شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
حضور قضات در زندانها با رویکرد کمک به زندانیان واجد شرایط باشد
شوشان: رئیس سازمان زندانهای کشور در جمع رئیس کل و معاونین قضائی و اعضای شورای مرکزی کاهش جمعیت کیفری خوزستان گفت: نگرش و رسیدگی قضایی در زندان با نگرش و پرداخت قضایی بیرون زندان متفاوت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زندانهای خوزستان ، غلامحسین اسماعیلی با بیان مطلب فوق افزود : رسیدگی و پگیری قضائی در بیرون زندان مبتنی در جرم یابی و رسیدگی به جرائم است اما رسیدگی قضائی در زندان بر مبنای جرم شناسی ،علل جرم و در نهایت یافتن علاجی برای درمان مجرم از جرم و در صورت صلاحدید و داشتن صلاحیت ، فراهم سازی موجبات استخلاص زندانی است .
این مقام ارشد قضائی کشور تصریح کرد : بر این مبنا سفارش این است که قضات زمانی که برای  رسیدگی قضایی زندانیان وارد زندان می شوند ، دیگر رویکرد جرم انکارانه  را نداشته باشند و بداند که در زندان هدف کمک به افراد واجد شرایط است.
اسماعیلی در ادامه با ذکر مثال های از رویه های زندان محور در رسیدگی به جرائم از سوی برخی از محاکم قضائی ، گفت: به واسطه ی بررسی مستمر انجام شده از وضعیت کیفری زندانیان در کشور و پایش احکام کیفری زندانیان در اثناء بازدیدهای مختلف از زندانها  در یافته ام ، به این نتیجه رسیدم که در برخی از موارد اگر به صحبت زندانیان  درست گوش داده شود ، می توان فرصت ها را برای کمک به برخی از افراد که صلاحیت برخورداری از رأفت را دارند یا مستحق رأفت قضائی هستند را یافت و به آنها مساعدت نمود .
عضو شورای عالی قضائی کشور با بیان اینکه  مجرم باید به مقدار غلط و اشتباهش تنبیه شود نه بیشتر گفت : بررسی آمارها و رویه های کیفری حکایت از آن دارد ، که می توان در زمینه کاهش جمعیت کیفری گامهای افزونتری نسبت به آنچه انجام پذیرفته است برداشت و چناچه بارها تأکید شده است منظور از کاهش جمعیت کیفری رها کردن مجرمان خشن و خاص و نافیان امنیت جامعه در اجتماع نیست، تاکید ما نگهداری و اعمال اقتدار قضایی برای اینگونه مجرمین است و در مقابل بر عدم ورود زندانیان جرایم غیر عمد ، غیر مهم و اندسته از افردی که سببی برای نگهداری آنان در زندان نیست توصیه و تاکید داریم.
 گفتنی است رئیس سازمان زندانهای  کشور به همراه مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی این سازمان در سفر سه روزه ای برای بررسی روند اقدامات جاری در استان با محوریت ارتقاء نظام زندانبانی به خوزستان سفر کرد و در بدو ورود مورد استقبال رئیس کل دادگستری استان ، مدیرکل زندانها و مقامات ارشد این دو دستگاه  قرار گرفت .
وی در این بازدید از زندانها و مراکز تأمینی و تربیتی تابعه استان بازددی بعمل آورد و با توضیحات مدیر کل زندانهای خوزستان و بررسی اقدامات انجام شده،  از نزدیک با روند ارتقاء نظام زندانبانی در استان قرار گرفت.
رئیس سازمان زندانهای کشور با همراهی مدیر کل زندانهای خوزستان و جمعی از مسئولین ستادی این اداره کل و کانون اصلاح و تربیت اهواز،  در دیدار صمیمانه با مهرجویان جوان این مرسسه تأدیبی و تربیتی   خطاب به آنان گفت: انتظار این است که جوانان استان خوزستان که در مهد دلاورمردیها و حماسه های دفاع مقدس و ارزشهای عالیه انقلابی و اسلامی پرورش یافته اند  مرتکب خطا نشوند و اگر شدند تکرار نکنند.
اسماعیلی  اشاره به ایام ماه صفر که مزن به ایام سوگواری برای اهل بیت پیامبر (ع) است گفت: اگر شما به محبت اهل بیت  تمسک بجوئید و با تقویت معنویت پیش خود و خدا ، از بزه پشمیان و نادم شوید و عهد کنید که دیگر مرتکب بزه کاری نگردید، قطعا اگر عمد  و اصرار در انحراف نداشته باشید همان ائمه (ع) شما را از وسائیس و دسایس محفوظ خواهند داشت شما را در تنگناها و گرفتاریها رها نخواهند کرد.
وی افزود: اگر فرد اصرار بر ناهنجاری، کجروی و جرم داشته باشد یک روز تاوان سنگینی را میدهد که شاید به اسانی قابل جبران نباشد، لذا باید از برکات  و رأفت نظام اسلامی در فراهم سازی فرصت تنبه و ندامت  بهره جست و با استفاده از خدمات اموزشی و تربیتی جاری در این مراکز و توسل به خداوند سبحان و تمسک به ائمه معصومین تلاش کرد تا از کجروی و گناه دوری جوئید به صراط رستگاری  باز گردید .
شایان ذکر است رئیس سازمان زندانهای کشور و هیأت همراه در بازدید 3 روزه خود از زندانهای مرکز  و تابعه استان خوزستان بازدید کرد، دیدار با زندانیان و بررسی مسائل و مشکلات قضائی  آنان  و روند ارائه خدمات نظام زندانبانی را به زندانیان از نزدیک بررسی نمود .




نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار