شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰
شوشان: يك كارشناس كشاورزي خوزستان پيشنهاد داد با توجه به مزاياي فراوان كشت برنج به روش خشكه كاري، برنجكاران استان در راستاي اقتصادي شدن توليد خود از اين روش استفاده كنند.
به گزارش شوشان ، اميد فراز گفت: كشت برنج به روش خشكه كاري كاملا اقتصادي بوده و ضمن اينكه حجم آب مصرفي و ميزان بذر را كاهش مي دهد باعث ساده شدن مديريت مزرعه هم خواهد شد.
وي گفت: خشكه كاري برنج را مي توان با حداقل عمليات خاكورزي انجام داد كه از نظر مديريت بقاياي گياهي، اقدامي ارزشمند در جهت رسيدن به اهداف زيست محيطي و توسعه پايدار كشاورزي است.
اين كارشناس زراعت و اصلاح نباتات با اشاره به اينكه هم اكنون برنج در خوزستان به دو روش نشايي و خشكه كاري كشت مي شود تاكيد كرد: يكي از راهكارهاي تغيير اصلاح نگرش در مديريت توليد برنج، ترويج كشت اين محصول به روش خشكه كاري است. در روش خشكه كاري، بذر برنج بطور مستقيم در خاك كشت مي شود. اميد فراز يكي از ويژگي هاي بارز روش خشكه كاري برنج نسبت به روش نشاكاري را كاهش چشمگير مصرف آب برشمرد و گفت: خشكه كاري برنج روشي موثر در راستاي حفاظت از منابع آبي استان خوزستان است.
اين كارشناس كشاورزي گفت: دیر یا زود کشاورزان باید به این شیوه تولید برنج روی آورند، زیرا شیوه های قدیمی نه به صرفه است و نه منابع آبی در آینده اجازه چنین کاری را خواهد داد.

وي صرفه جويي در ميزان بذر مصرفي، تهيه زمين با حداقل عمليات خاكورزي، ساده تر شدن كنترل علفهاي هرز، جوانه زني بهتر بذر، افزايش بهره وري در استفاده از نهاده ها، يكنواختي در سطح سبز مزرعه و همچنين افزايش سود خالص كشاورزان را از ديگر مزاياي كشت برنج به روش خشكه كاري برشمرد و گفت: اين امر باعث پيشگيري از پديده نامطلوب مهاجرت روستاييان به شهر مي شود. فراز افزود: کشت برنج به روش خشکه کاری هزینه ها و سختی کار کشاورزان را بشدت کاهش می دهد و از آنجایی که به آب بسیار کمی در این روش نیاز است، کشاورز می تواند میزان سطح زیر کشت برنج خود را به چند برابر افزایش دهد که این امر هم درآمد کشاورزان را افزایش می دهد و هم در نهایت خودکفایی در تولید برنج را به ارمغان می آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار