شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با تشریح برخی فعالیتهای این مجموعه، از ارتقای سطح پارک علم و فناوری استان از 3 به 2 طی امسال خبر داد.

دکتر بابک مختاری در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به از سرگیری روند احداث پروژه ساختمان پارک علم و فناوری خوزستان پس از توقفی چندماهه، با اعتبار دریافتی از سوی استانداری، اظهار کرد: یک طبقه از این ساختمان برای سیستم اداری و دو طبقه دیگر برای استقرار شرکتهای دانش‌بنیانی که لازم است با توجه به بازار خود در مرکز شهر مستقر باشند، در نظر گرفته شده است.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان این که در هفته گذشته پارک علم و فناوری خوزستان از سطح 3 به 2 ارتقا یافت، خاطرنشان کرد: در عالی‌ترین سطح که سطح یک است، 32 پست سازمانی بیشتر موجود نیست و این بیانگر یک سازمان بسیار کوچک است که باید بسیار چابک عمل کند.

مختاری در خصوص تدوین ردیف بودجه پارکهای علم و فناوری، با اشاره به مستقل شدن پارک علم و فناوری خوزستان در سال 90، اظهار کرد: همزمان با استقلال پارک خوزستان چندین پارک دیگر تاسیس شدند که البته هیچ کدام از این پارکهای تازه تاسیس و مستقل شده، ردیف بودجه نداشتند.

وی افزود: با تلاش‌هایی که در سال گذشته انجام شد، برای 8 پارکی که فاقد ردیف بودجه بودند و دو پارکی که تاسیس نشده بودند، ردیف بودجه تعیین شد. پارکهای تاسیس نشده مربوط به استان‌های ایلام و کردستان هستند که با تلاش‌های انجام شده این دو پارک نیز دارای ردیف بودجه شده و در حال تاسیس هستند.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان اظهار کرد: در حوزه فناوری دو مشکل اساسی در بخش اعتبارات وجود دارد؛ یکی از این مشکل‌ها موازی کاری‌های بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم در حوزه تجاری سازی است که یکسری اعتبارات در اختیار وزارت علوم و یکسری اعتبارات نیز در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد. متاسفانه در چند سال گذشته همکاری خوبی بین این دو نهاد وجود نداشته است و به جای هم گرایی و هم افزایی در حوزه تجاری سازی، موازی کاری و واگرایی مشاهده شده است.

مختاری ادامه داد: این نبود همکاری موجب تحلیل انرژی و منابع می‌شود. خوشبختانه از یک ماه پیش کمیته‌ای بین وازرت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده تا تقسیم کار دقیقی بین این دو نهاد صورت گیرد و وقت، انرژی و اعتبارات بیش از پیش تحلیل نرود و از امکانات موجود استفاده بهتری صورت گیرد.

وی افزود: مشکل دیگر در بخش فناوری، نبود شاخص قابل اتکایی برای تخصیص بودجه حوزه فناوری است و بیش از آن که تخصیص بودجه شاخص محور باشد، ارتباط محور است و به قدرت چانه زنی مدیران وابسته است. طبق جلسه برگزار شده برای رفع این مشکل بین رؤسای پارکها و وزارت علوم، قرار بر این شد که برای سال 94 در حوزه تعیین و تخصیص اعتبارات فناوری، یک نظام سامانمند به کار برده شود.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان در خصوص حمایت اعتباری از واحدهای فناور مستقر در این پارک، گفت: با توجه به شرکتهای موجود در استان، در این حوزه از نظر اعتباری مشکلی وجود ندارد. به هر شرکت دانش بنیان یا واحد فناور اعتباری حداکثر 42 میلیون تومانی پرداخت می‌شود؛ این اعتبارات به اندازه‌ای است که بتوان نیاز استان را برطرف کرد. طرح‌هایی که به سرمایه گذاری بیشتر برای تجاری سازی احتیاج دارند، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین اعتبار می‌شوند که در سال گذشته حدود 900 میلیون تومان برای پنج طرح از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعتبار دریافت شد.

مختاری عنوان کرد: این طرح‌ها توسط معاونت علمی مورد داوری دقیق قرار می‌گیرند و بر اساس پتانسیل بازار در داخل و خارج کشور انتخاب و تسهیلات خوبی در قالب قرض‌الحسنه به آن‌ها اعطا می‌شود. از آن جایی که این تسهیلات قرض‌الحسنه است، به فرآیند تجاری سازی کمک بسیاری می‌کند.

وی درباره عملکرد پارک علم و فناوری خوزستان به عنوان متولی استانی جشنواره علم تا عمل، گفت: استان ما، امسال در سومین سال حضور خود، یکی از بهترین‌ها از لحاظ محصولات محوری بود و یک طرح از بین 20 طرح انتخاب شده ملی مربوط به خوزستان بود.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان در ادامه با بیان این که در نقشه جامع علمی کشور نهادهای متولی علم و فناوری مسؤولیت راه‌اندازی فن بازارهای تخصصی را بر عهده گرفتند، اظهار کرد: نخستین فن بازار تخصصی ایجاد شده فن بازار تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان بود. همزمان با وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به پارک پردیس به صورت کاملاً قانونی ماموریت داد که فن بازارهای تخصصی را راه اندازی کند.

مختاری ادامه داد: پارک پردیس نیز طی قراردادی با شرکت شهرکهای صنعتی کشور، شش استان را به عنوان پایلوت انتخاب کرد تا بتوانند فن بازار ایجاد کنند و این در حالی بود که وزارت علوم و پارکهای علم و فناوری این استان‌ها از این موضوع اطلاعی نداشتند.

وی افزود: در حالی که پارک علم و فناوری فن بازار را راه‌اندازی کرد، متوجه شدیم شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان با همکاری پارک پردیس یک فن بازار را تاسیس کرد که در این جا نیز به نوعی موازی کاری مشاهده شد. در حالی که باید ساز و کاری طراحی می‌شد تا در هر استان هم از پارک علم و فناوری و هم از پارک پردیس کمک گرفته می‌شد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان این که معمولا شرکتهای استان تمایل به خروج اطلاعاتشان به خارج از استان را ندارند، گفت: فن بازار به صورت ساده از دو بخش ارائه فناوری و نیازهای فناوری تشکیل شده است؛ در خوزستان هم به بازارهای شرکتهای خصوصی و هم به فناوری شرکتهای بزرگ نیاز است و به علت این که با انتقال اطلاعات به خارج از استان امکان ورود رقیب وجود دارد، شرکتهای داخل استان تمایلی به در اختیار قرار دادن اطلاعات خود به استان‌های دیگر ندارند.

وی با بیان این که نباید بازار فناوری خوزستان خارج از استان اداره شود، چاره اندیشی مسؤولین استان در این خصوص را ضروری عنوان کرد.

مختاری در ادامه افزود: سال گذشته موفقیت خوبی در خصوص انتخاب پارک علم و فناوری خوزستان به عنوان یکی از مراکز منطقه‌ای مالکیت فکری و ثبت اختراع حاصل شد. 18 مرکز در کشور موجود است که پارک علم و فناوری خوزستان نیز جزء این 18 مرکز است و دفتر آن نیز در مرکز رشد دانشگاه چمران راه اندازی شده است.

مختاری بیان کرد: در سال گذشته سه مرکز رشد فناوری راه اندازی شد؛ مرکز رشد واحدهای فناور دزفول کاملا راه اندازی شده است. مجوز اولیه راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور مسجدسلیمان نیز دریافت و کار افتتاح مرکز رشد واحدهای فناور ایذه نیز به علت بحث اعتباری و تغییر دولت با تاخیر مواجه شده است. مرکز رشد فناوری خرمشهر نیز در دانشگاه علوم و فنون خرمشهر و مرکز رشد واحدهای فناوری صنعت نفت در دانشگاه صنعت نفت موجود است.

وی با اشاره به مرکز رشد دانشگاه شهید چمران، آن را مرکز رشد جامع استان و یکی از موفق‌ترین مراکز رشد دانشگاهی کشور دانست و افزود: باید برای تاسیس مرکز رشد در هر شهرستانی یک سازمان همکار وجود داشته باشد تا این سازمان اعتبارات اولیه راه اندازی را بر عهده بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار