پرستار ترجمه کردم با مرد روستایی که حرف زدم متوجه شدم اهل روستای سلمان داوود است این روستا 50 کیلومتری شوش واقع شده است.

در حال صحبت با محمد، مرد روستایی را سرگشته و حیران در حال رفت و آمد می‌بینیم به زبان فارسی نیز مسلط نیست، از محمد کمک می‌گیریم و با او نیز گفت‌وگویی کوتاه داریم.

*پول ندارم فرزندم را با داروی گیاهی درمان می‌کنم

مرد روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش اظهار کرد: پای پسرم هنگام شنا در آب رودخانه به شیشه اصابت کرده و پاره شده است، باید پزشک متخصص اورتوپد پای فرزندم را معاینه کند ولی به علت عدم حضور پزشک متخصص پسرم بستری شده است.

وی بیان کرد: گویا پزشک متخصص خیال آمدن ندارد، یکی از پرستاران بخش شماره تلفنی به پدر کودک داده است تا تماس بگیرد.

مرد روستایی تصریح کرد: تماس گرفتم و گفتند باید 300 هزار تومان واریز کنید تا کودک را عمل کنیم، و حالا این مبلغ را ندارم که واریز کنم.

محمد که در این دو روز در بیمارستان شاهد خیلی ماجراها بوده است تحملش در حال ته کشیدن است به مسئولان حاضر در سالن اعتراض می‌کند و مسئولی که جوابگو است صدای بلندش را در بخش رها کرده و به علامت اعتراض گفت ساکت شوید اینجا بیمارستان است.

پدر کودک به علت اینکه نتوانست پول را تهیه کند با رضایت کتبی فرزند خود را مرخص کرد و با خود برد و وقتی از بخش خارج می‌شد زیر لب الفاظ عربی زمزمه کرد، وقتی به محمد نگاه کردیم بدون اینکه بخواهیم ترجمه کند گفت پدر کودک زیر لب می گفت از داروهای گیاهی استفاده می کنیم 300 هزار تومان هم نمی شود.

محمد در ادامه گفت: در سه روزی که در بیمارستان بودم شاهد ماجراهایی بودم که فقط افسوس خورده‌ام.

تصمیم گرفتم در این زمینه و در راستای مشکلات پیش روی مراجعه‌کنندگان به بیمارستان نظام مافی شوش به سراغ رئیس بیمارستان بروم که البته با تماس تلفنی موفق به صحبت با وی شده و علت این کمبودهای درمانی را از وی جویا شدم.

*تزریق پزشک متخصص به بیمارستان نظام مافی

سرپرست بیمارستان نظام مافی شوش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با بیان اینکه بیمارستان نظام مافی مشکل کمبود تخت ندارد اظهار کرد: در حال حاضر 30 درصد تحت‌های بیمارستان نظام مافی شوش حالی هستند و مشکل کمبود تحت نداریم.

صادق خوسیان ادامه داد: بیمارستان نظام مافی شوش از جمله بیمارستان‌های سطح دو به حساب می‌آید و با توجه به سطح بیمارستان، تمام متخصصان مربوطه در این بیمارستان وجود دارند.

وی از پیگیری رفع مشکل دو متخصص دیگر خبر داد و خاطرنشان کرد: به زودی یک متخصص گوش و حلق بینی و متخصص چشم را به جمع دیگر متخصصان بیمارستان اضافه می‌کنیم.

سرپرست بیمارستان نظام مافی شوش تصریح کرد: در حال حاضر 30 درصد تحت‌های بیمارستان نظام مافی خالی هستند.

وی بیان کرد: درصد اشغال تخت از 55 درصد در سال گذشته به 70 درصد رسیده و هم اکنون 30 درصد ظرفیت اسمی بیمارستان خالی است.

خوسیان همچنین از ساماندهی پسماندهای بیمارستانی و پزشکی در شوش خبر داد و گفت: زباله‌ها در بیمارستان نظام مافی شوش از مبدأ به صورت زباله‌های عفونی و عادی تفکیک و با استفاده از دستگاه‌های زباله‌سوز امحا می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه دستگاه‌های زباله‌سوز موجود پاسخگوی حجم زباله‌های تولید شده نیست در همین راستا با پیگیری‌های نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و دانشگاه علوم پزشکی دزفول نسبت به خرید دستگاه جدید با گنجایش یک‌هزار لیتر در هر نوبت شده است.

سرپرست بیمارستان نظام مافی شوش با اشاره به امحای غیربهداشتی پسماندهای مراکز درمانی در سطح شهر تصریح کرد: دستگاه جدید ظرفیت امحای زباله‌های این مرکز را نیز دارد.

وی ادامه داد: با همکاری نظام پزشکی و شهرداری شوش و همچنین اطلاع‌رسانی توسط این مراکز، واحد پسماند بیمارستان نظام مافی آماده همکاری با مراکز درمانی سطح شهر برای نابودی این زباله‌ها است.

خوصیان در پایان بیان کرد: امحای غیربهداشتی زباله‌های عفونی و شیمیایی بیمارستانی علاوه بر انتشار بیماری‌ها سبب افزایش ناهنجاری‌ها و سرطان‌ها می‌شود.

و البته با ذکر همه این موارد نمی‌توان بخش ضعیف بهداشت و درمان را در شهرهای مختلف استان خوزستان نادیده گرفت و امید است مسئولان با توجه به بروز بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا و وجود راه‌های پرخطر، همتی مضاعف برای رفع مشکلات این بخش در استان داشته باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار