شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۸۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
روزنامه قانون نوشت: استعفای نمایندگان استان‌های خوزستان و کردستان در اعتراض به لایحه بودجه پیشنهادی دولت، بررسی اولین بودجه پیشنهادی دولت روحانی را وارد فاز تازه‌ای کرد.
در حالی که از مدت‌ها قبل، دولت بر این مسئله تاکید کرده بود که با توجه به حجم درآمدها و وضعیت اقتصادی چاره‌ای جز تدوین بودجه‌ای انقباضی برای سال آینده ندارد، اما در اولین واکنش ، نمایندگان استان‌های خوزستان و کردستان ترجیح دادند با استعفای دسته‌جمعی اعتراض جدی خود را به مفاد این لایحه نشان دهند. اعتراض نمایندگان این دو استان به کاهش اعتبارات این استان‌ها بود.
مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و‌گو با خبرنگار ما در تحلیل اتفاقات رخ داده ، گفت: من به عنوان یک استاد دانشگاه و یک شهروند ، در حقیقت بسیار خوشحال می‌شوم که نمایندگان مجلس لایحه بودجه پیشنهادی دولت را نقد کنند و نقاط ضعف و قوت آن را آشکار سازند اما چنین برخوردی برای من جای تعجب دارد.
 وی که اصرار داشت از عنوان "کمک کارشناس" برای معرفی وی استفاده شود، ادامه داد: من متعجبم که وقتی دولت قبلی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را منحل کرد و نسبت به توزیع کیلویی بودجه اقدام می‌نمود و نتیجه این شد که بی‌انضباطی اقتصاد ایران را فرا گرفت، چرا هیچ اعتراضی صورت نگرفت؟ چرا سفرهای استانی که باعث بی‌نظمی بودجه‌ای شد، اصلا اعتراض نمایندگان را برنیانگیخت؟ همین حالا گزارش‌های ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد 70 درصد طرح‌های عمرانی مصوب سفرهای استانی نیمه‌کاره مانده است. در نتیجه بی‌انضباطی گسترده، درآمدهای نفتی و مالیاتی به شدت کاهش یافته است چرا که در ایران حتی مالیات نیز وابسته به نفت است و وقتی نفت چرخ اقتصاد را نچرخاند، درآمد دولت از محل عوارض گمرکی و مالیات بر واردات و... نیز کاهش خواهد یافت. حالا در چنین شرایطی من تعجب می‌کنم که چطور نمایندگان به این مسئله واکنش نشان می‌دهند و استعفا می‌کنند؟

 برخورد ملوک الطوایفی به زیان امنیت ملی است
 وی گفت: دولت قبلی نامنظم‌ترین دولت در تاریخ مشروطه ایران است. اصلا وقتی این دولت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را منحل کرد و طی هشت سال حتی یک بار هم لایحه بودجه را به موقع تقدیم مجلس نکرد، کسی در اعتراض استعفا نداد اما حالا در برخورد با دولتی که قصد دارد انضباط مالی را در دستور کار خود قرار دهد، استعفا می‌کنند و برخوردهایی از این دست دارند.
 وی گفت: نماینده مجلس ، از نفت جنوب تا شیلات شمال باید از منافع ملی دفاع کند و برخورد ملوک الطوایفی امنیت ملی را به شدت خدشه‌دار می‌کند. همین نمایندگان خوزستان که امروز معترض هستند، چرا در زمان خشکی کارون استعفا ندادند؟
وی چنین نتیجه گرفت که برخورد نمایندگان با توجه به این مسئله برخوردی سیاسی است. وی گفت: استعفا در برخورد با این موضوع کمی عجیب است چرا که وظیفه نمایندگان مجلس چکش‌کاری لایحه بودجه است و می‌توانند حجم بودجه را کم یا زیادی کنند.

 تخصیص بودجه عمران 92؛کمتر از 20 درصد
 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نمایندگان در حالی به کاهش بودجه معترض هستند که از 56 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال 1392 کمتر از 12 هزار میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت، گفت: خب، این نشان می‌دهد حجم تخصیص اعتبارات عمرانی کمتر از بیست درصد در سال جاری است. حالا دولت آمده و بودجه عمرانی سال آینده را بر اساس عملکرد بودجه جاری سه برابر کرده است. این وضعیت نشان‌دهنده چیست؟ آیا نباید امروز مردم به این وضع معترض شوند که چرا مجلس بودجه سال 1392 را آبکی بسته است و اعداد و ارقام غیرواقعی آن را مورد تایید قرار داده است؟
وی اضافه کرد: به نظر من مجلس با این پدیده برخورد منطقی ندارد و من این برخورد را نوعی برخورد پوپولیستی می‌دانم که هم به ضرر استان خوزستان و هم به ضرر سایر استان‌هاست.
وی گفت: باید واقعیات را پذیرفت. فقط شخص احمدی نژاد مسئول این حجم بی‌انضباطی گسترده در اقتصاد ایران نیست. اتفاقا کسانی که در مقابل اقدامات دولت وی سکوت کردند و بودجه‌های غیرواقعی را مصوب کردند و اجازه دادند چنین وضعیتی در اقتصاد ایجاد شود نیز در این پروسه مقصر هستند. اتفاقا من خوشحال می‌شوم این دسته از نمایندگان مستعفی شوند و اجازه دهند که انتخابات زودرس برگزار شده و کسانی روی کار بیایند که قصد برخورد علمی با وقایع را داشته باشند.

 چرا به بد شدن اوضاع اعتراض نکردید
وی گفت: من سوالی از نمایندگان معترض به بودجه سال آینده دارم که امیدوارم از سوی آنان پاسخ داده شود. وقتی در هشت سال گذشته شاخص‌های کلان اقتصادی بدتر شدن وضعیت ایران را نشان می‌داد و حرکت دولت خلاف برنامه چشم‌انداز بود، چرا نمایندگان معترض نشدند؟ مگر طبق اهداف پیش‌بینی شده در برنامه چشم‌انداز مقرر نبود که ایران در بیست سال شاگرد اول منطقه شود، اما شاخص‌های اقتصادی ایران حکایت از بدتر شدن وضعیت دارد. وضعیت طوری شده است که آذربایجان و ترکیه و امارات از ما جلو افتاده‌اند. جوابگوی این عقب افتادگی کیست؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه سال آینده را بودجه‌ای به شدت انقباضی ارزیابی می‌کنید یا خیر، گفت: ببینید ، دولت چاره‌ای جز تصویب این بودجه نداشته است. ما به‌دلیل شرایطمان مجبوریم به این بودجه تن دهیم. حالا اگر نمایندگان مجلس معترض هستند می‌توانند بودجه نهادهای غیرپاسخگوی فرهنگی را در سال آینده تقلیل دهند و اعتبارات آن را به خوزستان و کردستان و... بدهند. اما واقعا نمایندگان عزمی برای این کار دارند؟
وی گفت: در همین هشت سال انبوهی دانشگاه غیر ضروری در کشور تاسیس شده است. لزومی به بودجه‌های کلان برای این مراکز نیست. می‌شود بودجه آنها را به استان‌های دیگر تخصیص داد اما بعید می‌دانم نمایندگان وارد این ماجرا شوند چرا که اعتراض آنها بیش از آنکه سویه اقتصادی داشته باشد، اقدامی سیاسی است.

پاسخ نوبخت به اعتراض جمعی از نمایندگان

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به استعفای جمعی از نمایندگان در اعتراض به لایحه بودجه واکنش نشان داد و گفت: نمایندگان مردم حق دارند سوال و استیضاح کنند و در همین راستا نظر متفاوت با دولت را ارائه دهند.  محمد‌باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، در برنامه تلویزیونی شب آفتابی، با اشاره به موضوع استعفای برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌گفت: ما به مرزهای واقعیت نزدیک‌تر شدیم ماهیت مجلس همانطور است که نمایندگان مردم حق دارند سوال و استیضاح کنند و در همین راستا نظر متفاوت با دولت را ارائه دهند؛ البته استعفا دادن عجیب بود چون خودشان در جریان امور قرار دارند و اگر نظر خاصی دارند می‌توانند اعمال کنند.  
نوبخت افزود: ما به نمایندگان مردم صادقانه گزارش دادیم. اینطور نیست که یک مجموعه از دارایی ریخته شده اینها نماینده بفرستند که کیسه را پر کند. اگر ایران آباد نباشد نه خوزستان ، نه لرستان، نه ایلام و نه کرمانشاه آباد نمی‌شود باید کشور بتواند یک وضعیت مناسب داشته باشد و متناسب با اقتصاد زمینه شکوفایی فراهم می‌شود.  وی تاکید کرد: بعد از کنش‌هایی که از سوی دولت طی 20 روز گذشته در عرصه مختلف سیاسی و اجتماعی مورد توجه جامعه بود اصلا کلمه پولتیک نباید به‌کار رود هر چه گفتیم عمل کردیم.  معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اظهار داشت: می‌توانستیم بودجه را به گونه دیگر تقدیم مجلس کنیم کما اینکه برخی از سال‌ها به دنبال سی دی بودجه بودند ما همان موقع که رئیس جمهور بودجه را در 14 جلد گزارش می‌داد برای همه نمایندگان 5 جلد گزارش مکتوب پیوست‌های لایحه را دادیم و بودجه شفاف و روشن است.

 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
comment
0
1
comment راست میگه . چرا نمایندگان در رفتارهای خلاف قانونی دولت نهم و دهم هیچ وقت اعتراض نکردند ؟؟؟
comment
رحمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
comment
0
0
comment بنام خدا
اتفاقا راست نمیگوید! اشتباه نکنید دولتهای قبلی دیگر نیستند و رفته اند نباید به بهانه مخالفت با آنها حق را نادیده بگیریم!
ما اگر چشممان را باز کنیم میبینیم که اگر روزی دشمنان بخواهند خداناکرده تعرضی انجام بدهند به کدام مناطق چشم طمع دوخته اند! و چرا؟
استان خوزستان استانی سوق الجیشی، دارای منابع سطح الارضی و تحت الارضی متعدد و متنوع است که بخش مهمی از درآمدهای کشور را تأمین میکند و اگر قرار باشد سازندگی و امنیت از راهبردهای بودجه باشد - که هست- حتما خوزستان باید در اولویت باشد نه اینکه محرومتر شود.
و این موضوع به اینکه په حزب و گروهی در رأس قوه مجریه باشد ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار