شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۶۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
شوشان: "حسابگر نماز خود باشیم"  نوشته جمشید خلیلی محقق خوزستانی توسط انتشارات مبین اندیشه چاپ و منتشر شد.

جمشید خلیلی، مؤلف کتاب «حسابگر نماز خود باشیم» گفت: این کتاب طرحی نو و جدید در زمینه برنامه‌ریزی و محاسبه نماز است که به شکل جدول و نمودارهای محاسباتی نمازهای روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه تهیه و تنظیم شده است.

وی ادامه داد: جدول و نمودارهایی برای همه روزها، ماه‌ها و فصول سال در این کتاب تهیه شده است که نمازگزار بر اساس آن جدول و نمودارها می‌تواند کیفیت نمازهای خود را در زمینه طهارت(وضو، تیمم)، مکان(مسجد، منزل)، وقت(فضیلت، غیرفضیلت، مافی‌الذمه، قضا) حضور قلب، تعقیبات و نوافل روزانه ثبت کند. این جدول‌ها به نمازگزار کمک می‌کند برای ارتقای کیفیت نماز خود برنامه‌ریزی کند و آن را نسبت به نمازهای قبلی خود در هفته‌ها، ماه‌ها، فصل‌ها و سال گذشته مقایسه کند.

خلیلی افزود: به‌منظور ایجاد انگیزه در فرد نمازگزار میان جدول‌های هفتگی، ماهانه و فصلی بیش از 300 آیه و حدیث درباره نماز با ترجمه و به زبان ساده در موضوعاتی همچون اهمیت محاسبه، اهمیت نماز، مذمت سبک شمردن نماز، نماز و خانواده، برترین وقت نماز، نماز در مسجد، نماز جماعت، نماز جمعه، نوافل، نماز شب، توسل به نماز، مستحبات و مکروهات، طهارت، قبله، اذان و اقامه، نیت، حمد و سوره، رکوع، سجده، قنوت، تشهد و سلام، تعقیبات، موانع و آفات پذیرفته شدن نماز، حضور قلب، شناخت خدا، درک عظمت و هیبت پروردگار، رعایت تقوی، معرفت و اعتقاد به ناظر بودن خدا، معرفت به خلقت انسان برای عبادت خداوند، یاد همیشگی خداوند، محافظت از نماز، خشوع و طمأنینه، تفهیم معانی و مفهوم اذکار نماز، صبر و نشاط و بهجت، مراعات، حیا، امید به رحمت خدا، غفلت از یاد خدا، دنیادوستی، هرزه‌گری و فرار بودن قوه خیال، کسالت و خستگی، اضطراب و عجله در افعال نماز و نتیجه حضور قلب آمده است. در پایان برخی احادیث و آیات، سخنانی از علما در زمینه راهکارهای بهبود کیفیت نماز نقل شده است.

مؤلف این کتاب اضافه کرد: پس از پایان جدول‌ها، در پیوست کتاب، ترجمه اذکار نماز و پس از آن تعقیبات مشترکه آمده است. در این بخش تعقیبات به همراه روایات آن‌ها ذکر شده است. پایان بخش کتاب سؤالات چهار گزینه‌ای از آیات قرآنی استفاده شده در کتاب است که برای مسابقات فرهنگی ادارات و سازمان‌ها قابل استفاده است. همچنین خانواده‌ها می‌توانند به‌منظور تشویق غیرمستقیم فرزندان خود به نماز از این سؤالات استفاده کنند.  

خلیلی گفت: کتاب «حسابگر نماز خود باشیم» در سطح 2 برای سنین مقطع دبیرستان و بالاتر نوشته شده است. سطح 1 این اثر برای رده‌های سنی پایین‌تر و همچنین قطع جیبی آن آماده چاپ است.

وی ایجاد کیفیت در نماز و تهیه برنامه‌ای عمومی برای استفاده مردم را هدف نوشتن از این کتاب معرفی کرد و گفت: این کتاب در چاپ اول آن در 5 هزار نسخه توسط انتشارات مبین اندیشه منتشر شد.

مؤلف کتاب «حسابگر نماز خود باشیم» در خصوص طراحی روی جلد کتاب گفت: تصویر جلد کتاب به‌منظور تقریب به ذهن‌، نمایی از بهشت را برای مخاطب نمایان می‌کند.

یادآور می‌شود، در صفحه نخست کتاب به روایتی از امام صادق(ع) در زمینه اهمیت اقامه نماز در وقت آن اشاره شده است که فرمودند: من ضامن می‌شوم هر انسانی که به اوقات نمازش اهمیت بدهد، اولاً به هنگام مرگ شادمان و خوشحال و مسرور باشد. ثانیاً غم و غصه در زندگی برای او پیش نیاید. ثالثاً از عذاب الهی نجات پیدا کند.

در شرح اهداف این کتاب می‌خوانیم: هدف از نگارش کتاب، اهدای اولین، ساده‌ترین و زیباترین روش ثبت و ضبط مهم‌ترین فریضه الهی به جامعه اسلامی نمازگزار است  که نمازگزاران می‌توانند سال‌ها و در طول عمر، میزان پایبندی خود را به نماز از لحاظ کیفیت و کمیت خواندن نماز در آن ثبت و ضبط نمایند و در کوتاهی متذکر خود باشند و آن‌ها را اصلاح کنند و علاوه بر آن از آیات قرآن و احادیث ائمه اطهار(ع) درباره نماز بهره‌مندی تربیتی لازم را ببرند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
محمد موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
comment
0
1
comment آقای خلیلی استاد قرآن و حقیقتا انسان برجسته ای است .من قرآن را از محضر این استاد فرهیخته یاد گرفتم برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.
comment
احسان نجفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
comment
0
1
comment مطالعه کردم عالی بود.خیلی عالی.
comment
عطشانی
|
United States
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
comment
0
0
comment عالی بود .فوق العاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار