شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
بازیگر سینما و تئا‌تر خوزستان گفت: برخی چشم تنگی‌ها و غرض ورزی‌ها باعث شده تا هنرمندان این خطه اتحاد لازم را نداشته باشند و کیفیت را فدای کمیت کنند.
چشم‌تنگی‌ها هنرمندان را از هم دور کرده است

به گزارش فارس  هنر به هر شکلی هنر است، از شعر و نقاشی و موسیقی گرفته تا عکس و سینما و... تئا‌تر، شاید سخت‌ترین هنر‌ها هنر نقش آفرینی زنده باشد که هر انسانی از پس آن بر نمی‌آید.

هنری که ضمن دقت زیاد اعتماد به نفس بالا و قدرت هوش بسیاری نیاز دارد و به همت کار‌شناسان به مراتب سخت‌تر از بازی کردن در سینما و تلویزیون است.

دارا بودن شم هنری، استعداد، علاقه ذاتی و همچنین تجربیات یک فرد از مهم‌ترین عوامل موفقیت در هنر نقش آفرینی است، این استعداد را به وفور می‌توان در شهرهای آبادان و خرمشهر نیز جست.
به سراغ یکی از پدیده‌های تئا‌تر کشور رفتیم، بازیگری که در نقش «عالیه» خوش درخشید و در پس استقبال زیاد چشم‌ها را متوجه خود ساخت، «رزا ایرانمنش» نام نقش آفرین نقش عالیه بود که امروز میهمان ستون هنرمندان آبادانی‌هاست.

دقایقی را پای صحبت‌ها و درد و دل‌های «رزا ایرانمنش» می‌نشینیم.

از چه زمانی به بازیگری در تئا‌تر روی آوردید؟

*ایرانمنش: از دوران دبیرستان کار در نمایش را آغاز کردم، اما بنا به اقتضای شغلی و کمبود وقت ادامه ندادم، سپس با آغاز فعالیت دخترم به کار تئا‌تر بر آن شدم که مجددا در این رشته هنری فعالیت کنم.

چه مدتی است که مجددا تئا‌تر را کلید زده‌اید؟

*ایرانمنش: حدود سه سال است.

 کارهایی را که انجام داده‌اید را نام ببرید؟

*ایرانمنش: نخستین نمایشی که در حضور من به روی صحنه رفت «بیواره» بود، سپس در «من هنوز زنده‌ام» به کار گرفته شدم و در این اواخر نیز «عالیه» بر روی صحنه رفت.

 دلیل موفقیت «عالیه» چه بود؟

*ایرانمنش: شاید بومی بودن و نمایشنامه قوی آن باعث شد سری در سر‌ها در آورد.

 نظرتان در خصوص نقش «عالیه» و شخصیت هنری شما چیست؟

*ایرانمنش: عالیه را دوست دارم، و این نقش مرا از چیزی که در دنیای واقعی هستم دور کرد. در این رل گم شدم.

 «عالیه» جایزه گرفت؟

*ایرانمنش: بله، جایزه نویسندگی گرفت و در چند بخش دیگر کاندیدا بود.

 مشکلات تئا‌تر آبادان و خرمشهر را در چه می‌دانید؟

*ایرانمنش: امکانات اولیه سالن‌های نمایش در آبادان بسیار ضعیف است، ما از داشتن یک اتاق پرو مناسب و یا سیستم‌های صوتی و سالن درخورشان برای هنر تئا‌تر برخوردار نیستیم.

 تا کنون با چه کارگردانانی فعالیت داشته‌اید؟

*ایرانمنش: تا به امروز، حسین ذوالفقاری، رابحی و عبدالرضا سواعدی افتخار حضور در کنارشان را داشته‌ام.

ظرتان را در خصوص کیفیت تئا‌تر در آبادان و خرمشهر بگویید؟

*ایرانمنش: فکر می‌کنم مدت‌هاست به صورت حرفه‌ای در این خصوص کار نمی‌شود، هیچ نظم و قانونی برای این کار تعریف نشده است، در مجموع به خاطر مشکلاتی که وجود دارد و کمبود امکاناتی که عرض کردم این معضلات نیز وجود دارد.

از دید شما تئا‌تر در آبادان و خرمشهر پس از جنگ تحمیلی بین تماشاگران جای افتاده است؟

*ایرانمنش: متاسفانه هنر تئا‌تر مخاطب خاص خود را دارد و گاه هم همین مخاطب خاص را از دست می‌دهد، چرا که اغلب کار‌ها کیفیت ندارند و متاسفانه تازگی متوجه شدم که دید‌ها به تئا‌تر دید خوبی نیست و این درشان بازیگران تئا‌تر نیست.

 از چه باب این اظهار نظر را می‌کنید؟

*ایرانمنش: از دیدی که عوام به این هنر دارند این را متوجه شده‌ام و گا‌ها از بازگو کردن نقش خود در هنر در محیط کاری نیز خودداری می‌کنم به خاطر‌‌ همان مسائلی که قبلا عنوان کردم، دید مثبتی نسبت به این فن و بازیگری در این منطقه وجود ندارد.

 این منطقه می‌تواند در تئا‌تر حرفی برای گفتن داشته باشد؟

*ایرانمنش: ببینید، خود ما هستیم که خودمان را قبول نداریم، و فکر می‌کنم در مرکز نیز به همین خاطر بچه‌های هنری آبادان را جدی نمی‌گیرند، در هر صورت توجه بی‌این موضوع کم شده است.

رابطه بین هنرمندان این منطقه را چگونه می‌بینید؟

*ایرانمنش: باید عرض کنم که متاسفانه اتحاد بین این قشر زحمتکش وجود ندارد، اگر قرار به شرکت در جشنواره‌ها باشد باید همه دست در دست هم دهند و یک کار خوب را روانه سمینار‌ها کنند، اما چشم‌تنگی‌ها مانع می‌شود این کار صورت پذیرد، سالانه ‌این همه کار ساخته می‌شود و این کمیت را به وجود می‌آورد اما به دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای این کار‌ها فاقد کیفیت لازم هستند.

 به لحاظ فنی کار کدامیک از کارگردانان این منطقه را می‌پسندید؟

*ایرانمنش: «عبدالرضا سواعدی» کسی که هنر نمایش در خون اوست و به زیبایی می‌تواند نقش آفرینی و نقش سازی کند.

 و در پایان..؟

*ایرانمنش: از شما تشکر می‌کنم به خاطر توجه به هنرمندان و امیدوارم تئا‌تر این منطقه به حق واقعی خود کار می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار