شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
سید موسی بلادیان : امروز آغاز هفته وقف است. آقا امیرالمومنین به شیعیان سفارش کرده و می فرماید: آنچه امروز پیش فرستی، فردا بر آن وارد می شوی، پس برای ورودت آماده ساز و برای فردایت پیش فرست. سعدی شاعر بزرگ ایران به زیبائی این مطلب را به شعر درآورده آنجا که می فرماید:
 برگ خیری به گور خویش فرست
کس نیارد به پس تو پیش فرست


وقف از نظر فقهی عبارت است از حبس کردن مال، تصرف نکردن در آن و بخشیدن منفعت های حق استفاده از آن در راه خیر، به عبارتی وقف به معنی نگاه داشتن دایمی اصل مال و بهره برداری از منافع آن برای خیرات است. وقف از مختصات نظام حقوقی و اقتصادی اسلام است. وقف عملی است صالح و باقی و مصداق روشنی از تعاون و تعاضد است و انفاقی است عاری از منت و احسانی است خالی از اذیت و به دور از تحقیر شخصیت دیگران و صدقه ای است دایمی مستمر و بدون ریاء بدون اضطراب که به نوعی از اختلافات طبقاتی مبارزه می کند و برگ سبزی است که برای انسان وقف کننده ذخیره می شود.

و سرانجام عاملی است که نام واقف را نیز جاوادن می سازد. در ایران سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور تحکیم پایه های سنت نبوی وقف، ترویج و نشر فرهنگ اسلامی این اقدام خداپسندانه و ایجاد انگیزه در نیک اندیشان و خیرین به منظور گسترش وقف به وجود آمده است.
در آیه 96 سوره نحل خداوند متعال می فرماید: آنچه نزد شماست فانی می شود، اما آنچه نزد خداست باقی است و به کسانی که صبر و استقامت پیشه کنند، مطابق بهترین اعمالی که انجام می دادند پاداش خواهیم داد. امیرالمومنین می فرماید: صدقه و وقف دو ذخیره اند، آنها را برای روز خودشان (قیامت) وانهید. از امام جعفر صادق روایت شد که فرموده است: پس ار مرگ انسان، جز از ناحیه سه خصلت، پاداشی به او نمی رسد، صدقه ای که در حال حیاتش جاری ساخته و پس از مرگش هم جریان می یابد (وقف) هست و روش هدایتی که بنیان گذاشته و پس از مرگ هم به آن عمل می شود و فرزند شایسته ای که برای او دعا می کنند.

به همین منظور پدران ما در گذشته به سنت حمیده وقف توجه لازم را داشتید و آنان که برخوردار از توان مالی بوده اند بخش عمده ای از دارائی خود را صرف بناء مسجد، حوزه علمیه و حتی مهمانسرا کرده اند که اکنون مردم از خیرات آنان برخوردار نماید. قیام قیامت از بابت این موقوفه ها خداوند حسناتی را برای واقفین منظور می فرماید. البته این خدمات خداپسندانه از اقدام عملی پیامبر اعظم و جانشین بر حقش حضرت امیرالمومنین نشات گرفته است زیرا اولین بار وجود مقدس حضرت محمد به وقف اموال خود پرداخت و بعدها علی علیه السلام ده ها چاده را حفر فرمود و یا صدها اصله نخل را پرورش داد و همه در در راه خدا وقف نموده. امید است توانمندان به فکر آخرت خود، باشند و تا زنده اند بخشی از اموال خود را وقف کنند تا این صدقه جاریه برای آنان جاودان گردد زیرا وقف عملی جاودانه است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار