امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
پل و گدار شالو نفش مهمی در رونق جاده باستانی دزپارت، دسپارت، دزفارت یا
دسفارد داشته است. این راه مهم در دوره عیلامی ساکنان دو سوی رشته کوه را
در سرزمین فعلی بختیاری به هم متصل میکرد. این پل در دوره هخامنشی،
اصفهان را به خوزستان (شوشتر، ایذه و اصفهان) مرتبط میساخت.
پل
تاریخی شالو - خوزستان در کتاب «سفرنامه ابودولف » که در سال 341 قمری به
رشته تحریر درآمده است در ذکر بناهای خوزستان آمده است: «پل معروف
خورزاد(خرزاد) نیز از بناهای او می باشد. این پل میان ایذج و رباط واقع
است و یکی از شگفتیهای جهان است. پل مزبور بر روی رودخانه خشکی که فقط
هنگام طغیان آب باران آب دارد ساخته شده در آن هنگام این رودخانه به دریای
خروشانی مبدل می شود که پهنای آن بر روی زمین به یکهزار ذراع و عمق آن به
یکصد و پنجاه ذراع و پهنای کف آن به ده زراع میرسد.
ساختمان این پل از
پایین تا کف زمین با سرب و آهن انجام شده و هر قدر بنا بالا می آید از عرض
آن کاسته و دهانه اش تنگ تر می شود. در دو جانب پل در شکاف میان ساختمان و
زمین کنار رودخانه تفاله آهن آمیخته به سرب گداخته ریخته شده. پنهای
شکافی که بدین شکل پر شده در سطح زمین به چهل ذراع می رسد. در اینجا دهانه
رودخانه یکصد و دوازده ذراع است آنگاه پل روی پایه ها مزبور بنا شده. در
شکاف میان پایه های پل و دو پهلوی رودخانه و همچنین در کف زمین آب سرب
مخلوط با تکه های مس ریخته شده است. این پل دارای یک تاق بسیار محکم است و
از شگفتیهای هنر معماری بشمار می رود.»
در دوره آل بویه این پل
تعمیر و بازسازی شد. دلیل آن حمایت لرها و اهالی شهر ایذج از آل بویه و
نقش کلیدی آنان در تشکیل و تاسیس سلسله آل بویه بود. آل بویه برای جبران
خدمات لرها دست به کار بزرگی زدند و پل معروف ایذج را تعمیر و بازسازی
کردند.
در اوایل سال 1308 شمسی در جریان قیام علی مردان بختیاری
برای پیشگیری از پیشروی قوای دولتی و غافلگیر شدن ، پل شالو تخریب
شد. بعد از این گاهی با استفاده از کابلهای فلزی محکم و قطور اتاقکهای
چتری نیز درست میکردند که با قرقره و با کمک پلبانان عابرین به آن سوی
رودخانه هدایت میشدند.
در بهمن سال 1331 شمسی نیز با اشاره
ژاندارم های مستقر در پادگان ایذه که گمان می کردند ابوالقاسم خان بختیار
صبحگاه از این پل عبور می کند با اسید و تیزآب سیمهای فلزی پل را تخریب
کردند تا هنگام عبور خان پل تخریب و خان و همراهانش به قعر دره سقوط کنند.
اما آن روز به جای ابوالقاسم خان پنج روستایی بینوا جان خود را از دست
دادند.
در سال 1343 شمسی عملیات نصب پل فلزی آغاز شد و در سال 1346
کار آن به اتمام رسید. در آبان ماه سال 1383 با اتمام عملیات سد کارون 3 و
پل های قوسی و آبگیری سد، پل شالو به زیر آب رفت و از نگاهها محو گردید و
تنها خاطره های آن برای عشایر و عابرین برجای ماند و پل های دوگانه قوسی
جایگزین پل قدیمی شدند.
پل شالو صدها سال در اختیار طایفه شالو بود
و هر سال در فصل بهار قبل از شروع کوچ بهاره آن را بازسازی می کردند و با
عبور دادن عشایر از پل و گدار درآمد خوبی نیز عایدشان می شد.