شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
شوشان: يك كارشناس تغذيه گفت: در گذشته، افراد شب یلدای خود را با مصرف به اندازه انواع میوه بخصوص هندوانه و انار كه از جمله میوه‌های این شب هستند، سپری می‌كردند و تا حد امكان مصرف انواع آجیل و شیرینی‌ها را به حداقل می‌رساندند اما امروزه كمتر از میوه و بیشتر از انواع تنقلات، آجیل ها و شیرینی‌ها استفاده می‌كنند و با این كار سلامت جسمانی خود را به خطر می‌اندازند.

 مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: آجیل حاوی انرژی و چربی بالایی است، چربی موجود در این مواد، هر چند مضر نیست؛ اما از لحاظ خاصیت چاق‌كنندگی همچون انواع روغن‌ها عمل می‌كند. از این رو افراد باید در مصرف این‌گونه مواد، نهایت دقت را كنند و میزان استفاده از آنها را نه ممنوع، بلكه كاهش دهند.

 
آجيل و خشكبار

كارشناس تغذيه مركز بهداشت خوزستان افزود: استفاده از آجیل‌ها و مغزها به علت روغن موجود در آنها، عمل هضم را سنگین‌تر و سخت‌تر می‌كند، بنابراين توصیه می‌شود به جای استفاده از این مواد، از میوه برای گذران اوقات شب یلدا استفاده شود.

 صاحبدل ادامه داد: به هیچ عنوان از آجیل‌های رنگی، شور و ترش استفاده نكنيد و بیشتر از آجیل‌های خام استفاده شود تا علاوه بر سلامت دستگاه گوارشی، خطر دریافت زیاد نمک و افزودنی‌ها کمتر باشد.

 وي گفت: در شب یلدا، باید سعی شود به جای استفاده از تنقلات و شیرینی، از میوه‌ها استفاده شود تا به یك‌باره حجم كالری در بدن افزایش نیابد.

 كارشناس تغذيه مركز بهداشت خوزستان تصريح كرد: بسیاری از افراد عادت دارند از ابتدای شب یلدا تا انتهای آن با پرخوری، به یك‌باره حجم زیادی از كالری را وارد بدن خود كنند که این افراد باید از پرخوری بی‌رویه در شب یلدا خودداری كنند، تا به عوارض گوارشی مبتلا نشوند.

 وي عنوان كرد: خشکبار موجود در شب یلدا دارای ریزمغذی‌هایی مانند آهن، روی، مس، منیزیم و فسفر بوده به طوری که به افراد مبتلا به کم‌خونی به عنوان میان‌وعده توصیه می‌شود. همچنین دارای مقدار زیادی فیبر می‌باشند که برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سایر بیماری‌های غیرواگیر و یبوست موثر بوده اما باید دقت شود که تعادل در مصرف خشکبار باید رعایت شود.

 صاحبدل توضيح داد: آجیل و مغزها دارای اسیدهای چرب ضروری (مفید) برخی ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، فسفر، روی  و منیزیم می‌باشند که مصرف این اقلام هم به دلیل آهن مناسب به افراد مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌شود.

وي گفت: همچنین مغزها منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها (مواد ضدسرطانی) می‌باشند که در پیشگیری از سرطان‌ها نقش موثری دارند. همچنین دارای فیبر بالایی هستند ولي نکته این‌که دارای کالری بالایی هستند و افراد باید در مصرف آنها بسیار دقت کنند.

 كارشناس تغذيه مركز بهداشت خوزستان يادآور شد: افرادي كه از بالا بودن تري‌گليسيريد خون رنج مي‌برند، بهتر است از مصرف دانه‌هاي چرب مانند پسته، بادام، گردو و... خودداري كنند.

 وي افزود: خوردن آجیل‌های شور در افراد سالم باید محدود شود و برای مبتلایان به بیماری فشار خون هم كه اصولا ممنوع است.

 هندوانه

 صاحبدل درباره خواص غذايي هندوانه كه يكي از خوراكي‌هاي مرسوم شب يلداست، توضيح داد: هندوانه سرشار از ویتامین‌ها و مواد آنتی‌اکسیدان است که در پیشگیری از حمله‌های قلبی، سکته‌های مغزی و برخی از سرطان‌ها نقش بسزایی دارد.

 وي ادامه داد: بهتر است بیماران دیابتی در مصرف هندوانه شب یلدا دقت کافی داشته باشند و از زیاده‌روی در مصرف آن به علت قند زیاد بکاهند به جای آن از میوه‌های کمتر شیرین مثل سیب و پرتقال استفاده کرده و همچنین از خشکباری مانند برگه زردآلو و آلو خشک به جای توت خشک و کشمش که دارای مقدار بیشتری قند هستند، استفاده کنند.

انار

اين كارشناس تغذيه درباره خواص انار، ديگر سمبل شب يلدا گفت: انار نیز سرشار از ویتامین‌ها و مواد آنتی‌اکسیدان بوده و در پیشگیری از تصلب شريان‌ها و سکته‌ها، جلوگيري از پيري زودرس و آلزايمر و پيشگيري از سرطان‌ها به ويژه سرطان پروستات مفيد است.  وي افزود:  همچنین مصرف انار در کاهش فشارخون افراد تاثیر دارد.

 توصيه‌هايي براي شام شب يلدا

 كارشناس تغذيه مركز بهداشت خوزستان عنوان كرد: در این شب مصرف شام سبک به ويژه از نظر مقدار نان و برنج کمتر و همچنین از نظر چربی کمتر توصیه می‌شود.

وي ادامه داد: مهم این‌که رعایت نکات بهداشتی، تازه بودن محصولات هنگام خرید و بسته‌بندی بودن محصولاتی مانند خشکبار و آجیل برای پیشگیری از آلودگي‌‌های میکروبی به خانواده‌ها توصیه می‌شود.

صاحبدل گفت: مهمترین نکته آن است كه با توجه به این‌که 45 درصد افراد 15 تا 64 ساله خوزستان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند، رعایت تعادل در مصرف میوه و تنقلات شب یلدا ضروري است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار