شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱

 

انتخابات تبلور اراده مردمی و نماد دموکراسی در جوامع بشری است وقتی خواسته شود حاکمیت مردمی از مردم و برای مردم شکل بگیرد لاجرم و برحسب قوانین موضوعه حق انتخاب و گزینش را برای تشکیل پارلمانهای کوچک و بزرگ به شهروندان واجد شرایط می سپارند.

در نظام جمهوری اسلامی مجلس شورای اسلامی از اهمیتی خاص برخوردار است و از آن به عنوان خانه ملت یاد شده که در رأس امور نیز می باشد مردم شریف ایران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به پای صندوق های رأی می روند.

اهمیت سرنوشت سیاسی. اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای شهروندان، که فرزندانشان با تزریق خون درخت انقلاب اسلامی را آبیاری کرده اند آنچنان حائز اهمیت است که گاه با بینش عمیق و بالای سیاسی خود چنان نتیجه انتخابات را رقم می زنند که پیش بینی آن توسط تحلیگران گاه دشوار و بسیار سخت نشان میدهد.

آنگونه که در انتخابات اسفند ماه مجلس نهم در خوزستان رقم خورد براستی چه کسی تصور می کرد سید جاسم ساعدی نماینده ادوار مختلف و عضو هئیت رئیسه مجلس جای خود را به یک پزشک جوان بسپارد یا عبدالله کعبی در آبادان شکست بخورد!

لذا نگارنده سعی بر آن دارد تا از نگاهی دیگر به تحلیل انتخابات پرداخته برحسب وظیفه و رسالت روزنامه نگاری و در ادامه مقاله آسیب شناسی انتخابات خوزستان که در سایت وزین شوشان نگاشته شده و برخی نشریات خوزستان نیز آنرا به چاپ رساندند به نوعی استان را از گزند آسیب جدی حاصل از چگونگی انتخاب مردم بررسی و مورد کنکاش قرار داده و ذهن شهروند هوشیار، بصیر و آگاه خوزستانی را بتوجه اتخاذ تاکتیک مناسب جهت رسیدن به استراتژی مهمتر که همانا منافع استان خوزستان است جلب نماید.

مردم عزیز ما در خوزستان به 9 نفر نماینده سابق رأی ندادند و در مجموع 12 نماینده مجلس هشتم در حضور از رقابتها باز ماندند و تنها سید شریف حسینی بعنوان پدیده انتخابات خوزستان در کنار سادات ابراهیمی نماینده محترم شوشتر به مجلس راه یافتند و سرنوشت 4 نماینده دیگر در اهواز، آبادان دشت آزادگان در مرحله دوم رقم خواهد خورد.

نمایندگانی که سه نفر از آنها عضو مقتدر کمسیون انرژی هستند و نماینده دیگری که در غیاب آواییی نماینده مجلس هشتم دزفول تنها عضو کمسیون امنیت ملی است لذا زنگ خطر در مرحله اول نواخته شد و درخواست شهروندان در شهرستانها با تغییر نمایندهها عملی گردید.

عدم حذف این چهار نماینده می تواند حکایت از محبوبیت و داشتن پایگاه مردمی نسبت به سایر هم قطاران خود دانست.

نگارنده اگر بخواهد سیاست بیطرفی را رعایت کند نمیتواند از این موضوع بگذرد و به اهمیت هئیت رئیسه مجلس و کمیسیونها در مجلس نهم و نقش آنها در توسعه استان خوزستان بیتفاوت بماند لذا با دقت هر چه تمامتر به این موضوع فکر و تأمل کنیم تا قدرت چانهزنی در مجلس را بالا آورده سهمی در هئیت رئیسه مجلس و کمیسیونها داشته باشیم و این امر زمانی محقق می شود تا در کنار سید شریف حسینی و سادات ابراهیمی از وجود کاندیداهای مجرب و با تجربه بهرهمند گردیم.

قطعاً تقدیم رأی به نمایندگان باقی مانده از مجلس هشتم در مرحلۀ دوم با نگاه کشوری و استانی خواهد بود و با دادن چنین فرصتی بگوئیم این ما نیستیم که لایق نبودیم آن دیگرانند که ما را فراموش کردهاند وگرنه از حذف 12 نماینده چندان هم خوشحال نیستم و انشاءالله در مدیریت های کلیدی و اجرایی از نمایندگان سابق استفاده شود و نمایندگان مجلس نهم قدر خوزستانی ها را بدانند .

پس اکنون که تغییر مهم صورت گرفته و پیام مهمتر نیز صادر شده است فرصت پس از تغییر را هم تجربه کنیم و مجربان نیز این فرصت را پاس دارند!

خوانندگان محترم نیک میدانند که امروزه جهان به دهکده ای کوچک به یمن وسایل پیشرفته و مدرن ارتباط جمعی اطلاعاتی، تصویری، رایانهای، اینترنتی و ...... تبدیل شده است و شعار جهانی فکر و منطقه ای عمل می کنیم از همین موضوع نشأت گرفته است لذا در سطحی پایین تر منطقی و عقلانی نخواهد بود که از این منظر این مرحله، استانی فکر کنیم و شهرستانی عمل نمائییم.

آیا مصالح و منافع شهرستان ما در گرو مصالح و منافع استان عزیز ما خوزستان نمیباشد؟ تقدیم خون پاک هزاران شهید در شهرستانهایی که مستقیم درگیر جنگ نبودند جز حفظ تمامیت ارضی کشور و خوزستان عزیز است . خوزستانی که به فرمایش حضرت امام دین خود را به اسلام ادا کرد و بحمداله استان ما علی رغم تنوع قومی و اقلیمی برآیند فرهنگ های کشور است.

اجازه بفرمائید نگاهی به گذشته داشته باشیم. مهمترین کمیسیون مجلس شورای اسلامی کمیسیون انرژی است و حدود نیمی از اعضای آن خوزستانی بودند که رأی نیاوردند.

این یک پیام مهم بود که مردم دادند و عملی کردند تا چهرههای جدیدی به مجلس راه یابند. کمی منطقی تر و با تأمل بیشتر فکر کنیم . خلاء اعضای مجرب کمسیون انرژی در استانی که نفت خیز است و محروم چگونه پر میشود؟

ما با وجود نیمی از اعضا کمیسیون انرژی چنین وضعیتی داریم پس با حضور نمایندگان مجرب و سرشناس سایر استانها که چشم به این کمسیون مهم دوختهاند سرنوشت منافع خوزستان چگونه خواهد شد؟

نگارنده معتقد است در صورت تحقق چنین امری علاوه بر افزایش استخدام غیر بومی بایستی شاهد ورود مدیران نفتی غیر بومی نیز باشیم. پس شایسته است همانطوری که پیام ها داده شد پیامد ها نیز مدنظر قرار گیرد. به امید دیدار پای صندوقهای رأی و خلق حماسه ای جاویدان در 15 اردیبهشت.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار