شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۰

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول از ابداع خطی فانتزی به نام ستاره و نوآوری در سبك خط لاتین توسط هنرمند و خطاط خوش ذوق دزفولی خبر داد.

غلامعلی تاج در گفت و گو با ایرنا افزود: 'شهرام ستاره' یكی از خطاطان برجسته شهرستان دزفول و كشور است كه در سال های اخیر تلاش های زیادی را در خوشنویسی و كار تحریری كه هنر بسیار با ظرافتی است كرده است.

وی گفت: این هنرمند دزفولی با مجوز ارشاد به عنوان مدرس در كارهای فرهنگی و هنری مشغول به كار است و در جشنواره های مختلف مقام هایی را كسب كرده است.

' شهرام ستاره ' نیز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا كاربرد خط فانتزی ستاره را برای نوشته های عنوان و یا سرفصل بویژه درحرفه تابلونویسی ،طراحی آرمه و لوگو عنوان كرد و گفت: این خط ابداعی از نظر شكل ظاهری و فرم و شیب كلمات با دیگر خطوط مشابه تفاوت دارد.

وی افزود: حروف و كلمات در این نوع خط دارای شیب ملایم به سمت راست می باشند لذا رعایت خط زمینه بسیار ضروری است.

این هنرمند دزفولی در ادامه به جزییات نحوه جای گیری حروف روی خط زمینه در خط فانتزی ستاره اشاره كرد.

این خطاط برجسته كار خود را به خط و فونت فارسی بسنده نكرده و به گفته وی در خط تحریری لاتین نیز نوآوری هایی داشته است.

وی در این خصوص گفت: خطوط غیر ایرانی هم مانند خطوط ایرانی از انواع و اشكال متفاوتی برخوردار می باشند كه در كتاب تالیفی خود آموزش كامل خط تحریری لاتین پیچی پرداخته شده كه از نظر ظرافت و آزادی عمل و در عین حال زیبایی خاصی كه داراست بیشتر از سایر خطوط لاتین مورد توجه علاقه مندان این رشته قرار می گیرد.

وی افزود: به دلیل اینكه تا به امروز آموزش خط لاتین و توجه به قواعد نگارش این خط در هیچ كلاس و جزوه ای بطور كامل و جامع صورت نگرفته است ، لذا بواسطه سال ها تلاش وتفحص در سبك های مختلف این خط توانستم سبكی نو و متمایز از سایر شیوه های خط پیچی ابداع كنم كه ضمن زیبایی و لطافتی موزون كه در پیچ و تاب حروف و كلمات جاری است، از حیث فضای هنری و هندسه خط كه در ذهن بیننده تداعی می شود بسیار شبیه به خط شكسته نستعلیق ایرانی است و مورد توجه و تایید كارشناسان و هنرمندان صاحب نام قرار گرفت.

وی خاطر نشان كرد: آموزش دو فونت یاد شده به همراه آموزش خط تحریری نستعلیق ، شكسته و نسخ در كتاب 'آموزش كامل خط تحریری' با خط و تالیف خود و انتشارات فرهنگسرای میردشتی در پنج هزار نسخه در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

ستاره افزود: گزیده اشعار سهراب سپهری به خط شكسته را زیر چاپ دارم كه در اسرع وقت در اختیارهنر دوستان و علاقه مندان قرار می گیرد.

شهرام ستاره خطاط برجسته دزفول به موفقیت های زیادی در هنر دست یافته از جمله هفت بار رتبه اول جشنواره هنرهای تجسمی استان خوزستان را كسب كرده و به مناسبت روز معلم در سال 68 رتبه اول كسب كرد.

ستاره همچنین در مسابقه طراحی آرم و لوگو در سال 82 رتبه برتر كشور را ازآن خود كرد و موفق به كسب دو دعوتنامه از موسسات هنری Art and framming لوس آنجلس و لاس وگاس در سال های 79 و 80 شده است.

شركت در جشنواره بزرگداشت سعدی در زمینه خط لاتین در كشور هند، چاپ نفیس كتاب گزیده اشعار قیصر امین پور ، تالیف كتاب آموزش كامل خط تحریری شامل پنج خط و كتاب آموزش خط تحریری لاتین برای اولین بار در كشور و كتاب رباعیات حكیم خیام به خط لاتین، ابداع خط فانتزی ستاره و نوآوری در سبك خط لاتین و آموزش خوشنویسی به علاقه مندان از سال 70 تاكنون از دیگر موفقیت های وی در زمینه خط و هنر بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار